Gå til innhold

har fått invilget KS, men tør jeg det da?

Anbefalte innlegg

Har fått invilget KS og var veldig gla for det, men nå har jeg begynt å tenke over KS'et... Jeg har alldri vært operert før, og er ikke særlig gla i å ligge på sykehuset.

Har itillegg noen venninner som sier; "ikke for å skremme deg ass, men har hørt det er sinnsykt vond etterpå" å sånne ting...

og er det mange som dør av det? noen nevnte noe om at dødeligheten har gått opp ved KS.

noen som kan komme med noen beroligende ord.

Fortsetter under...

Keisersnitt ER et stort kirurgisk inngrep, og det at du har respekt for det betyr bare at du er fornuftig. Alle store operasjoner har en risiko. KS er jo også en dårligere start på livet for barnet enn en normal fødsel.

Men alle ting har mulige nedsider, og du må bare veie ting opp mot hverandre. Har du gjort noe for å kunne mestre fødselsangsten din? Hvis du har prøvd "alt" og fremdeles er lammende redd så tror jeg at keisersnitt er mindre risikabelt enn en fødsel der du er lammet av skrekk. Er du redd så klarer ikke kroppen din å kanalisere blodet til de rette stedene i kroppen, og du klarer ikke å konsentrere deg om "jobben din". Og det er jo OGSÅ risikabelt.

De aller aller fleste som tar keisersnitt går det helt fint med. :) Og de aller aller fleste som føder vanlig. Ja, det er vondt etterpå, men det også går over. Husk at du må ha hjelp til mye den første tiden, så forbered mannen din på at han må være husfar en stund! (Det bør alle nybakte fedre være!)

Jeg foreslår at du får en samtale på sykehuset for å snakke om dette, sånn at det blir lettere for deg å ta beslutningen.

Jeg har også fått innvilget keisersnitt. Har tidligere født 2 barn vaginalt så jeg vet hva det er. Gruer meg også til keisersnittet som jo er en stor operasjon. Men fra mitt ståsted er det et valg mellom to onder. Å føde er ubehagelig og risikofylt uansett.

Siden jeg ikke har hatt KS ennå så kjenner jeg ikke til smertene etterpå. Men man har sannelig smerter i underlivet også etter å ha født vaginalt og blitt brodert på kryss og tvers. Toalettbesøk kan være et mareritt.

Ytterst sjelden kan det oppstå komplikasjoner under et KS som kan føre til døden. Men det samme skjer nå sannelig under en vanlig fødsel også. Men heldigvis er det sjelden at en fødsel uansett metode får så fatale konsekvenser. Stol på sykehuset om du nå ender opp med KS eller vaginal fødsel.

Skremselshistorier om fødsel er det mange av. Gjør det som føles best for deg.

Hei.jeg har født vaginalt og hatt keisersnitt.Keisersnitt er vondere lengre,men med smertestillende går det bra.Syns ikke du skal grue deg,du bli så godt tatt vare på.Venter nå mitt tredje barn og skal få keisersnitt.Lykke til.

At man i dagens Norge skal dø i forbindelse med fødsel er så spesielt at jeg ville ikke ofret det en tanke. Bil turen til sykehuset er nok sånn sett mye farligere enn selve fødselen...

Har alltid hatt angst for å føde. Eller rett og slett ikke lyst til å føde. Synes at en ordinær fødsel virker helt forferdelig. Og slik opplevde jeg også min første fødsel. Og jeg vet vel egentlig med meg selv at jeg ville ha syntes det var fælt uansett hvor "perfekt" fødselen hadde vært.

Når jeg ble gravid igjen så jeg ikke helt hvordan jeg skulle klare å gå gjennom nok en fødsel. Lurte veldig på om jeg skulle prøve å få KS men syntes det virket veldig skummelt. Er jo en stor operasjon. Men så ordnet det seg så fint. Fikk ganske tidlig i graviditeten vite at det var stor sansynlighet for at jeg rett og slett måtte ta keisersnitt, og da jeg fikk dette bekreftet i uke 28 var det en stor lettelse. Det ble KS og jeg hadde rett og slett ikke noe valg. Kunne ikke vært bedre egentlig.

Kanskje jeg er litt "rar" men jeg kom meg faktisk mye raskere etter keisersnittet enn etter fødsel nr 1. Reiste hjem fra sykehuset etter 3 netter. Etter den første fødselen var jeg så fysisk medtatt at jeg var der i 5!

Det er klart det gjør vondt i såret etter et KS. Man får jo hele magen skåret opp. Men man får smertestillende etterpå så dette er ikke noe problem. Trengte kun smertestillende sprøyter de første 24 timene. Når jeg først kom meg ut av sengen gjorde det ikke så vondt lenger. Å komme seg ut av sengen var vel ubehagelig de første 3-4 dagene. Etter en uke merket jeg vel ikke stort til arret bortsett fra at det klødde litt.

Etter den vanlige fødselen var det lite festlig å gå på toaletten i lang tid etterpå.... Følte meg også mye fortere mye "sprekere" igjen etter KS enn etter den vanlige fødselen.

Jeg er glad jeg har fått de barna jeg skal ha for nå etter at jeg har vært gjennom et KS er det ihvertfall helt sikkert at ingen ville fått meg til å gå gjennom en vanlig fødsel igjen! Kanskje jeg har vært heldig siden keisersnittet mitt gikk så bra, men det kan jo helt klart oppstå komplikasjoner ved en vanlig fødsel også. Har du fått innvilget KS har du vel en god grunn for det. Var jeg deg ville jeg slått meg til ro med det :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...