Gå til innhold

Unge mødre er best :-)!

Anbefalte innlegg

Skrevet

det var vel litt tullå skrive noe sånt.. ( hovedinnlegget altså.). er selv 84-modell men hadd ikke planlagt, og synes egentlig det er veldig normalt å få barn når man er 30 + - noen år... hvertfall i oslo..

jeger glad jeg blir mamma nå ikke det, men ser sånn som min svigerinne er 32 og ikke barn men de skla ha.. jeg synes ikke det er er for sent av dem å snakke om det nå.. det kan jo stå masse ting i veien for at de ikke har enda, ikke bare utdannelse men personlige ting, tidligere forhold som ikke har gått så bra og gjør at de trenger mer tid sammen som par først... masse du ikke vet om som kan spille inn. dessuten så er det ikke alder som avgjør o du blir god mamma og pappa, men personligheten din, og ønsket om å få barn. det beste barn kan få e rkjærlighet og det får barn uansett aldre fra foreldre. min pappa var forresten 44 dajeg ble født og verdens sprekeste, kan ikke sepå ha nå at han snart blir 66. han hadde da tre barn fra tidligere ekteskap, og har etter meg fått enda to barn med mamma,( ikke planlagt da mamma egentlig ikk ekunne bli gravod igjen etter meg) i en alder men 52 og 55 år. og han er en av de sprekeste fedrene i klassen til brødrene mine...nå er det ganske sent igjen å få barn og mener ikke at det er helt naturlig heller, men sier at personlighet spiller masse inn, og pappa ser mye yngre ut enn den alderen han egentlig har, er super sprek og har alltid stilt opp for oss barna på alle mulige og tenklige måter... så tror du må tenke deg om litt før du uttaler deg altså... innmari provoserende av deg å slrive noe sånt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, quita!

Veldig bra innlegg fra deg! Og du har helt rett! I hovedstaden har det gått i feil retning.

For et par år siden var jeg i en middag med rundt 12 damer/jenter på min alder. 34 den gangen. Jeg var den eneste som hadde fått barn. Og hadde atpåtil 3 stk på den tiden. De andre var mildest talt sjokkert!

Rar opplevelse :-) Men jeg følte meg ikke ferdig, og fortsatte med "produksjonen". Føler meg veldig heldig som kan det! Har fremdeles kontakt med tre av disse damene, den ene har fått to barn og to av dem strever med mislykkede prøverørforsøk....så dette er en sak med mange sider.

Jeg tenker litt sånn om min egen situasjon......så lenge jeg er fertil og ønsker meg barn, så er det opp til naturen. Før prevensjonen kom for endel tiår siden, fikk kvinner barn langt opp i førtiårene. Mange ting i tiden tyder på at disse verdiene er på vei tilbake. Flere kvinner ønsker seg barn når de blir eldre, selv om de allerede har fyllt sin kvote i 20 årene ;-)

Lever jeg til jeg er 80 er mitt yngste barn 43....på tide å klare seg selv, med andre ord...hehe....

Min mor døde da hun var 37 og jeg 16, så en ung mor er ingen garanti for å ha sine foreldre lenge...

Skrevet

Snedig å lese hvordan mennesker har ulike oppfatninger av hva som er viktig i livet, og jeg tror det er viktig å merke seg at oppfatningen kan endres etter hvert som man blir eldre og får mer innsikt.. Det er jo ingen hemmelighet at jo eldre man blir jo mer innsikt i livet får man. Og jeg mener nå at jo mer innsikt man har jo mer egnet er man til å oppdra barn.

Fikk selv barn i tidlig tyveårene. Det var planlagt fordi jeg og min daværende kjæreste "lekte" mor, far og barn. Vi hadde fin leilighet, faste jobber og skulle gifte oss.. Men du verden så fort man kan endre mening når man tror gresset er grønnere på den andre siden og man se hva man faktgik kunne gjort. Reist, festet, tatt utdannelse er bare noe av de tingene jeg skulle ønske jeg gjorde litt mer av.. Men slik valgte jeg det og lever lykkelig i dag som 34 åring som venter sitt tredje barn og til og med planlegger sitt fjerde. Og jeg blir bare en bedre og bedre mor. Det er mange ting jeg ser jeg kunne gjort alderledes i oppfostrelsen av min eldste datter, men jeg kan ikke endre det. Bare leve videre i den viten at jeg vet bedre i dag.. Heldigvis.

Dette tror jeg du vil oppdage når du kommer "i dine beste år" og blir den du i dag er det værste du vet:-)

Hilsen den værste du vet (30++ som vet bedre enn deg, og det vet jeg)

Skrevet

til svensen....!

hadde du bare fniset av mitt innlegg så hadde du vel ikke svart meg.?

men at jeg er BEDRE enn andre , og at de som for barn senere enn meg er DÅRLIGERE mennesker enn meg? det har jeg aldri sagt! :-)

jeg har bare mine meninger, og er drittlei av og høre "p.g.a utdannelsen så fikk jeg ikke barn i 20¨åra" egoisme kalles det...er 23år jeg og gått 3år på høyskole( etter v.g.s) , så utdannelse kan man bli ferdig med før 30åra også:-)

anyway......

er foresten IKKE fan av helt unge mødre heller...slike på 15/ 16/17/18år, jeg var ikke klar for barn i den alderen og er sjeleglad for at jeg ventet til beg av 20åra:-)!

. de fleste forhold der man for barn så tidlig ryker..har selv ei vennine på 25år( alenemor) som har et barn på 7år (!), det blir jo stor alderforsjell på barna hennes og det er heller ikke bra...

husker selv godt han jeg trodde var mitt livs kjærlighet da jeg var 17-18år! hehe...forstår godt nå hvor ung&dum jeg var, mannen var et dumt brød!:-) men forelska var jeg.....

men nå som 23åring har jeg endelig funnet mannen i mitt liv, kansje derfor også jeg ville ha barn nå så tidlig.

Skrevet

Et innlegg fra en annen ung mor : Tror ikke vi blir noe bedre mødre enn de over 30 blir.. Husk på at mange er veldig unge i sinn.. Og i sinn er vel jeg snarere 40 år enn 23 år. Jeg har selv en eldre mor. hun var 50 år da hun fikk meg.. Men hun er verdens beste mamma likevel!!

Lykke til videre med graviditeten!

Skrevet

Jeg er snart 30 og skal ha min første. Jeg tror ikke jeg vet best, men jeg vet mer enn jeg gjorde da jeg var 20-25. Beste rådet jeg noensinne har fått fikk jeg fra min mor, og det var at jeg skulle se meg litt om og oppleve litt før jeg slo meg til ro med barn. Jeg dømmer ikke de som får barn tidlig, man er forskjellige, men jeg kjenner meg selv. Hvis jeg hadde fått barn da jeg var på din alder, ville jeg våknet en dag når jeg var et par og tredve, og angret på alt jeg ikke har gjort. Men kanskje du ikke kommer til å gjøre det, for tross alt er mennesker forskjellige. Du har kanskje ikke samme behovet som jeg har for å oppleve nye ting, eller kanskje du bare er modnere enn det jeg var. Uansett er jeg fantastisk glad for den ballasten jeg har nå som jeg skal bli mor.

Skrevet

ja kjære trebarnmam, jeg håper for all del du vet mye bedre enn meg!

du er jo trossalt 14år ELDRE enn meg og har 3 barn, så om du IKKE hadde hatt mer livserfaring enn meg så hadde vel ting skurret her?! :-) hehe

gleder meg heller over at jeg er 23år med mange drømmer i livet og en fantastisk mann med min side...:-) så for 30åra bare komme og ta meg når den gang kommer!

Skrevet

enig i mye av det du skriver "første gang"

mennesker er forsj. men jeg har på mine 23år rukket og reist mye rundt om i verden, fått meg en grei utdannelse og ikke minst feilet i forhold til menn før jeg traff min utkårede...har også vært singel over lengre perioder så jeg har vært med på mye fest&moro!...og den tiden er jeg ferdig med! men liker selvfølgelig og ta en tur på byn nå også, men da med mann og venner:-)

Skrevet

Selv om du føler du har møtt "Mister Right" i en alder av 23, betyr ikke det at du har han om ti år...du går rett i din egen naive felle...

Skrevet

dette innlegget var bare dumt..

jeg unner folk å få banr mens de er unge, da de ikke er så utrolig gamle når barna flytter ut, å "livet deres" starter.

men jeg unner ikke folk å få barn da de er over 40, pga sykdommer, å at du skal ha en kropp som skal klare å bære fram et barn, med tanke p åat etter 40, så er beinene i kroppen til mor mer svake, å tror ikke en bekkeløsning ville vært behagelig da...

men unner alle mennesker som ønsker å få barn, å få barn, uansett alder! et barn er et vidunderlig mirakel, uansett hvor gammel mor er...

så, anonym, som startet denne tråden, jeg synes du burde skamme deg!

Skrevet

Kjære hovedinnlegger.

Noen ganger tenker jeg at forskjellen på det å være ung og voksen ikke er antall år utdanning og i alle fall ikke rynker, men om man klarer å se selv selv litt i perspektiv til resten av verden. det som stemmer for noen stemmer ikke for andre. Så oppdager man etter hvert hvor herlig sammensetningen i livet kan være for oss alle. Noen har lyst pålang utdanning, andre har lyst til prioritere andre ting, noen få får til mange ting samtidig men må ofre noe likevel.

Jeg er eldre førstegangsfødende og får vi vårt etterlengtede barn etter nesten sju år med prøving. Både faren og jeg gleder oss kjempemasse. Jeg tror ikke jeg har funnet opp sannheten på akkurat det med å få eller oppdra barn, men jeg kan en del ting på andre områder som jeg håper kan glede både ungen og andre rundt meg.

Men jeg beklager dersom vi eldre gravide eller allerede mødre har vært med å såre deg på noen måte med å gi inntrykk av at du er mindre egnet som mor. jeg forstår godt at du blir provosert og lei deg.

Jeg ønsker deg lykke til og håper at du får et kjempesvangerskap (siden du er inne på 3.tri).

Skrevet

Jeg er selv 31 og venter mitt første barn. Dette var helt bevisst fra min side! Har alltid sagt at jeg skal vente med barn til jeg er 30. Jeg har realisert alle drømmene mine, reist fra meg, fått flott utdannelse, flott jobb, rasende god økonomi, livserfaring- ja, alt dette bare fordi jeg valgte å vente med barn 6 år. En alder av 30 år er utrolig ungt, og synes jeg har så mye igjen for å ha ventet! I en alder av 50 har jeg voksne unger som er myndige, og jeg er klar for å leve livet med mannen min! Kommer til å ha så god råd at jeg kan kjøpe meg leilighet både i Tyrkia og Spania om jeg ønsker det når den tid kommer. Gleder meg til framtida, og kunne ta med barna på dyre sydenferier opp til flere ganger i året om hjertet skulle begjære det!- og bare fordi jeg ventet 6 år slik at jeg fikk og utdannelse og god jobb!! Valget er enkelt spør du meg!..

Skrevet

Huff og huff, synd å se at så mange dømmer hverandre utifra alder, status osv.

Jeg synes selv at alder er ingen hindring, det viktigste er at man er klar for å få et lite barn og vite hva dette innebærer. alder er så fryktelig induviduelt på oss mennesker. Noen blir fort voksne og noen blis sakte voksne. dettte kommer jo selvsagt av livstil og hvilken type menneske man er.

Jeg er selv 25 år og er den første i venneflokken som får barn, det er til tider litt hardt å takle, dette pga av at mange av vennene våre ikke er på likt nivå som meg og min kjære. Dette resulterer i at vi bla bli holdt litt utenfor festligheter osv. Jeg må si at jeg overhodet ikke savner bylivet, men det å gjøre ting på impulsen sammen med venninner osv er noe jeg gleder meg til å gjøre igjen. Men vi har fantastiske venner som stiller opp og tar rolige jvelder med oss også..Så det er faktisk ikke alle miljøer som har begynt å stifte familie i en tidlig alder..Det har nok også mye med hvilken del man er ifra Norge..

Så kjære ANONYM, jeg vet ikke hvor du har det ifra at unge mødre er så mye mer hotte, flotte og bedre enn de over 30 år er. Jeg synes slike innlegg blir altfor teite. Jeg synes selv at du ikke høres altfor smart ut..men det er MIN mening.

Lykke til alle dere gravide jenter uansett alder!!

Skrevet

Jeg må si jeg er forbløffet over hvor lite rause noen av dere er med hverandre.

Av alle faktorer som spiller inn på hvordan barne våre får det i oppveksten, så er vel foreldrenes alder den minst viktige. Alle har noe å tilføre et barn. Det viktigste må jo være at barnet er ønsket og velkomment.

Skal man først ta en diskusjon på egnethet til å få barn, så vil jeg påstå at trangsynte mennesker burde droppe å få barn til de har fått litt større perspektiv her i livet slik at ikke de overfører sine trangsynte holdninger om andre mennesker over på barna!

Skrevet

selvfølgelig ikke? hvem vet hva som skjer om 10år, det har ingenting med alder og gjøre. nå vet jeg ikke hvor gammel du er "anonym" men jeg tipper du er godt over 30år og skilt/alenemor siden du tydligvis snakker ut av erfaring !

mine foreldre har vært gift i 25år mens andre skiller seg etter 25år...man vet aldri, føler meg ganske sikkert på at han er MR RIGHT :-) er sååååå lykkelig!

Skrevet

til TIERN.

Må nok si at dere "eldre" som du selv sier IKKE har såret eller provosert meg. er 23år og ble gravid uten å planlegge det, men siden jeg har det bra økonomisk/kjærligheten så var barnet velkommen uansett! synes heller synd på slike som deg som bruker 7 år (!) på og prøve og lage et barn...det må være forferdelig slitsomt...spesielt psykisk, så jeg føler meg bare rett og slett utrolig heldig som er fruktbar og ung.

og ja, hører til her på 3trimester, den lille prinsessa mi kommer i løpet av 2uker:-) :-)

lykke til du også ja.....

Hovedinnlegger

Skrevet

hehe, her har vi ei som tror livet handler om reising, topp utdannelse osv!! EGOISME...vet ikke hvor mange barn du ønsker, men om du skal foreks. få 3barn så blir du en VELDIG gammel mor dessverre...er sååå glad jeg er ung og sprek:-)

tror du virkelig du kan gi barnet ditt mer fordi du har leiligheter overalt og masse penger?:-)

hmmm...nå er jeg ikke rik, men min samboer som er 2år eldre enn meg tjener utrolig godt, og hans familie har hus i hele verden !(han kommer fra en rik familie) men so what? penger kan ikke gi barn en god oppvekst, heller dårligere dessverre...så jeg skal passe godt på at min datter IKKE blir en utsjemt prinsesse..selvom vi også kan ta med våre barn på syden ferie mange ganger i året ! om det er det så betyr noe her i verden...hehe:-)

Skrevet

Stakkars hovedinnlegger! Du er både ung OG dum! Får så vondt av slike som deg!

Skrevet

Ung og Dum er bedre enn Gammel og Dum :-) :-=)

Skrevet

Hvorfor skal damer som vil noe for sin egen del også alltid bli kalt egoistiske?? Det å kunne leve ut noen av drømmene sine må man kunne unne hverandre uten at det skal bli drittslenging av det vel??

Skrevet

Sånne innelgg provoserer meg noe voldsomt!Og det er vel det som er meningen til den særdeles sneversynte og umodne 20 åringen som har skrevet det. Du vet tydeligvis veldig lite om livet og du bør egentlig skamme deg! Det med når man skal få barn er IKKE noe man rår over og mange her inne har slitt lenge, kanskje er det derfor de er "gamle" i dine øyne. Har du tenkt på det?

Skrevet

De fleste unge blir gamle en gang...er ikke det et mål i seg selv....jeg kan godt være gammel og dum, jeg. Bare sjeleglad jeg ikke er ung lenger....

Skrevet

Hmm.. Du er kanskje i en fysisk bra alder for å få barn, men hvilken mentale alder har du egentlig? Ble litt flau av og være like gammel som deg...

Skrevet

Når barn får barn er også en ting............Teit innlegg som du heller kan holde for deg selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...