Gå til innhold

Uvanlig aktivt foster(?)

Anbefalte innlegg

Jeg er i 21. uke, og siden uke 14 har jeg kjent bevegelser som ikke kan være noe annet enn babyen, hver eneste dag. Da jeg beskrev det for legen, sa hun at slikt pleier man ikke å merke så tidlig og at jeg kanskje var lengre på vei enn jeg trodde, men jeg har veldig regelmessig mens og vet hvilken måned jeg ble gravid (og fikk det bekreftet på UL).

Jeg kjenner dunk, spark og krafsing/kiling med bittesmå fingre. Det er veldig koselig, og jeg får respons hvis jeg snakker til ham og stryker på magen:) Alle bevegelser er for all del bra, det er godt å vite at det er liv der inne. Men de to andre jeg kjenner som er gravide og cirka like langt på vei, har nesten ikke merket noenting ennå, og den ene har termin før meg. På ultralyd i uke 18 så vi hvordan han snudde seg rundt og viftet med armer og ben - og da kjente jeg ikke noe, selv om vi så hvor mye han rørte på seg. Jordmor kommenterte at han var veldig aktiv og at han så veldig, veldig frisk og fin ut. På jobben mister jeg helt konsentrasjonen i blant, for beina hans går som trommestikker mot magen min. Andre ganger virker det som han tar spenntak med armer og ben og skyter seg frem og tilbake i livmora...... Av og til spreller han i en time etter at jeg har lagt meg, og da får jeg ikke sove. Koselig, men litt voldsomt i blant.

Jeg spiser sunt og riktig, men jeg drikker mye Brämhults, og en eller to kopper kaffe om dagen. Vurderer å begynne med vann og melk i stedet... kan det bli for mye energi til en liten en?

Faren hans har mye mer fysisk og psykisk energi og utholdenhet enn gjennomsnittsmennesket (han er ikke hyperaktiv eller noe, han orker og tåler bare rett og slett overraskende mye mer enn de fleste), og inntil jeg fikk kyssesyken for et par år siden var jeg også den typen menneske som hadde masse jern i ilden hele tiden (etter det har jeg vært mer normal :) ). Så det er kanskje litt arv også. Svigermor sier at samboeren min var mye mer aktiv i magen enn søstra si, men husker ikke at det var helt annerledes enn for andre gravide. Hvis ungen er helt sprellemann i magen er han sikkert like sprellemann når han kommer ut, tenker jeg. Bra han har den faren han har, jeg blir litt matt av å tenke på at jeg kanskje er mammaen til tidenes mest energiske baby :)

Eller kanskje det er de andre jeg kjenner som merker uvanlig lite? Er dette normalt (min første, ikke mange venninner som har fått ennå, og mora mi bare ler og sier at jeg kommer til å få hendene fulle)? Hvordan er det med dere? Er det noen her som har/har hatt superaktive fostre eller har hørt om sånne? Hvordan har det gått?

Sprellemann i februar

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6406289-uvanlig-aktivt-foster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Så godt å høre det er flere med "hyper" guttebaby i magen! Jeg har kjent bevegelse siden uke 15, noe som visst var veldig tidlig, siden det er min første.... Nå er jeg i uke 25, og han sparker og "ormer" seg rundt så jeg helt mister konsentrasjonen når jeg skal prøve å lese, eller følge med på forelesning. Jeg drikker verken te eller kaffe, så noe koffeinavhengig er det ikke... I forgårs holdt han på fra klokka 15 til 23 uten pause. Da holdt jeg på å bli irritabel. Greit nok at det er fint å kjenne bevegelse, og at alt står bra til, men det finnes vel grenser!?!?

Uansett, svigermor trøster meg med at samboeren min var veldig rolig i magen, og helt hyper når han kom ut. Mens mamma sier at lillebror var veldig bråkete i magen, men grei som baby, og sov som en engel om natta. Så hyper i magen betyr ikke nødvendigvis at han blir hyper når han kommer ut :) Det er det jeg trøster meg med.

Med karate kid i magen

Forrige svangerskap hadde jeg en super aktiv liten prins i magen:) Kjente tidlig liv og det ble etterhvert skikkelig kraft i sparka og bevegelsene hans. jeg ble helt overrasket mange ganger og tenkte;"guri nå kommer han ut gjennom navelen hehe" I dag er han 2 år og 3 mnd fortsatt like aktiv og verdens skjønneste. I barnehagen kaller de han bare "gullungen med dårlig tid". Det går i hundre hele tiden, han er super nyskjerrig på livet :))) Han sover som en stein på natta og 1 1/2 -2 timer for dagen, men vi hadde litt problemer med søvnen fram til han var et år ca. Så min prins var aktiv både i magen og nå utenfor:)))) PS. er nå gravid med ei jente og hun er kjempe rolig:)

Hjertelyden på gutten min lå nok i gjennomsnitt på litt i overkant av 130 slag i minuttet, er nå 27 uker på vei med jenta og gjennomsnittet nå er vel på 145 slag i minuttet. Dette er mare sånn ca da:)) Ul terminen senere enn mens termin med gutten og omvendt med jenta :)))

hei så gøy å se at det er andre en meg så har det slik.jeg er snart i uke 25 og har kjennt liv siden uke 15 ca..hver dag..syns bare det er koselig..presser jeg litt på magen får jeg et spark til svar..venter en jente i januar..terminen ble satt tilbake 3 uker..men skulle mesten tro jeg var lengre på veg:) hehe

ha en fin kveld

• 7 år senere...

Annonse

Huff ja, godt å lese at det er vanlig! Jeg er i uke 21 i dag og den lille (Jente) har holdt på i flere timer! Jeg ligger og filmer magen, det er så artig, men litt skummelt samtidig! Lurer jo på om det er noe galt eller tenker at hun ikke får nok søvn... 

Istemmer at det er fint å lese at andre har det på samme måte! Jeg har to gutter i magen som har sparket masse fra uke 15, jeg kan også synes det er nok noen ganger ;-) Har lurt i mitt stille sinn om de kanskje er hyperaktive, men det trenger tydeligvis ikke være slik. Regner med å få hendene fulle likevel :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...