høstb@rn (, Skrevet 22. september 2006 #51 Skrevet 22. september 2006 Himmel og hav!! Du burde finne deg en hobby!! Enn å skrive så mye rart i ett og samme innlegg.......Er det mulig!! Å så anonym....selvfølgelig!! Har aldri før hørt at en må ha topp utdannelse og hus for å kunne oppdra et barn!!! Ha ha ha ha!!!
ladden73 Skrevet 22. september 2006 #52 Skrevet 22. september 2006 Du er skrudd i huet du stakkar. Men å være langt opp i 40-50 åra skal jeg være enig i, men ikke bikka 30. det er de beste åra det, Smårips berte.
emma33 Skrevet 22. september 2006 #53 Skrevet 22. september 2006 Til anonym hovedinnlegger: Du burde spare på dette innlegget og ta det frem igjen om 10 år, så ser du kanskje hvor umodne og naive tanker du har. For all del, jeg skal ikke si jeg var bedre enn deg på den alderen, men det er først når man blir litt eldre at man skjønner hvor ung og umoden man var i begynnelsen av 20-årene. Man tror selv at man vet/kan/har opplevd alt, og det er i utganspunktet ikke noe galt i det - jeg reagerer imidlertid på ditt behov for å rakke ned på andre som ikke er i din aldersgruppe. Hvorfor i allverden plager det deg så voldsomt at noen ikke får barn før de har passert 30? Hvorfor tror du at evnen til å være en god mor i utgangspunktet kun ligger i alder og at man er rynkefri?
Kristineee Skrevet 22. september 2006 #54 Skrevet 22. september 2006 Dummeste jeg har lest på lenge. I alle dager hvor uvitende du virker. De aller fleste vil nok virke kloke for deg, uansett hvilken alder de måtte ha. For din skyld håper jeg dette kun er et forsøk på å provosere.
Videlivi Skrevet 22. september 2006 #55 Skrevet 22. september 2006 Jeg jobber i en bransje der jeg ser veldig mange unge mennesker med økonomiske problemer , med et til flere barn. Jeg syns det viktigste er å være mentalt klar for å få barnet, samtidig som man har økonomi til å ta seg av det. Dette har ikke noe med egoisme å gjøre, kun fornuft! Jeg er selv 28 år, og har ventet til alt er på plass økonomisk, mentalt og alt det praktiske rundt ting før vi valgte å få barn. Men så det lenger oppe her, hovedinnlegger, at du ikke kan regne =P Trebarnsmam er 34 år, du er 23, og meer det er 14 år mellom dere... =P Uansett lykke til alle sammen uansett alder! Vår mentalitet, fysikk og det praktiske har mer å si for barnet enn alder! =)
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 22. september 2006 #56 Skrevet 22. september 2006 Det som slår meg med dette her... Er at noen gidd definere 30-åringer som *gamle*... Hvis man blir gammel etter fyllte 30 og skal forbli gamle da resten av livet...Guder for et kjedelig liv? Man skal bare virkelig leve fra 15 til 30,så går livet nedom og hjem? Selv er jeg 32, og har ikke sett snurten av 30-års-panikken som slår enkelte folk overende... Har aldri skjønt meg på slik alderspanikk.... Alt spørs jo på hva som er inni hodet til hver enkelt... Man har 70-åringer i kroppene til 20-åringer, samt omvendt... At kroppen til kvinner tåler bedre en graviditet når man er ca 20-25 er jo et faktum... Men at dermed det er for gammelt å få barn rundt 30 er jo helt latterlig å påstå... Jeg som har bevisst ventet så lenge ,vil ikke kalle meg en egoist. Jeg ventet lenge for å være sikker på at jeg hadde funnet mannen i mitt liv, samt at han,som er 7 år yngre enn meg,ikke følte seg klar for barn. Vi ble tross alt sammen da han var 19 og jeg 26. Jeg var ganske klar for barn da, men han var ikke. Så jeg valgte å vente til han også ville leke. Nå er vi gravide en uke på overtid og gleder oss glugg ihjel begge to Noen er klare for barn som 18åringer og har mer livserfaring da enn en 30-åring,på godt og vondt gjerne... Mens andre er klar rundt 30... Slik er det bare. Fasiten er vel kanskje å ikke bli gravid når man er 50 pga risk for babyen...Ikke for moren.
litagod Skrevet 22. september 2006 #58 Skrevet 22. september 2006 ja fysj disse 30 åringene som skal absolutt ha jobb og utdannelse - for ikke å snakke om skikkelige mannfolk før de setter barn til verden! De er noen skikkelige kresne udyr altså! helt enig, 18 år er ALT for ungt, men 2 år etter.. sånn ca 20... DA er man moden da! jaha... ja og når man er 30 år er man jo absolutt ikke sprek lenger, skikkelig gamle røyer... skikkelig rynkete er de jo også som du vet (og man er jo ikke særlig god mamma med rynker liksom...) mmmm ok så er jeg trøtt, men seriøst... vi snakker ikke særiøst nå gjør vi vel?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2006 #59 Skrevet 23. september 2006 Jeg er skremt over ditt innlegg, hovedinnlegger. En god mor har absolutt ingenting med alder (og rynker.. haha) å gjøre - det handler om de mentale grunnlaget du gir ditt barn; oppdragelse, verdier, etikk, selvsikkerhet, empati osv. For min egendel, så håper jeg min datter aldri kommer til å bli kjent din. Jeg setter ikke pris på de sneversynte tanker som du uten tvil kommer til å fore barnet ditt med. Din mor var selv ung når hun fikk deg... hum... og jeg lurer på hvor du har fått dine fikse ideer fra... ???? Du har engasjert nesten hele tredjetrimester forumet og jeg ønsker at alle disse reaksjoner kunne få deg til å vurdere ditt ståsted, for barnets skyld. Husk ditt innlegget og ta det fram igjen om 10 år! Om du ikke er skammer deg over det nå, så håper jeg du virkelig at du kommer å gjøre det da. Jeg håper ditt innlegg er ment som en dårlig spøk, og hvis så er tilfellet så unnskylder jeg mine skarpe bemerkninger. Men, hvis du seriøst mener det du skriver, så fortjener du hvert eneste ord!
guita Skrevet 23. september 2006 #60 Skrevet 23. september 2006 hm, lenger ned i tråden kom visst dette argumentet igjen: ..glad for å være ferdig med reising, opplevelser, jobb, festing.. før jeg fikk barn. Det er akkurat sånne ting som har skremt vettet av meg og mine venninner fra å få barn.. før man er ferdig med alt dette. Og når er det? Min kusine rakk aldri å bli ferdig med alt, men hun ble 34 og måtte bare kaste seg i det å få barn uansett. Min lille kjepphest her er i hvert fall: Det går an å leve og gjøre ting også med barn. ..Jeg føler meg nå ganske så sikker på det. Jeg kan til og med fortsette å reise steder og tom kanskje studere i utlandet. Og det er mulig å ta seg en fest også. Mange i dag planlegger seg i hjel. Alt skal være klart og unnagjort. Er det virkelig nødvendig...? Jeg er selv spent på hva som kommer til å skje nå framover (termin om en uke!) og hvordan livet blir. Men jeg har endelig - på tross av alle advarsler - klart å overbevise meg selv om at livet ikke tar slutt når dette barnet kommer. For det er dessverre det som ofte formidles av en del av dere som har valgt å vente lenger enn meg..
Gjest Skrevet 23. september 2006 #61 Skrevet 23. september 2006 Teit innlegg må jeg si.... Jeg fikk min første da jeg var 17, nr 2 da jeg var 19, nr 3 da jeg var 24. Hadde ikke mye erfaring med nr 1. Var for ung, det kan jeg si nå i ettertid. Nå er jeg 31 og venter nr 4. Føler meg mye mer voksen og klar og erfaringsrik nå.................
Anonym bruker Skrevet 23. september 2006 #62 Skrevet 23. september 2006 Det jeg ser er at de som fikk barn tidlig av mine venninner i dag er alenemødre. De måtte ta utdannelsen senere og har selv sagt at de anbefaler andre å vente til slike ting er ute av verden. Jeg var ikke klar for fem flate øre til å oppdra et barn når jeg var 20, men jeg ser ei som var yngre enn det som klarer seg veeeldig bra i dag. Selv har jeg blitt litt påvirket av min egen oppvekst. Mor og far var unge når jeg ble født og forholdet varte ikke lenge. Mor hadde ingen utdannelse og økonomien var heller dårlig. Jeg syntes bestandig synd på henne fordi hun måtte slite så fælt med å få endene til å møtes. Jeg husker jeg ofte tenkte at jeg ikke ville stille meg selv og mine barn i den situasjonen. Det er godt å kunne ha råd til å la barna få være med på litt aktiviteter utan de skal ha dårlig samvittighet for om de velter økonomien. For meg betyr ryddig økonomi et stabilt liv for mine barn. Jeg føler meg absolutt ikke egoistisk for at jeg har tatt dette valget. Er heller litt stolt av meg selv for at jeg har klart å nå mine mål og fremtiden ser lys ut. Kunne selvsagt blitt ferdig med utdannelsen før, men jeg ante ikke hva jeg ville bli før jeg fikk noen år til på baken. Kjærlighet og respekt for andre mennesker er uansett det viktigste våpen når man skal oppdra barn....uansett alder. Det har jeg aldri manglet og føler i bunn og grunn at jeg har blitt et godt menneske. Lykke til i foreldrerollen allesammen uansett alder =0) (jeg er snart 30)
guita Skrevet 23. september 2006 #63 Skrevet 23. september 2006 Egne erfaringer vil vel alltid påvirke hvordan en oppfatter verden og hvilke valg en tar.. som deg, anonym, ovenfor. Min livserfaring går andre veien, med godt voksne foreldre hvor økonomi heldigvis aldri har vært noe problem. Men de som advarer slik har nok ofte lignende erfaringer som du. Så jeg forstår og respekterer det. Jeg vet ikke hvilket miljø du kommer fra, men i mitt er i hvert fall problemet at det har tippet for langt -andre- veien. Det er liksom ikke grenser for hvor perfekt og klart alt skal være før man kan tillate seg å tenke på barn. Med det resultat at mange venter for lenge og de som får barn før 30 nesten ses ned på. Det er -denne- tankegangen jeg vil til livs. Selvsagt ikke at man bør prøve å ha et noenlunde trygt liv og være moden nok før en tar skrittet helt ut. Det bør alltid være et mål og er ikke egoistisk på noen måte. Min bønn går til dere som skremmer mine velutdanna venninner i stabile forhold til å vente til de er 35. Jeg har ikke lyst å vente 10 år for å få følge av neste barn i venneflokken ;-)
mensana Skrevet 23. september 2006 #64 Skrevet 23. september 2006 "Asj, det værste jeg vet er 30++ åringer, som tror de er så kloke og vet alt...vi i begynnelsen av 20åra har iallefall ikke fått rynker før vi for barn !! " Beklager, men dette klarer jeg ikke ta seriøst!! (ja, jeg er over 30, venter mitt 3.barn og fikk første da jeg var 24) Mener du at man bør få alle barna sine før man fyller 30? - eller kun det første? Høres ut som du trenger et "lykke til"! :-))) Ps. Hvor mange mell. 30 og 40 år har du sett med rynker...? *hyler av latter*
Anonym bruker Skrevet 23. september 2006 #65 Skrevet 23. september 2006 He he... nei, ikke lett dette. Ikke noe greit å bli skremt fra å få barn tidlig heller når hjertet ønsker noe annet. Ting går seg som regel til uansett. For meg nå, så er barn starten på noe godt og ikke slutten på livet......Vil nok føle meg mer levende med litt liv i huset.
hvite svane Skrevet 23. september 2006 #66 Skrevet 23. september 2006 Dette er latterlig!! Er nok mange forskjellige årsaker til dette,gor vår del så har vi prøvd de siste fem åra (jeg er 35 nå og jævlig ung til sinns!!) og nå når vi endelig venter barnet vårt er det veldig etterlengtet,selvfølgelig hadde jeg fått før så hadde det vært bra men sånn går det ikke for alle,tenk på alle som sliter og ikke får sine egne! Jeg har og mannen har vært sammen de siste 10 åra og har alltid hatt eget hus,bil og det økonomiske så det står ikke på det...bare for å ha sagt det og så har jeg ikke rynker:))))
vibeke0310 Skrevet 23. september 2006 #67 Skrevet 23. september 2006 helt idiotisk! d har ikke noe me alder og gjøre når du skal ha barn! det kommer helt ann på din livssituasjon, hvordan DU takler dette med og få barn! ikke noe alder! synst hovedinlegget var helt teit, er selv "kun" 19, men er voksen for alder og føler meg klar for og sette et lite fantastisk barn til verden... samma f...om du er 19 eller 30 vel?
popkind Skrevet 23. september 2006 #68 Skrevet 23. september 2006 HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, nei jøss nå datt jeg av stolen!!! Say no more, lille anonyme 83 modell!
Gjest Skrevet 23. september 2006 #69 Skrevet 23. september 2006 Jeg er 22 (blir 23 i feb.) Alder har vel ikke så stor betydning? Må si jeg ikke er helt enig med deg "Anonym" Vet av 20-25 åringer som er som 16 åringer og 30 åringer som er som 18 åringer. Altså, det går mer på en som person og hva man ønsker i livet. Hva du ønsker trenger ikke være rett for en annen. Du kan jo umulig være spesielt voksen selv om det legger rynker til grunn for om man er en god mor, eller ikke!!! Jaja... du får jo ha dine meninger Hovedsaken er at man kan elske sine barn!!!! Vi hadde ikke planlagt vår lille. Synes vi er unge nok jeg, da vi begge er studenter (han 24 og jeg 22) Nei, dette får bli HELT 100% opp til den enkelte. PS! De mødrene jeg kjenner på rundt 30 er LANGT fra gamle, tvert om. De er SPREKE!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #70 Skrevet 24. september 2006 til hovedinnlegger. Du ødelegger mye for alle de flotte unge mødrene i forumet og ellers med innlegget ditt. jeg antar og håper at du bare er ute etter å "ha det gøy" og provosere. hvis du virkelig er skrudd sammen slik innlegget ditt og svarene skal gi inntrykk av så er jeg alvorlig bekymret for den lille du venter. Det vil være en kjempebelastning å vokse opp med en slik mor, vet jeg av erfaring etter å ha arbeidet med tøffe saker i barnevernet. Jeg tror ikke din instilling har så mye med alder å gjøre, men mer at du er en person som har tenkt å leve på andre (samboeren din) uten å gjøre spesielt mye annet til gangs her i verden enn å unngå rynker. og dra fine steder på ferie. Du må ha fått en veldig utilstrekkelig oppdragelse selv for å kunne ha slik lettvint holding til livet. Når samboeren din bli lei av å fø på deg frykter jeg at vi andre må betale det "uplanlagte" kalaset ditt" med forsørge deg. I tillegg håper jeg ungen din får andre vettuge voksne som kan utbedre skadene du har skapt med egoismen og råheten din. Stakkars unge.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #71 Skrevet 24. september 2006 Du høres like ung&dum ut enda, spørr du meg... Husker selv hvor voksen jeg følte meg når jeg var under 25, og ser tilbake på hvor umoden jeg var da. Jeg fant også "mannen i mitt liv" i begynnelsen av 20årene - og jeg kunne ikke tatt mer feil!
Gjest Skrevet 24. september 2006 #72 Skrevet 24. september 2006 Jenter, nå må dere stoppe opp å tenke dere om litte bitt. Er dere seriøse i debatten ang alder og dugelighet for å bli den god mor? Er ikke det at arrogant utgangspunkt? At man antar at man selv er bedre avhengig av den alderen man selv er i når man blir mor. Jeg vil tippe at det er en personlig sannhet som ville vært snudd på avhengig av personens alder. Om man er så selvgod at man konkluderer at ens egen alder er den mest egnede. Det har med modenhet å gjøre, finnes mange umodne over 30 og mange modne under og omvendt. Klart livserfaring kan spille inn, men det er ikke sikkert en 30åring har mer relevant livserfaring enn en 20ing. Og det viktigste, hvordan man gjør nytte av denne. Når man setter barna forran seg selv og ikke føler det som et offer, da tenker jeg man er en god forelder. Om man har barnevakt innimellom i form av besteforeldre og annenfamilie er det litt dumt å klassifisere det som barnevakt. Barna har godt av å bli kjendt med sin familie. Har man innleide barnevakter som barna ikke ønsker å ha der 3 av 4 helger i mnd er det klart jeg ville satt spørsmålstegn ved det. For det er ikke åreit å føle seg uttrygg, men det er ikke nødvendigvis slik at 20åringer gjør dette mer enn de på 30. Jeg fikk min første da jeg var 23, nå er jeg 30 og får min andre. Forrige gang var jeg student, hadde ikke så etablert økonomi men tror aldeles meg ikke hun led noe overlast av den grunn. Men livssituasjon er ikke nødvendigvis aldersbestemt. Mange 20åringer i fast jobb og ryddig økonomi. Det jeg syntes for egendel nå er at det er deilig å å slippe å skrive oppgaver, ha eksamener, og alt skolearbeide hengene over hue. At vi har en avklart økonomi, og at jeg kan ta det med ro og ta hensyn til bekkenløsningen. Mens jeg forrige gang syntes det var veldig bra med den friheten det gir og være student, du har mer kontroll over tidsbruken din enn i dendel yrker. Kort oppsummert: Vi er ofte skrudd sammen slik at vi ser fordelene i den situasjonen vi er, og det er jo forøvrig veldig bra. Men ikke når det blir arrogant konkurranse mellom ulike grupper og folk i ulike situasjoner.
Ane** Skrevet 24. september 2006 #73 Skrevet 24. september 2006 Kjære kjære hovedinnlegger! Nå fikk du meg jammen til å le på mine slitne dager. hehe Jeg er selv nettopp fylt 21 og venter mitt barn nr to. Men å tro at jeg er en "sprekere" mor enn de på 30??? HA-LO? Unge mødre kan være gode, de kan også være dårlige. Unge mødre kan være spreke og fulle av energi de kan også være tømt og slitne. Alder har nok absolutt ingen ting å si når man får barn. Det er hvem du er som person og hva akkurat DU har å gi ditt barn! Datteren min gir da blanke F i om jeg er 21 eller 39! Tror ikke hun finner meg noe mere morsom fordi jeg er ung. Å nei du, du har nok mye igjen å lære.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #74 Skrevet 24. september 2006 La folk prioritere selv, om utdannelse, selvstendighet og opplevelser er viktig for noen - ja, så la de gjøre det. Det som er EGOISME er at du snylter på din mann og hans familie. Du sier selv at du ikke har god økonomi, men det gjør da inget når din mann og hans familie er styrt rike og betaler for ferier o.a. Betyr det at du er hjemme og vakser gulv og smører deg med dyre kremer slik at du ikke får rynker? Jeg har mer respekt for de kvinner som velger å være selvstendige og tar en utdannelse slik at de kan ta vare på seg selv og barn uten å være avhengig av en mann - for innrøm det - man vet faktisk ikke hvor lenge et forhold varer. Håper for vår alles del at ditt forhold ikke ryker om noen år, for da er det vel vi skattebetalere som må betale for deg.
Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #75 Skrevet 3. oktober 2006 greit nok det å være ung mor, men jeg tror nok det at folk over 30 er like flinke til å oppdra barn som andre!! det er det dummest eg har hørt at du sitter her å slenger drit i andre gravide. det er opp til hver enkelt når man vil ha barn og av og til er det ikke engnag planlagt. jeg er selv 18 år, 19 om noen dager, noe du synest er alt for tidlig, men vettu ka?! eg tror du e alt for barnslig til å bli mor, når du holder på sånn som dette. kanskje er det bare hormonene mine så løper løpsk nå, men jeg vart skikkelig sur nå altså! at det går an å si noe sånt om andre! hallO! tenk nå på følelsene til folk da! er ikke alle som lykkes med å få barn før de er 30 og då trenger ikke du gni det inn at unge mødre liksom skal være bedre! å få barn og det å være en god mor, har ingenting med alderen å gjøre. eldre kvinner er like gode mødre, og kanskje bedre pga mer livserfaringer å sånt, som unge mødre! skjerp deg! og hvorfor signere med anonym?? når du først skal slenge drit, hvorfor ikke være litt voksen å vise hvem du er!! åhr!! dette gjrode meg skikkelig sint altså!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå