Gå til innhold

farlig å ta jern??

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed om ikke å ta jern før jeg fikk klarsignal fra jordmor. Dette til tross for at blodprøvene viste at jeg mangler masse jern.... Jeg er så svimmel at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Legen sa at fosteret tar det den skal uansett så for den er det ikke noe fare, men hva med meg da??

Hilsen konstant svimmel

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6403458-farlig-%C3%A5-ta-jern/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes merkelig ut syns jeg. Jeg var hos lege i forige uke, var da 11 uker, tok blodprøver, men vet ikke hvor mye jern jeg har. Likevel anbefalte legen min meg å ta jerntabletter for sikkerhets skyld, før vi får vite resultatet av blodprøvene. Rart så forskjellige leger er.

Det er ikke farlig og ta jern tabletter mens du er gravid... Går selv på det nå pga mangel av jern..Bare hør med de på legesenteret eller legen din hvem du skal ta eller kan... Litt viktig at du kansje begynner snart også, fosteret tar jo mye næring og slikt av deg nå...Gikk også på kostilskudd ved siden av og det har hjupet meg utrolig masse... Vet akkurat hvordan du har det. Var slik selv i periode.

Lykke til, og god bedring ;)

Jeg har også vært mye svimmel og uopplagt og for meg ble jerntabletter en bra måte å balansere det på. Legen synes også det er greit at jeg tar jern. Jern skal man ikke ta for mye av fordi det lagres i kroppen, men har du jernmangel må du jo tilføre mer.

Jeg tar en type som heter Hemofer (grei for magen), 2 stk hver morgen med c-vitamin til. C-vitamin kan du ikke ta for mye av, fordi kroppen skiller ut det overflødige gjennom urinen - samtidig øker det opptaket av jern, slik at du får mer effekt av jerntablettene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...