Gå til innhold

Å føde i 2 trimester...??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg bare lurer på om at HVIS det skulle hende at min lille godjente blir født nå i 2 trimester (jeg er 25 + 4)

Om hun da ville overlevd?

Og om hun da ville fått seriøse skader?

Det er ikke noe jeg ønsker meg at hun blir født nå.. men har drømt mye om dette at hun blir født altfor tidlig.. og så lurer jeg da bare på dette...

håper noen kan svare meg snarest mulig

(vet disse drømmene ikke nødvendigvis betyr noe, men bekymrer meg jo automatisk litt likevel...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fom. uke 24 vil de gjøre alt for å redde barnet, hvis det skulle bli født. For hver uke som går, øker sjansene for at det skal gå bra. Dessverre er det ikke sikkert barnet vil overleve dersom det skulle bli født nå, men legene og alle vil gjøre alt de kan for at det skal gjøre det.

I uke 23 er det noen-og-40 % sjanse for at barnet overlever hvis det skulle bli født, mens allerede i uke 28 er det over 90% sjanse for at det overlever.

Noen-og-60% sjanse i uke 24, tror jeg det var. Så som du ser, øker sjansene fort.

Dette er dog bare sjansene for at babyen vil overleve, og sier ikke noe om evt. skader. Dette vil man heller ikke kunne vite sikkert når babyen blir født, da det kan være evt. senskader.

Noen blir født for tidlig, og man vil ikke merke noe til det senere i livet. Mens for andre er det motsatte.

Skjønner hva du mener.. Er jo ikke sånn at man ønsker at barn skal bli født for tidlig, men likevel er det jo lett å tenke HVIS barnet mitt skulle bli født nå, hvordan vil det gå med det? Selv syns jeg at det å passere 24+0 på lørdag blir litt betryggende, bare det å vite at HVIS noe skjer, vil legene gjøre alt de kan for å redde det lille gullet mitt...

Skrevet

Takk for betryggende svar!

Det er da vertfall godt å vite at legene nå vil gjøre alt de kan for å holde jenta mi i live om hun skulle bli født nå.

Mye av grunnen til at jeg bekymrer meg litt er fordi jeg har hatt disse drømmene + at jeg i tillegg har faretruende høyt blodtrykk og er veldig redd for at jeg kanskje har svangerskapsforgiftning...

Legen har ikke nevnt noen ting om eggehvite i urinen så jeg burde kanskje ikke bekymre meg, men leste på lommelegen.no og flere av symptomene i svangerskapsforgiftning har jeg fått...

som kvalme, helvelse i hender og bein.. mye hodeverk, økt vekt over kort tid ( har lagt på meg 3 kilo på 2 uker nå)

Har tilsammen lagt på meg 10 kilo til nå (uke 25+ 4)

+ at jeg er mye svimmel og får pustevansker om jeg anstrenger meg eller bare går en litt rask tur...

huff.. får bare håpe på det beste... :S

Skrevet

Prøv å ikke bekymre deg for mye da... følelsene dine smitter av på jenta du bærer på. Har mor det godt, har babyen det godt :)

Du får prate med lege eller jm om tankene dine, tror det kan være lurt å få lufta bekymringene dine for dem - så kan de enten sjekke deg nøyere opp hvis det er behov for det, eller hjelpe deg å roe deg ned :)

Lykke til videre, jenta di har det nok bra og holder seg nok på plass inni magen lenge til :)

Skrevet

Takker igjen for svar :)

Og ja jeg skal på kontroll 3 okt.. kan ta det mer opp med legen da :)

(går til lege istedenfor jordmor)

Og så frykter jeg også litt at hun ligger i seteleie :S

UL i uke 21 kunne ikke si sikkert om hun lå slik hun skulle

Men nå kjenner jeg så og si bare bevegelser ved trusekanten og litt over...

Men hun kan vel enda snu seg ikke sant?

Tror det.. :)

Får bare håpe på det beste og ta livet med ro ;)

Skrevet

Ang. det med å snu seg, så tror jeg at hun fortsatt kan snu seg, men dette tør jeg ikke si noe om sikkert.

Men husk at det er mange andre som har født i seteleie før, og det har gått bare bra.

Og skulle du ende med å måtte ta keisersnitt pga det, så er det også mange som har gjort det uten problemer :)

Du får prate med legen din om bekymringene dine da, og prøve tenke positivt enn så lenge. Nyt graviditeten så godt du kan, i stedet for å bekymre deg. Det er en spennende periode vi er i nå - prøv å kose deg med babyen i magen i stedet for å bare være redd for alt som kan gå galt. Tenk på koselige ting, planlegg barnerommet, lag trykk på babybodyer, strikk noe til jenta, eller gjør noe annet som er koselig :)

Skrevet

Hei!

Jeg går rundt med litt av de samme tankene som deg. Jeg er i uke 26 + 4, og jeg har mye kynnere spes. om natta. Jeg måtte innom fødeavd. fordi kynnerne ble så sterke at de kunne gå over til rier.. MEN, nå går det bra -jeg må bare ta livet helt med ro!!

Det som ofte er problemet hos premature barn er at lungene ikke er ferdig utviklet. Mange må ligge på respirator eller annen form for pustemaskin til de kommer seg. Det er lettere å få hjerneblødninger, cerebral parese og sånn.. Men, du skal være glad for hver dag som går og at jenta di holder seg i ro i hula si! For hver dag som går blir hun sterkere og legger mer på seg!

Jeg gjør i hvertfall koselige ting for tida, har besøk av venninner, er på kafê og det som formen tillater! Prøver å ikke tenke så mye på det...

Lykke til!!!

Skrevet

Når det gjelder det med seteleie kan hun snu seg mange ganger før du skal føde .... er du ikke bare i uke 21 da ?

gutten min lå i sete leie i uke 37 og snudde seg med hodet ned før uke 38.......... Så det skal du ikkebekymre degom.Hvordan de ligger nå har ingen betydning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...