Gå til innhold

April: Bare jeg som gir lillegutt godteri elller...?

Anbefalte innlegg

Er da vel ikke bare jeg som gir lillegutt godteri,ikke hver dag da,men bruker å kjøpe en slik barne tv pose,og han får det på lørdager,men posen blir jo gjerne stående i flere uker før den er tom,får velge noe han vil ha så får han det,også er han veldig gla i ostepop,så det får han også.

Er vi på besøk hos noen,og de har godteri eller kaker eller hva det måtte være så får han lov til å ta så fremst det er i orden hos dem vi er hos da,men man setter jo ikke frem på bordet for at det skal stå til pynt heller da =)

Han har fått smake litt brus også,men vet ikke om det falt i smak,men det er noe vi er litt mer strenge på,at han ikke får brus,en sjelden gang får han smake,men saft får han så å si hver dag.

Har jeg kjøpt meg en skjokolade mens vi har vært i byen,så får han smake,sitter ikke å gomler det i meg uten at han får en bit,men er jo som sagt ikke hver dag dette skjer da,men på lørdager får han barne tv godt,og slik har vi det med jenta til gubben også når hun er her,og vi skal ikke gjøre forskjell,og lillegutt er stor nok til å forstå hva som er namnam og ikke.

Har fått følelsen på at det er bare jeg som gjør dette,at sukker er forbudt for små barn,jeg ser ikke det store i det,han får når det er lørdag og sjeldent ellers,men har vi så får han smake,men så setter jeg han ikke ned med en hel pose da,får ta 2-3ting og får ha det,og litt ostepop i en kopp,da er han stor fornøyd og får kose seg selv,sjeldemt han spiser opp alt også.

Føler at alle er så innmari forsiktige med dette med sukker og godeteri og kaker og slikt (ikke her inne på aprilklubben,men ellers)

og føler at jeg blir sett litt rart på at lillegutt får smake på det han vil,jeg mener at han tar ikke noe skade av det,vi er flinke til å pusse tenner,morgen og kveld,og av og til en gang i løpet av dagen også (dette mest pga han går på astma medisin også da,og er viktig med munn hygiene da)

Så da lurer jeg på,er det bare jeg her inne som gir barnet godteri eller annet namnam ?

Må ikke svare med nick hvis dere ikke vil,jeg signerer med nick,men så synes jeg alt dette sukkerstyret er litt overdrevent,men det er MIN mening da=)

Klem

Fortsetter under...

Matilde får stort sett smake og har vel etterhvert smakt det meste; cola, juice av forskjellig slag, chips, kake, smurfdrops og sjokolade. Men jeg er restriktiv (sånn forholdsvis), ingen av delene får hun ofte, hun får enda ikke lørdagsgodt og chips, kake, sjokolade, drops etc får hun stort sett bare en eller to biter av. Så er hun happy med druene sine hun - hvis hun vil ha noe i det hele tatt. Må vel få smake, tenker jeg, men jeg oppmuntrer ikke :o)

Snuppa får saft eller juice hver dag -hvis ikke hadde hun ikke lenger vært i blandt oss.. og det er ikke kødd en gang. Var fast bestemt på at hun ikke skulle få slikt da hun ble født, men hun nekter plent å drikke vann. Prøvde i månedsvis da hun var lita, og fremdeles levde på morsmelk.. Men ikke tale om. Så da får hun drikke med smak på... Når vi er i selskap eller på kaffe hos bestemor, får hun kaker. Som regel spiser hun kanskje et stykke sjokoladekake 2*2 cm stort.. Så er hun fornøyd, eller hun spiser bolle. Men hun får ikke smågodt. Vi spiser ikke så mye av det selv heller.. Og prøver å unngå at hun spiser chips. Det er bare fordi jeg håper hun skal klare seg uten lengst mulig. Jeg sliter med overvekt selv, og prøver å unngå å legge til rette for det samme for henne. (Og her sier jeg ikke at de som får godteri nå blir tykke, altså!!) Vi har veldig anlegg for å legge på oss i familien, så derfor passer jeg kanskje litt ekstra på.. Men hun får is hvis vi voksne spiser det, og desserter hvis vi blir servert det. (LAger aldri dessert selv..hmm..) Anser ikke meg selv som hysterisk, heller påpasselig.. hehe.. Men merker at det av og til klør litt i fingrene og har lyst å gi henne godis.. Men da får hun druer i stedet.. -Godt som gull, det! ;)

Ja og så har jeg kanskje en motreaksjon til min svigerinne som har to jenter på 5 og 2. Disse spiser så mye godteri til tider at jeg lurer på om det er det de lever av... De gjør seff ikke det da, men merker at jeg reagerer på at de får spise så mye -så tidlig...

Neida, du er ikke alene...

Sondre får også smake både godteri og brus, men jeg kjøper ikke eget lørdagsgodt til ham, og han får heller ikke brus i egen kopp - bare smaker av oss. Han har i sommer fått egen is noen ganger, og han får også egne vafler/ kakestykker/boller når vi er i besøk eller har det her hjemme. Chips har han nettopp fått smake for første gang - potetskruer falt i smak! Saft får han av og til (kanskje en gang i uken), ellers drikker han melk og vann. Jus smaker han av våre glass når vi spiser frokost - da er han fornøyd med en slurk eller to. Sondre sin "snacs" som han får nesten daglig er Kornmo kjeks.

Gir dere barna tørket frukt som snop? Rosiner eller tørkete aprikoser f.eks. Har tenkt på det, men ikke kjøpt enda...

Jeg ønsker å ha et avslappet forhold til sukker og synes at det er greit å gi i moderate mengder. Jeg er mer opptatt av at han ikke skal få i seg kunstig søtede produkter (light-brus f.eks.) da dette ikke skal gis til barn under 3 år. (De hadde en sak om dette på Puls på NRK for en stund siden, der bl.a. den nye ketchupen ble trukket frem som et produkt små barn ikke skal ha). Jeg kjøper heller produkter med redusert sukkerinnhold, uten kusntig søtning.

så flott å se at jeg ikke er helt alene om det=)

Føler jo til tider at man ikke kan gjøre noen ting med barna uten at man skal bli stemplet som "dårlig mor" fordi du gir det og det,og det..og det er ikke bra..osv.

Ikke hele tiden vi kjøper lillegutt en pose barne tv godt til lørdag,men når vi gjør det,så får han selv plukke ut 2-3ting som han vil ha,så spiser han det,bruker som regel å gå i seigmenn eller noe slikt,for de liker han:) og siste pose lå i skapet i sikkert 1mnd før det var spist opp,og da hadde jeg selv også spist utav den... =)

Akkurat nå sitter han å spiser banan,banan og pære og eple er den frukten som går igjen her,det liker han,akkurat nå når jeg henta han i bhg.så spiste han på appelsin,selv om han egentlig ikke skal ha det,så det var sikkert godt for han det ja,vi har aldri gitt han appelsin her hjemme,men det gjør ikke noe at han får i seg litt appelsin,bare det ikke blir mye,da kaster han opp og eksemen blir verre (hmm..kanskje derfor den har blusset opp på armen nå...)

Her er det også at lillegutt får smake brus hos oss,får ikke i egen kopp selv,men liker ikke det at han skal drikke brus,så han får juice istedefor,eplejuice er han kjempeglad i:)

Snuppa elsker rosiner og tørket frukt i de "tropical" Sunmaid posene??? Åhh.. husker ikke hva de heter... Rød pose med tropiske frukter utenpå... Hun blir helt vill når hun får dem! Svigers gav henne svisker og det likte hun også.. :)

Annonse

Her kunne jeg svart for 2 personer føler jeg. Før, da Antonio var mindre (under et år) fikk han ikke smake noen ting av oss. Jeg likte absolutt ikke når noen ga han kake, is osv.

Men for meg har det vært en "magisk grense" ved 1 år. Ikke sånn at "nå er du 1 år, her har du brus, sjokolade og alt annet". Men mer sånn at han kanskje tåler det bedre? Det var egentlig ikke planlagt, men ettersom han ble større, og begynte å "spørre" mer om å få smake, så har det blitt naturlig. Han får ikke mye, og får sjelden sjokolade og godteri. Derimot så drikkes det en del brus i dette huset, og han har da fått smake noen slurker av meg eller pappan. Han har aldri fått eget glass med brus. Det får han heller ikke på leeeenge.

Er vi i bursdag, får han kake og is, og det som er der. Skal ikke nekte han noe mens vi andre sitter og spiser.

du er ikke alenen om å gi godterier. Siri har smakt en del godterier hun også. Chips, ostepopp,popcorn som er våres favoritt. På lördager får hun også en liten pose med godt, vi kjöper lösvekt til henne så hun får noen sjokolade biter av oss.

Ellers er vi på McDonalds en del (ettersom jeg jobber der) og da får hun nuggets og frukt av meg.

Cola,saft, sukker på pannekaker får hun også littegranne av.

Ojojoj, det höres ut som jeg er en dårlig mor her etter å dömme av sukker hysterien som er nå.

Ser ikke ut som du er alene nei!!

Jeg er litt strengere enn de fleste tror jeg! Han har fått smake. Men aldri "spist" søtt... Hin dagen var det kake og is hos besteforeldrene. Han kom bort til bordet for å få smake, da fant jeg noen cerry tomat i salaten vi hadde hatt til middag. Det var helt topp! Han kom tilbake flere ganger for mer:-)

Vi holder oss unna søtsaker selv når han er våken. Brus bryr han seg ikke om at vi drikker. Saft har han aldri smakt, men drikker bare utvannet juice. Ikke melk eller vann:-(

Har sagt i bhg at de ikke trenger å gi han søtt i hvis han ikke "spør" etter det.Og vet du hva de gjorde???

De dyppet tutten i isen!!!!!!!!! Jeg er i sjokk og det sa jeg til de! Dessuten bruker han ikke tutten annet enn når han sover...

Det er jo en grunn til at de vil gå over til sukkerfrie barnehager, veldig mange barn er overvektige og tannhelsen er heller ikke noe å rope hurra for! Synes derfor det er viktig å prøve å få han til å velge sunne alternativer allerede!!

Synes det blir litt mye, blir jo alltid servert noe søtt når vi er på/har besøk og det blir jo gjerne hvertfall en gang i uken i tillegg til lørdagsgodt når den tid kommer. Har en pose med tørket frukt i kjøleskapet til en gang vi skal ha/på kakebesøk. Ser ingen grunn til å go han det ellers!

Oi, nå tok det litt av her... hehe... men det er hvertfall min mening:-)

Som du ser så er ikke lillegutt alene.

Men eg mener at det ikke alltid er sukkeret som er grunn i dårlig tannhygiene - det er hele kostholdet som har en effekt på om en får hull i tennene.

Her smakes det på alt, ikke en ting som ikke blir oversett eller unngått. Hu får med seg at me har ting i huste og når hun vet at det er noe godt så peker hun og vil smake. Urettferdig om hun ikke skal få når me har to andre som får. Da er det enda vanskligere syns eg. Så var mye flinkere da det bare var ett barn i hus...

Men hun elskerdruer, mais, rosiner og frukt også. Så her er det 50/50 hva som går ned i magen! ;)

Neida, du er ikke alene! :o) Mirja spiser alt hun får tak i og har gjort det siden hun var ganske liten, hehe... Ikke så lett å gjøre forskjell når man har en storebror som skal ha lørdagspose så da må det være likt. Hender det blir litt mer enn bare lørdag også, men stortsett klarer vi å holde det til det.

Synes ikke man skal være så hysterisk ang snop og sukker, har sett mange eks. på de barna som aldri får noe hjemme og som kommer på besøk til oss og kaster seg over skåla og tømmer den i løpet av to minutter mens mine barn tar en ting eller to og leker videre.

Håper ikke jeg provoserer noen nå, det var iallefall ikke meningen! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...