Gå til innhold

Skrivemåter/apostrofer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ps! Vil samtidig bare si ifra at en del av oss fra denne rettskrivingstråden nå hører hjemme på 3. trimester. Så, hvis vi ikke er å finne her inne, kan det være at vi kan spores på 3. trimester-forumet! ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...hvor vi pirker på alles språk og planlegger intensivkurs i rettskriving for de små i magene våre:)

Skrevet

Jupp! Nemlig! :o)

Mannen min ler av meg noen ganger og sier at "det er nok ingen fare med ungen, h*n snakker nok rent og ryddig fortere enn de fleste barn med deg som mor..."

H*n kan gjerne få mitt språkøre og min pirkete side, så lenge h*n får smilet til pappaen sin!!! :o) DA blir Gullemamma fornøyd, da!! :o)

Skrevet

...bare han får pappaens smil - så søtt!

Skrevet

Hehe! :o) Jepp, det er i alle fall heeelt klart! *forelsket*

Vi var på fest i helga, og kjente kun bursdagsbarnet + toppen 4-5 andre. Det var flere som koste med og strøk på magen min, og ville kjenne spark + at hun ene sang og snakket til Gullebaby (litt full, men, det var da koselig!). Hun som snakket og sang (sang forøvrig Boten Anna, noe som definitivt var første og siste gang!!), sa at h*n bare MÅTTE få smilet til faren sin, så jeg er ikke alene om å mene at Gullemannen har verdens herligste smil! *smelt* (Gullemannen er forøvrig ti tusen ganger kjekkere enn han forfatteren jeg tydeligvis "har en ting for"!)

Skrevet

Tør du virkelig å ha BigHotMama ka-ping på besøk en hel dag med et så strålende smil boende hos deg? hihi...

Skrevet

Er det ikke egentlig denne typen utlegninger Twilight-tråden er til? Der er det jo stille nå...

Skrevet

Fant dere!

Jeg gidder aldri klage over andres skrivefeil her inne, man vet jo aldri hvem som har dysleksi, men det hender jeg irriterer meg over småtteri(ikke ukjent fenomen når man er hormonell nei). En ting jeg henger meg opp i her på BIM er når folk snakker om første mann og andre mann osv, da lurer jeg på hvor mange skilsmisser de har gjennomgått! (hihi) Det er jo førstemann som i første BARN de mener, og jeg skjønner det, men allikevel..

Nå skal jeg si at jeg er selv si at jeg mange ganger lurer på kommaregler og når/da, til og med og/å nå som jeg bor utenlands. Orddeling er heller ikke så enkelt som at "man deler ikke", når kan man bruke bindestrek og når kan man ikke?

NB. Syns det er flott at det er en tråd her inne som faktisk ikke ender opp i skittkasting og haterklæringer fra folk som føler seg støtt, første gang jeg har sett det! :) Ingen bør føle seg støtt heller, det er jo bare generelle ting som nevnes, og det er godt å finne andre som er opptatt av disse tingene.

Skrevet

Var en tur på Hennes & Mauritz. Der selger de: "Mammagenser med lang arm for amming".

Lurer på hvordan den amminga skal foregå...

Jeg tror jeg holder meg til den tradisjonelle formen for amming jeg;)

Skrevet

Hehe! Morsomt!

Har dere forresten sett "ordtaks-tråden" her inne på 2. tri? Flere som er opptatt av språk her! Suuupert!

:o)

*satser også på å amme på gamlemåten*

Skrevet

Hei! Jeg har ikke tenkt til å "henge" anonym som startet denne tråden for selv om jeg underviser i norsk er jeg ingen norsk lærer.

Men..... Når det gjelder navn er det jo flere måter å skrive navnene på så jeg syns ikke det er "riktig" å henge ut disse. Jeg kjenner flere som skriver navnet sitt Andrè og André og begge to har navnet sitt folkeregistret. Både è og é er jo riktig å bruke. Det jo opptill den som melder inn navnet til folkeregisteret;)

Skrevet

Hei Tredjemann på vei:-)!

Som du kan se lenger opp i tråden, var den anonyme som startet tråden undertegnede... :o)

Jeg mener overhodet ikke å henge ut noen, og jeg vet at folk velger å skrive navn på "den måten de selv ønsker". Det jeg ville frem til er at akksentene ´ og ` uttales forskjellig. Disse kommer opprinnelig fra fransk (om jeg ikke tar skammelig feil! -I så fall; heng meg! Hehe!).

Akksenten ´ heter "accent égu", og akksenten ` heter "accent grave" (noe som Doubichou forklarer lenger opp i tråden). Disse uttales som sagt forskjellig, og den "riktige" for bruk i guttenavnet André er accent égu...

-------------------------------------------------

Jeg skjønner for øvrig ikke hva ssb.no driver med, for se hva jeg får opp når jeg søker på navnet, skrevet på tre forskjellige måter:

Du søkte på mannsnavnet: André

Det er 5973 menn som har Andre som første fornavn.

Det er 3, 2, 1 eller 0 menn som har André som eneste fornavn.

Du søkte på mannsnavnet: Andrè

Det er 3, 2, 1 eller 0 menn som har Andrè som eneste fornavn.

Du søkte på mannsnavnet: Andre

Det er 5263 menn som har Andre som eneste fornavn.

Ser ut til at de også sliter med akksentene...??

------------------------------------------

Uansett: Jeg mente ikke å henge ut noen ved å starte denne tråden, og vi har jo vært nokså lite personangripende her inne, og det ønsker Hormonelles Forening for Rettskriving å fortsette med! ;o) Her er all språkpirking velkommen!

Skrevet

*gulp*

Ser at jeg har klart å skrive "akksent"... Det skal jo være aksent! :o) Går litt fort i svingene...

*se seg om etter en ny "leder" av foreningen*

Skrevet

Helt i orden Gullemor75:) og du har helt rett i aksenten, vi bruker vel ikke dem her i Norge likevel??? Så det kunne vel stått bare Andre hehe.

Skjønner ikke så mye av disse greine jeg heller, men men som du er inne på HORMONER;)

Ha en fortsatt fin dag!

*Og du er fortsatt en fin leder;)*

Klem

Skrevet

Oioioi, barna våre kommmer til å bli ganske ufordragelige, er jeg redd... Rette på læreren i timene og sånt - kjempepopulært...

Men men, er vel ikke mye å gjøre med den saken. Hihi. Kanskje lærerne her i landet endelig lærer seg å skrive til slutt?

Skrevet

http://folk.uio.no/tfredvik/amo kan dere finne ut hvorfor det går rykter om at en uforholdsmessig stor andel av familiene som leier campinghytte på Borre Familiecamping ved Horten, registrerer seg som «familien Budt».

Skrevet

Kunnskapsforlaget har forresten gitt ut en "fremmed ordbok". Jeg skjønner jo at en ordbok kan virke fremmed første gang man blar i den, men skifter den navn når man har gjort seg kjent med den over flere år?

Skrevet

Dette var en artig tråd:)

Jeg òg har det med å rette på folk som sier ting på en feil måte. F.eks hoster jeg inn "da" i en setning der vedkommende bruker "da/når"-regelen feil. Sær? Javisst! Og dette er bare ett eksempel! (ikke ET eksempel, men ETT eksempel.. gettit?? hihi)

Mange morsomme svar på innleggene nedover (oppover?) her, altså:)

Språk er faktisk morsomt. :D

PS: Fikk en mail, hvor alle bokstavene var hulter til bulter. Men likevel kunne man forstå hva som sto der. Skal se om jeg får hentet den.

PLUTSELIG TILBAKE!

Skrevet

THE PHENOMENAL POWER OF THE HUMAN MIND!

I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg.

The phaonmneal of the hmuan mnid!

Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer inwaht oredr the ltters in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is beucsea the huamn mnid deos not raed ervery lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Amzanig, huh? Yeah, and I awlyas thought slpeling was ipmorantt.

NOTE: I read this somewhere and I just had to passit around. I do not knoe the orogins of the text.

:)

• 4 uker senere...
Skrevet

Siden så mange er glad for å få oppklart forskjellen på `og

´, og ikke tar seg nær av korrigeringer, vil jeg bare oppklare den lille misforståelsen at det heter accent égu - det heter accent AIGU.

Accent aigu betyr "spiss aksent" (mens accent grave betyr "mørk aksent"). Dette har å gjøre med uttalen; der accent aigu gir en spiss, tynn e, mens accent grave gir en åpen, menr "Æ-aktig" e. Det er derfor ikke hold for å si at man kan velge hvordan man vil skrive André, da Andre, André og Andrè gir tre ulike uttaler.

Sånn er det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...