Gå til innhold

Protester på navnevalg - noen andre som har erfaring?


Solen

Anbefalte innlegg

Er det noen som har opplevd massive protester på navnevalg? I går kringkastet vi navnet på vår 4 dager gamle datter og mottok mange protester fra familien min. Noen ganske så på grensen til å være ufine. Er det noen andre som har opplevd det? Hvordan har dere håndtert det? Jeg ble veldig lei meg, selv om jeg er i kategorien "moden mamma" og har vært igjennom dette 2 ganger før. Nå har jeg begynt å vingle mhp navnet, som forresten er Wilma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det var et fin navn.! Og synes dere burde holde på det som dere har bestemt dere for. Dumt viss du velger noe annet bare pga familien å så angre på det siden. Familien venner seg helt sikker til det etter hvert. Det er ikke bare en gang jeg har hørt navn på babyer i familien min som jeg har reagert litt på, men som jeg etter å bli vant med synes er kjempe fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult navn, kjempe kult.

ikke skift på det, det er jo dere som skal si navnet hennes hver dag, og hvis de andre ikke greier det, så be dem holde seg vekk.

 

lykke til med kult og morsomt navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma er jo et litt uvanlig navn, la de få litt tid på seg til å bli kjent med både barnet og navnet :o)

 

Da broren min fikk en datter ville de døpe henne Nikkoline... grusomt!! Nå har det gått mange år, og ingen av oss tenker noe mer på at navnet ikke passer eller ikke er fint. Jenta kunne liksom ikke hatt noe annet navn ;o)

 

Det er dere som foreldre som må ta dette kanskje litt vanskelige valget. Synes dere at deres datter er en liten Wilma, ja så er det ikke noe mer å spørre om! ;o)

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke ramlet meg inn å protestert på andre foreldres navnevalg! Det er utidig! Og så til og med protestere på et så greit og godtlydende navn som Wilma. Litt svensk klang, kanskje, men godt å si, greit å skrive. Nei, hold på ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har et uvanlig navn på jenta vår, og noen reagerer litt når vi sier hva hun heter, men det er det vakreste navnet vi vet om. så det bryr vi ikke oss om!!! kall jenta di Wilma du. det er deres valg, ikke noe alle andre har noe med. i familien til mannen min er det flere barn med navn jeg synes er grusomme,men der er jo ikke opp til meg å bestemme... ikke gi dere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Wilma er et kjempe koselig navn!

Familien blir nok vant til navnet etterhvert. Vi har også fått noen reaksjoner fra familien på navn-valget til gutten vår. Han er bare 7 uker, men det virker som om alle er vant til navnet allerede. Så det går seg til.

Så jeg synes dere absolutt burde beholde det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi hadde et litt spesielt navn som vi ønsket på gutten vår og luftet navnet i familien - til massive protester. Da var gutten 3 dager gammel, og vi trodde vel at det måtte være en grunn til protestene. Dessuten var jeg sliten og orket ikke "kjempe". Til slutt endte vi opp med å kalle ham Eivind som alle likte. Nå er gutten 3 år, og innerst inne vurderer jeg fortsatt innimellom å bytte navn til Leo, som var ønsket mitt. Han er løven min, uansett hva andre måtte mene om det navnet. Jeg burde ikke ha lyttet til fornuften som sa at "flertallet har nok rett". Jeg burde ha lyttet til følelsen som sa "han er en Leo".

 

Wilma synes jeg var et nydelig navn, og jeg synes du skal fortsette å holde på det du har bestemt deg for. Kompromisser er alltid en uting. Hev hodet ditt over andres kommentarer, og svar evt. "vi liker det" om noen sier noe. Si det med et smil, så kanskje de skammer seg etterhvert.

 

Hilsen mamman til "leo"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde lignende med min forste datter. Navnet var ikke saa uvanlig som vi valgte, men i Norge hadde man assosiasjoner med navnet som min mann & jeg (som bor i statene) hverken hadde eller brydde oss om. Jeg visste det ville vaere viktig for oss og allikevel kalle jenta vaar hva vi hadde paa hjertet, og ikke la familiens negative assosiasjoner plage oss. Jeg husker at jeg kjente det i magen - det saaret og hore kommentarene. De provde aa 'pynte' paa det husker jeg, provde a si det fra forskjellige vinkler. Men vi holdt paa vaert, og jeg er saa glad for det. Forste instiktet er somregel det riktige - husk det! Du kommer alltid til aa angre hvis du ikke velger Wilma. Alle blir vant til det etter en stund.

 

Jeg personlig synes Wilma er ett flott navn - kort og greit, sott, og ett sterkt navn ogsaa. Kanksje 'fornorske' det litt med Vilma m/enkel V istedet for W...???? Du bytter ikke navn - kanskje det faar familien litt paa gli, saa motes man litt paa midten..? Saa slipper du alt pes, men skifter ikke navnet du liker. Bare en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma er kjempefint!

 

Jeg tror Wilma kommer til å bli mer og mer vanlig i årene som kommer (det ligger på topp ti lista i Sverige i 2005 og vi pleier jo å adoptere navn fra denne listen til Norge). Så det er et navn de fleste vil bli mer vant til etterhvert. Og familien din vil bli raskt vant til navnet når de nå lærer å kjenne datteren din som Wilma.

 

For eksempel husker min mann hvordan han og familien hans ristet på hodet av naboene som kalte gutten sin Jonas for 18 år siden. "At det går an!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er fra et engelskspråklig land, og vi har et veldig norsk navn på førstemann, så det var naturlig for oss å velge et mer 'engelsk' navn denne gang.

Men den norske familien vår har protestert kraftig. Påstår at de ikke kan uttale det, og spør hele tida 'hva var det igjen? hvordan staver du det igjen?'

Men det virker som om de kommer med disse kommentarene mest for å vise sin motstand mot navnet.

 

Men vi har bestemt oss vi, og selv om enkelte i familien er troende til å uttale navnet feil med vilje i 20 i protest, har vi gjort vårt valg.

Får hele tiden kommentarer om at ungen kommer til å få problemer på skolen og alltid kommer til å bli spurt hvordan det staves, at folk kommer til å reagere veldig på det og glemme det lett ut....

Men vi er da ikke de eneste som har et uvanlig navn på vårt barn?

Det finnes drøssevis av barn i Norge med uvanlige, og utenlandske navn, så jeg er ikke akkurat bekymret for at DETTE navnet skal by på problemer.

Syns Wilma var et fint navn jeg. Det er jo lett å uttale, ikke så vanskelig å stave, bare litt lite brukt så det er vel derfor det ikke faller i smak.

 

Stå på deres! Om noen år er nok hele greia glemt, og jenta heter Wilma, og kunne ikke hett noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ekle folk kan være, særlig eldre! De må da skjønne at barn kan ikke bli døpt Leif-Per og Bente-Gerd for alltid. Og nå, når det kommer tilbake SÅ mange flotte navn, så burde de bare være glade, mener jeg. Kall barna deres det DERE vil, for det er det som føles rett :o)

Og gratulerer med babyene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...