Gå til innhold

Ble litt skuffet i dag


Skilpadden

Anbefalte innlegg

Var på min første kontroll hos legen i dag.

Husker fra forrige sv.skap at jeg måtte ha GU for å sjekke str på livmoren, men i dag hadde jeg ikke noen form for undersøkelse. Vi satt og fylte inn papirer og tok mange blodprøver, men det var det.

 

Neste undersøkelse er UL om 6-7 uker.

 

Jeg synes det er veldig lenge å vente på å få vite at alt er bra, og få sjekket at livmoren og babyen har vokst som den skal.

 

Neste legetime er ikke før 7/12.

 

Kontrollene var mye oftere sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de har fått nye retningslinjer på antall kontroller og hva de skal gjøre. Ingen har målt symfysemål på meg enda, og jeg måtte nesten presse jordmor til å lytte med doppler i dag. Er elleve uker på vei.

Det var ikke slik forrige gang jeg var gravid!

Vi skal visst vente i spenning nå ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det samme inntrykket har jeg ... har mye mindre kontroller andre gang, og sånn var det før og.. men legen min forklarte meg litt rundt denne GU-undersøkelsen... og han sa at det var ikke nødvendig med en GU hvis du hadde hadd en i løpet av de to siste årene... så det var ikke så farlig, mente han.. det kunne faktisk være "farligere" å rote rundt oppi der enn å la være.. :-)

 

men jeg hadde en del plager i forrige sv.skap, da. så jeg skal ha en del kontroller denne gangen uansett...:-)

 

Trives veldig godt med legen, men jordmor var litt rar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på dette en dag, ok, så en har færre kontroller hos lege, men kan man ikke velge å ha oftere kontroll hos JM da? Eller er det bare en ønsketenkning fra min side? Jeg vil føle meg tryggere hvis jeg kan ha ofte kontroller. ( er andregangs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet er helt forandret, de har nesten halvert antall kontroller, det gjelder jordmor også. man får jo selvsagt slippe til hvis det er noe spessielt, feks at man er veldig ekstremt bekymret. men hvis svangerskapet er normalt har man jo ikke behov for det, syns egentilg det er litt deilig å slippe alle de hyppige kontrollene jeg. er også andregangsfødende. forrige gang lurte man på uendelig mye, denne gangen er jeg mye tryggere..det gikk jo så fint forrige gang. Dessuten har vi jo hverandre, vi kan jo spørre andre gravide og få vel så utfyllende gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det sånn at poenget med det nye opplegget er å kunne "skreddersy" oppfølgingen etter hver gravide sine egne behov og at man skal kunne velge om man vil gå til kontroll hos jordmor eller lege. bortsett fra første gang når man må ta blodprøver da... Så stå på krava jenter og forlang den oppfølgingen dere føler dere har behov for.

 

Vedr. GU på første kontroll er det ikke lenger anbefalt i retningslinjene til legene hvis det er mindre en tre år siden siste celleprøve (tror jeg det var). Eller hvis man har noen plager/problemer i det området... Det sa ihvertfall min fastlege til meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...