Gå til innhold

Barnefordelingsaker,noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ugifte men har felles foreldreansvar,barnet bor fast hos meg og far har 40 % samvær med henne. Nå forlanger han 50 % samvær han truer med å dra meg for retten. Jeg ønsker imidlertid at hans samvær han har pr i dag blir justert ned eller til andre dager,da han noen ganger må dra på jobbreiser eller jobbe overtid..dette skjer ofte på de dagene han har henne som er ons og tor..de jobb reisene er foreløpig ons til fre. Det er jo bare tull at han skal kreve å få mer samvær når han ikke opprettholder samværet han allerede har? Jeg vet at dette er snakk om innflytelse, da han har skjønt at det er jeg som tar avgjørelsen om hvor hun skal gå i barnehage..han vil også bestemme og grunnen er forde vi bor i to forskjellige kommuner og det blir mye kjøring. Men uansett om han får 50 % samvær så er det jo fortsatt den ene som har den daglige omsorgen..som fra fødselen av har vært meg. og den som har daglig omsorg (eller barnet bor fast hos) tar avgjørelsene ifh til barnehage o.l men dette sjønner han ikke... Noen synspunkter eller erfaringer?:)

TUFFI

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig forskjell fra sak til sak..

Det settes opp forskjellige ting som:

- fast bopæl

- Stabilitet

- Familieforhold

- Stygt sagt: svin på skogen (bare i ugly saker) :-)

- Jobb situasjon

- Økonomi

- Osv...

Punktene avhenger av hvordan saken deres er, skal det en sakkyndig i bildet osv..

MEN!! En ting er sikkert.. vil han dra deg til retten for å få 50% kan han glemme det. Norsk rettspraksis dømmer ikke det omsorg. Da blir det kun omsorgsspm, og vanlig (lovens) samvær på motparten. Skal en ha 50% må man inngå ett forlik. Så den kommer han ikke langt med. Om han i tillegg er mye borte, må han bevise hvordan han skal løse dette når han har evnt 100% omsorg, klarer han ikke det, er han ikke aktuell for overtakelse.. i de fleste sammenhenger hvertfall...

Har du en sterk sak, så vil du vinne, og han få vanlig samvær etter barneloven...

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...