Gå til innhold

Hjep meg jenter.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

den siste tiden har jeg spist mye smeltost og brie.Nå i ettertid har jeg lest at at det ikke er så bra pga.listeriose fare.

Idag har jeg vondt i halsen og det verker i kroppen.Hva tror dere kan jeg ha blitt smittet? og er det noe man kan gjøre med dette?

Takknemlig for svar og erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde det var babyen og ikke en selv som kunne blitt smittet jeg....

Uansett, riktig god bedring og håper alt er bra med både deg og baby'en

Klem

Skrevet

faren er vel der bare om osten ikke er pasturisert. Nesten all ost som selges i Norge er pasturisert - så da skal du ha hatt uflaks.

Skrevet

Jeg har lest at mor kun får influensalignende symptomer,men at fosteret kan få misdannelser eller bli dødfødt.....

Skrevet

vel, det var vel å ta i litt..... mye ost som selges i norge er upasteurisert, men nesten all NORSK ost er pasteurisert. Jeg har spist brie i bøtter og spann i dette svangerskapet, men sørget for at den er pasteurisert :) Tror heller ikke smøreost er noen fare akkruat. Har hørt at den er behandlet slik at den er bakteriefri.

Skrevet

Dette er hva jeg har hørt:

Smelteost innebærer ingen risiko, da den er blitt varmebehandlet. Så det kan du ta helt med ro!

Når det gjelder andre typer oster, er det som tidligere nevnt i tråden viktig at den er laget av pasteurisert melk. Grunnen til dette er en bakterie som kalles listeria som kan være skadelig for fostret.

Men om det så skulle være at du har spist upasterisert ost tror jeg ikke du skal få panikk, for jeg har hørt at sjansen for å bli smittet er veldig liten...så det går nok bra skal du se!

Skrevet

Takk for beroligende ord jenter:) Det var godt å høre at du er som meg ka-ping spiser Brie i bøtter og spann:))

Skrevet

Litt årstid for influensa, da? Du skal ha maks uflaks for Listeriose i Norge, i tillegg er du over den farligste perioden for mageknøttet etter uke 12. Nå er det masse immunbeskyttelse i morkaken for Knotten der inne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...