SpongeBob Skrevet 22. september 2006 #26 Skrevet 22. september 2006 Men vil du ikke få vondt i ryggen av alle tusjene du må dra med deg? Det er MYE å ta fatt i...
Doubichou Skrevet 22. september 2006 #27 Skrevet 22. september 2006 Paa fransk har disse bestemte navn: é = accent égu [akksant egu] è = accent grave [akksent grav] Jeg kan ikke noen norske ord, hvor accent grave skal brukes. Det er vel strengt tatt bare accent égu som brukes? Jeg vet om et par foreldre som kom i krangel med myndighetene, fordi de ville kalle jenta si for Kristin uttalt [Kristiiiin] og dermed finne opp et ny aksent i norsk ettskrivning : en rett strek over i'en for aa faa rett uttale, mente de! Hun ble hetende Kristin, enkelt og greit! Ellers irriterer jeg vettet av meg naar jeg ser engelsk genitivs bruk i Norge, spesielt paa butikk skilt,som f.eks. Guri's Frisoersalong. Selv om jeg er pirkete, saa tillater jeg meg aldri aa irettesette. Folk blir lett stoett, er min erfaring! Saa jeg irriterer meg alene, helt til denne flotte traaden kom ;o) Ha en fin fredag da, jenter!
selfangerkjerringa Skrevet 22. september 2006 #28 Skrevet 22. september 2006 du får melde deg inn i vårt hemmelige rettskrivningsforbund vettu Vi som irriterer oss i kulissene...
selfangerkjerringa Skrevet 22. september 2006 #29 Skrevet 22. september 2006 Vi kan ta med gubben min som caddy Han er like irritert på denne rettskrivnings-degenereringen som oss!
milva76 Skrevet 22. september 2006 #30 Skrevet 22. september 2006 Har sneket meg inn fra 1. trimester. Er så enig! Det er redselsfullt å se hvor mange som er så dårlige i rettskrivning. Hva har de fått ut av 12 års skolegang? Orker ofte ikke å lese ferdig innleggene. Og hvorfor må noen skrive på dialekt? Greit at det gjøres i egne lenker, men hadde vært takknemlig om alle ville skrive på bokmål eller nynorsk (syns det hadde vært moro med mer nynorskbruk her inne!) i vanlige innlegg. Syns orddeling og å/og er det verste!
SpongeBob Skrevet 22. september 2006 #31 Skrevet 22. september 2006 Så vidunderlig mange skap-pirkere det viste seg å være! Jeg storkoser meg... "Astronomer mot orddeling" kan tydeligvis få en underavdeling, "gravide for rettskriving og mot dialektbruk og orddeling":)
Nr-3-i-Magen Skrevet 22. september 2006 #32 Skrevet 22. september 2006 Sniker meg inn fra 3. trimester og sier meg helt enig! Irriterer meg grønn over orddelingsfeil (eller særskriving som det også heter) og feil apostrofbruk... Også er det faktisk veldig mange her inne som skriver at de er "besjymret" og trenger "ett godt råd" - hm... vil du bare ha ett råd? Ikke flere? Hilsen sjef nr. nittenhundre-og-ett-eller-annet i Astronomer mot orddeling
Hanne og jentungen Skrevet 22. september 2006 #33 Skrevet 22. september 2006 Jeg er et skikkelig petimeter på særskriving, det man på folkemunne kaller orddelingsfeil. Dette er en forferdelig anglifisering av språket. Da mener jeg ikke at språket vårt ikke skal, eller bør, påvirkes av andre språk, men det er forskjell på å ødelegge og å utvikle. Det norske språket har blitt påvirket av engelsk, tysk, fransk, hollandsk og andre språk siden tidenes morgen, men særskrivingen bør vi være strenge på.
SpongeBob Skrevet 22. september 2006 #34 Skrevet 22. september 2006 "Gravide mot særskriving", altså. Du verden så flinke barn vi kommer til å få!
Januarjubel! Skrevet 22. september 2006 #35 Skrevet 22. september 2006 En tråd etter mitt norsklærerdatter-hjerte! Orddeling og og/å-problematikken er mine..hm.."favoritter". Jeg melder meg herved inn i klubben. HVA SKAL VI HETE? Selv er jeg er ikke så streng på dialektbruk, så jeg foreslår "Hormonelles forening for rettskrivning".
Hanne og jentungen Skrevet 22. september 2006 #36 Skrevet 22. september 2006 Det navnet kan fungere:)) Ellers bør dere sjekke ut siden andrea med jente i magen nevnte: amo.no, dere kommer til å elske den:))
SpongeBob Skrevet 22. september 2006 #37 Skrevet 22. september 2006 Kan jeg legge da/når og han/ham inn på listen over favorittproblemer? Og ennå/enda?
Hanne og jentungen Skrevet 22. september 2006 #39 Skrevet 22. september 2006 Alle irriterende rettskrivingsfeil får være med i klubben:)
SpongeBob Skrevet 22. september 2006 #40 Skrevet 22. september 2006 AMO har fått nytt medlem, takk for link!
selfangerkjerringa Skrevet 22. september 2006 #41 Skrevet 22. september 2006 jeg har også meldt meg inn! her er det farlig å være borte noen minutter, det dukker stadig opp nye tips...
SpongeBob Skrevet 22. september 2006 #42 Skrevet 22. september 2006 Hvem er den anonyme som startet denne tråden? H*n burde jo forgylles!
selfangerkjerringa Skrevet 22. september 2006 #43 Skrevet 22. september 2006 jeg ler så jeg griner av språkblomtrene på amo.no...... hehehehe.... så deilig å endelig ha funnet noen fler meningsfeller!!!
vivi79med2tette Skrevet 22. september 2006 #44 Skrevet 22. september 2006 Uff, blir helt nervøs her jeg. Da får jeg være en den første til å beklage at jeg irriterer på meg så mange her inne jeg da. Er VELDIG dårlig på både og/å, ett/et og disse apostrofene. Helt ærlig så lærte jeg i denne tråden hvordan jeg skriver disse apostrofene inn... Men føler ikke at graviditeten er rett tid til å rette opp i mine skrivefeil som jeg dessverre har lagt til meg. Skal samtidig legge til at jeg synes det er vanskelig å lese sms språk, men vanlige skrivefeil, ja der må jeg legge meg flat.. ( Til dere og min mors store fortvilelse.) Men ellers er jeg egentlig ei ganske hyggelig jente da :-) Så vennligst bær over med meg da :-)
SpongeBob Skrevet 22. september 2006 #45 Skrevet 22. september 2006 Vi er de snille her inne, vi, så vi bærer nok over med deg uansett. Har du noensinne sett en så lite personangreps-/usaklig fokusert tråd?
selfangerkjerringa Skrevet 22. september 2006 #46 Skrevet 22. september 2006 Vi bærer over, kjære deg det første skrittet mot helbredelse er å innrømme at en har et problem! hehe Start med å slutte å dele ord du, så går dette heeeelt fint! (sms-språk, ikke sms språk, som strengt tatt betår "språket til sm", ifølge kasuset genitiv i norsk gramatikk)... Syns nå forøvrig du er svært så hyggelig jeg da, vivi79 - og i tillegg ganske modig som tør å innrømme dine feil på en relativt krass skivemåte/skrivefeil-tråd som denne! All honnør til deg, vennen
vivi79med2tette Skrevet 22. september 2006 #47 Skrevet 22. september 2006 He he, tusen takk Ka-ping. Synes du er ei svært så hyggelig jente du også. Nå tusler jeg ut på sopptur med ny selvtillit fra min BIM venn. PS. koselig at du vil hjelpe meg med rettskrivingen, men det du skrev over med kasus, genitiv osv, ble til grøt, og jeg ble svimmel når jeg leste det. Ha ha, tror ikke jeg er klar for å lære enda. Må legge til at jeg fikk 6 på eksamen i norsk stil på videregående.Men da har jeg sikkert anstrengt meg VELDIG mye for å (og?) få det rett. Må legge til at jeg fikk 2 på ny norsk eksamen, med fare for og (å?) bli beskylt for blærete :-) Ha en god formiddag!
selfangerkjerringa Skrevet 22. september 2006 #48 Skrevet 22. september 2006 ny norsk eksamen... hva med en gammel australsk eksamen? hihi.... nei nå skal jeg gi meg. Synes sopptur høres kjempeherlig ut - kos deg, vivi! Nå skal jeg ENDELIG få tatt det varme, deilige olje- og skumbadet jeg har lenget etter så lenge! Vi prates snart igjen, BIM-venn! klemz&koz fra mg
Nr-3-i-Magen Skrevet 22. september 2006 #49 Skrevet 22. september 2006 Jeg melder meg herved inn i "Hormonelles forening for rettskrivning", jeg er sikkert ikke perfekt selv, men lover å gjøre alt jeg kan for å skrive riktig norsk Jeg blir skikkelig irritert når folk sier at rettskriving ikke er så farlig, jeg syns det er ganske viktig jeg ;-) En annen ting som må med i klubben er "hvem/hvilken". Hvem navn skal vi velge? Argh...
lykkeliten 18.3.07+26.7.08 Skrevet 22. september 2006 #50 Skrevet 22. september 2006 Jeg må si meg helt enige med dere, til et visst punkt vel og merke... Det er desverre altfor mye sms-språk! Men før jeg sier noe mer må jeg innrømme at jeg selv IKKE er perfekt i rettskriving og det som følger med. Jeg er forferdelig dårlig på og/å, i tillegg til at jeg er dårlig på avsnitt og store/små bokstaver.Det er helt sikkert mye mye mer, desverre! Nå skal jeg i tillegg skryte litt av meg selv... JEG ER IKKE AV DE VERSTE!!! En ting til mine damer og herrer: vær så snill å SLUTT med koz og klemz! Jeg blir gal!!! På gjensyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå