Gå til innhold

Fødselsperm og ferie- er jeg veldig sleip/noen som vet hva som er best?

gammel røy

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg begynner i dag på uke 35 og er nødt til å få levert inn de dømrades papirene til folketrygden.

Men som førstegangs har jeg ikke egentlig peiling. På grunn av økonomi skal vi ta 100% i 44 uker. Jeg har over 5 uker ferie igjen i år (har hatt enormt mye overtid å ta av til ferieavvikling) og også 5 uker for neste år, så vi kan få til en lang permisjon allikevel.

Jeg må ta ut mye av 2006 ferien i år, så jeg tar den ut i desember (da er det jo tross alt helligdager). Jeg tenkte å ta ut mye av 2007 ferien i april-mail (igjen på grunn av de mange helligdagene). På grunn av helligdagene strekkes total-perioden (permisjon+ ferie) ut litt ekstra (ca. 2 1/2 uke). Kanskje litt vel sleipt, men ifølge trygdekontoret helt ok.

Det eneste problemet jeg får da er at dersom vi får plass i barnehage begynner jo barna gjerne i september, og man kan risikere å miste plassen dersom man ikke tar den. Det vil bety at vi har fødselspermisjon igjen når barnehagen begynner. Jeg tenkte da at de siste permisjonsukene kunne vi strekke over 12 uker og ha tidskonto.

Jobben min vil heller at jeg skal spare opp alt ferien til slutten og benytte med av den i etterkant dersom vi f.eks ikke får barnehageplass. De påstår at det er lettere å jounglere med ferie enn å begynne å styre med tidskonto på slutten. Problemet er at de samtidig sier at man ikke kan ta en halv feriedag, bare hele (jobber i staten, forresten). Da vil jeg heller benytte meg av tidskonto slik at jeg kan ha reduserte dager og babyen får kortere dager i barnehagen.

Kan jeg gjøre det på denne måten- er det bedre måter å gjøre dette på? Noen som vet?

Fortsetter under...

forstår jeg rett når du sier at du kan ta et avbrekk i fødselspermisjonen for ferieavvikling og et avbrekk i ferieavviklingen for å få med fridagene som kommer med helligdager? Det er jo egentlig et veldig bra tilbud.

Jeg vet altså ikke så mye om dette som du, men oppfattet det slik siste svangerskap at tidskonto måtte avtales på forhånd. Så det er vel riktig at den er mer rigid enn ferier. men hvis du får så mye ut av å ta ferien midt i permisjonen, tror jeg at det kan lønne seg.

Barnehageplass har de jo lovet alle innen utgangen av 2007, men jeg tror vel at du vil være heldig dersom du får barnehageplass. Og hvis du får det så er du jo heldig som får litt fritid hjemme og barnet får kortere dager i barnehagen: en ideell løsning syns jeg.

Lykke til med valget

Jeg gjør mye av det sammes som deg. Jeg tar 100% i 44 uker (det stod 43 uker på papirene jeg lastet ned tra trygdeetaten i dag). Men jeg har fleksibel arbeidsgiver og kan jobbe korte dager, ha med babyen på jobb osv.

Jeg har termin i slutten av november og jeg vet (fra tidligere) at "stam" barnehagen ikke tar inn barn på høsten som er født etter oktober. Men blir du tatt opp kan plassen stå ledig til oktober. Jeg er derfor for mitt vedkommende forberedt på at det nødvendigvis ikke blir barnehage på oss før babyen er nærmere 2 år. Men jeg vet at barnehager, selv i samme kommune, har vidt forskjellig praksis. Jeg ville tatt meg en ringerunde (event.gå innom) de aktuelle barnehager, slik at du i større grad vet hva du har og forholde seg til. Jeg ville også sjekket med Trygdekontoret at det virkelig går an å bytte til tidskonto ute i permisjonen.

Lykke til!

Det du bør undersøke er at du faktisk får overført antallet ferieuker til neste år. Kommer selvfølgelig an på når du har termin om du rekker og ta ut fem uker ferie på denne siden av året.

Det er nemlig sånn at du ikke har lov til å ta ferie de tre første ukene før termin og de seks første ukene etter termin.

Jeg er også ansatt i staten og har også søkt om å få 44 uker permisjon med 100% lønn, jeg fikk avslag på å overføre mer ferie enn de vanlige 14 dagene! Om du har fem uker ferie til gode bør du ihvertfall undersøke dette nøye med arbeidsgiver på forhånd.

Uansett, kos deg i permisjonen din! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...