Gå til innhold

Bruk av bilstol og kombivogn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel jeg håper ikke noen blir skuffet nå ( jeg vet at noen nok blir det)

Men som fysioterapeut har jeg meget sterke meninger på dette området, og dessverre er det alt for liten informasjon lett tilgjengelig om dette.

jeg vet det er utrolig praktisk for foreldre og jeg vet babyindustrien pøser på med alle mulige løsninger hvor bilstolen kan være med overalt. Barna har IKKE godt av å sitte i bilstolen lenge, vi anbefaler høyst en halv time av gangen inntil barnet kan sitte selv. 2hovegrunner til det.

1.ryggenmuskulaturen er ikke utviklet til å tåle sittestilling så lenge før ungen kan sitte selv.

2. selv om bilstolen kan legges ned slik at ungen ligge/sitter er det ekstra press på ryggen, men det som er viktigere er at barnet ikke får beveget seg noe særlig og dermed ikke trent musklene (det trener også i søvne). det er i denne aldrene at muskelcellene blir flere, det skjer ikke senere, da blir de som er tilstedet bare større og sterker ved trening.

så man ser tegn til (selv om dette er et nytt fenomen derfor lite langtidsforskning) at lite naturlig trening som spebarn (mye fastspent etc) fører til dårlig muskulatur og mer problemer som ungdom og voksen.

Ville bare nevne dette - sorry for å skuffe dere som syntes disse bilstolkombivognene er kjempesmarte

Så jeg oppfordrer alle mødre og dere, bruk vogna så mye som mulig, la ungen ligge på ryggen, siden og magen så barnet får trent og dermed får et best mulig utgangspunkt til ikke å få muskelplager senere i livet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Guten vår har (heldigvis?) aldri likt seg i babybilstolen, så det har ikkje nokon gong vore snakk om å ha han der lenger enn absolutt nødvendig. Som deg er eg og sikker på at det er uheldig for ein baby å sitte i stolen lenge, og eg synest det ser fælt ut når små babyar blir frakta rundt på handlesenter, fastspent i bilsetet som står oppi ei handlekorg. Ser det kvar gong eg er ute og handlar..

Det er godt det finst gode vogner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...