Gullemor Skrevet 13. november 2006 #101 Skrevet 13. november 2006 Åååååh!! *irritert på seg selv* Dette har du helt rett i, Cnath, og det blir jo bare helt teit hvis jeg sier at jeg egentlig visste det, gjør det ikke??? ) Hehe! Men, jeg GJORDE det... Og, jeg er klar over at jeg selv har skrevet "accent égu" lenger opp i tråden, men jeg har tenkt på det i ettertid og irritert meg også, for jeg MENTE at det het "accent aigu", men har glemt/ikke giddet å gå inn her og rette det opp. Men, ja, "aigu/aigue" betyr jo spiss og det er jo lyden aksenten gir som det henspeiles på. Fint at du retter opp feil du ser! ) Som du ser, sliter jo til og med ssb.no med aksentene i guttenavnet André! ;o)
Gullemor Skrevet 18. november 2006 #103 Skrevet 18. november 2006 Hei lilii med BIM - 08.05.07! Morsomt å se at du dytter denne tråden... ) Du er jo med i klubben, du også, er du ikke? Klem fra
m@ms Skrevet 19. november 2006 #104 Skrevet 19. november 2006 Fantastisk tråd.Kan jeg melde meg inn i klubben? Det som irriterer meg aller mest er mangelen på stor bokstav etter punktum. Hvorfor kan man ikke ha en naturlig begynnelse på en ny setning? Blir helt forvirret når alt bare blir ei stor smørje, og det ikke er pusterom underveis. Ellers så er jeg vel ikke så bevandret i rettskrivingsreglene at jeg kan dokumentere dem med kasuser og regler, men prøver stort sett å skrive det som føles riktig.
Mams`n & Lillegutt & Lillevenn Skrevet 19. november 2006 #105 Skrevet 19. november 2006 Kommer listende inn fra "Bli gravid" og vil gjerne være med i klubben deres! Har ledd mye over utspillene deres. (og har lest innlegget mitt flere ganger for å være sikker på at det er uten feil!) (:0)
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 19. november 2006 #106 Skrevet 19. november 2006 Må krype til korset og innrømme at jeg ikke vet forskjellen... Kan det være pga at jeg aldri har hatt fransk på skolen??
Tjorven:-) Skrevet 19. november 2006 #107 Skrevet 19. november 2006 Hva med alle de som har stikkninger i kjeden?!? -noe jeg aldri har opplevd, da jeg ikke har følelse i smykkene mine... Klarer rett og slett ikke å ta de innleggene seriøst. Helt greit med "går fort på PC'n skrivefeil", men alle orddelingsfeil og da/når og flere i samme sjanger? Nei, de reagerer jeg på :-) Greit at dette er et forum for alle, og ikke en skoleklasse, men rettskrivning er da en kjekk ting å ta med seg videre i livet? Klem fra
Gullemor Skrevet 20. november 2006 #108 Skrevet 20. november 2006 Hei igjen! Rose: Når det gjelder aksentene ` og ´ ("accent grave", "accent aigu" osv...), har jeg stor forståelse for at folk flest ikke går rundt og vet forskjellen på disse sånn i teorien (altså regler samt riktige navn på dem). ) Det som er poenget MITT i mitt forrige innlegg, var i alle fall at jeg selv VET det (jeg vet også de riktige navnene) fordi jeg har hatt fransk på skolen OG har bodd i et fransktalende område i tre år. Syntes derfor at det var "dårlig av meg" å skrive feil! Ble derfor nesten småflaut at jeg selv skrev feil, i og med at det var jeg som startet denne tråden og at jeg kan fransk og visste dette... ( Hehe! *vurdere igjen sin "stilling" som leder i Hormonelles Forening for Rettskriving* M@ms: Velkommen til klubben! ) Tjorven:-): Kjeden, ja! ) Jeg er forøvrig helt enig med deg: Tastefeil er jo én ting, og det er jo helt greit, men det er orddelingsfeilene, de grammatiske feilene o. l. jeg "vil til livs"... ;o) Til alle: Som jeg tidligere har presisert i denne tråden: Jeg er ikke ute etter å angripe noen, mobbe noen, komme med moralpreken ang. språk, men jeg er nokså interessert i språk og rettskriving, samt at jeg er et petimeter uten like! Derfor: Dette er GENERELT og ikke ment som personangripende. Klem fra
Januarjubel! Skrevet 20. november 2006 #109 Skrevet 20. november 2006 Jeg har min egen lille "boikott Coca Cola"-aksjon gående, da det på etiketten til Bonaqua Silver står å lese følgende: "Naturlig mineralvann uten kullsyre fra Telemark kilden".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå