stvgr_mamma Skrevet 21. september 2006 #1 Skrevet 21. september 2006 vet jeg er inne på feil forum her, da jeg ikke er gravid enda.. men lurer på hvor ofte man får ultralydundersøkelse iløpet av svangerskapet? jeg og min kjære samboer har lyst å bli gravid, men han er bekymret for at det skal være noe galt med ungen.. vet det har vært endel diskusjon i media o.l om hvem som skal få ultralyd og ikke... noen som vil svare meg på dette så blir jeg glad...
Gjest Skrevet 21. september 2006 #2 Skrevet 21. september 2006 Man får kun 1, i uke 18-19, det får alle tilbud om uansett. Hvis det er grunn til å mistenke at noe er galt (lite bevegelse fra babyen, seteleie, arvelige sykdommer o.l.) kan man få fler undersøkelser. Hvis dere vil ha fler uten at det er noen helsemessig grunn må dere bestille ul på privat klinikk og betale selv. (koster rundt 1000 kr) Nå skal det nevnes at de fleste av oss bekymrer oss for om noe er galt med ungen, men de aller fleste graviditeter blir det friske barn av:) Lykke til:)
Mooncake Skrevet 21. september 2006 #3 Skrevet 21. september 2006 Hehe, det stemmer at de fleste av oss er bekymra på ett eller annet tidspunkt... men som oftes er det kun bekymringer. I tillegg til UL på privatklinikker kan man også ta fostervannsprøve. De ofentlige tilbyr forstervannsprøve til mødre over 38 år. Jeg har ikke tatt det selv, men regner med at det er en fullstendig genetisk sjekk på barnet (downs vil bli oppdaget med sikkerhet på en slik prøve). Det er en bitteliten risiko for abort forbundet med fostervannsprøve. Jeg har vært på to private UL. 2D i uke 13 (for å sjekke at alt står bra til) og 3D i uke 26 (mest for moro skyld). Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå