Gå til innhold

Skrivemåter/apostrofer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forresten, dette er til alle i samme båt som vivi:) En enkel måte å vite om ord skal skrive sammen eller delt på er: hvis du kan skrive en, ei eller ett forran så er det ett ord, kan en ikke er det to ord:)) Eksempelet er tatt ovenfra: en nynorskeksamen eller en ny norsk eksamen. Ser dere det?:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en fryktelig hyggelig tråd! Jeg synder ofte med orddelingsfeil selv. Jeg ser det er feil med det samme jeg har skrevet det, men av og til bare sklir det gjennom og jeg får tilbake brevet med et strek under ordet. Oi oi. Jeg skylder litt på ordlista på mobilen, der mobilen ofte ikke gjenkjenner ord med to ledd. I tillegg skriver jeg en del engelsk, og drar med meg orddelingen derfra. Uff og æsj.

Var på restaurant for to dager siden, lurte på om jeg skulle velge lamme retter. Hørtes ikke så sprekt ut egentlig, så jeg gikk for scampi (det er foressten også en angelisme - eller hva kaller man det? En sier jo ikke "jeg gikk for" på norsk).

Kjekt at mange er så stødige i norsk her, jeg greier ikke å gjøre rede for mange grammatikalske regler slik dere gjør, til tross for forkurs i fonetikk og lingvistikk. At det stoppet med forkurset sier vel sitt:-)

Skrevet

Hehehe!

Jeg er så enig så enig:) For ikke å glemme alle de syke plassene folk velger å putte komma;)

Husker dere den nye bokstaven Petter Schjerven innviet? Han kalte den kjell. Jeg kan ikke fordra når folk sier denne bokstaven, som uttales sh (som når en hysjer på noen). Shøkken, shino, shukk osvosv. Holdt på å bli sprø da jeg så Idol og han programlederen uttalte chachacha sånn: Shashasha.. Huff og gru!!!

Skrevet

Det hender Word også synder (og drar oss med ut i synden) ved å sette krøllstrek under helt adekvate norske sammensatte ord. Hm, ble plutselig usikker på om jeg burde hatt komma mellom adjektivene der... Kommareglene er nemlig ikke _jeg_ 100% frue over...

Skrevet

Nå ser jeg forresten at jeg har en skrivefeil hehe..Cha cha cha skal vel muligens ikke være i ett ord..Jaja:)

Skrevet

Sv: Skrivemåter/apostrofer 10:43 22.09.2006

Hvem er den anonyme som startet denne tråden? H*n burde jo forgylles!

SpongeBob

----------------------------------------------------

*host host kremt*

Hun er nok allerede forgylt... ;o)

Skrevet

Så det VAR deg ja!!! hehehehe :D

Jeg blir bare mer og mer begeistra for deg.... pass deg så jeg ikke flytter inn til dere på permanent basis etter 9.november!!!

Skrevet

Hei alle sammen!

ka-ping: Hadde du en mistanke om at det var meg som hadde lagt ut det første innlegget, eller? Siden du skrev "så det VAR deg ja"??? :o)

Jepp da, for all del: Du må bare flytte inn! Vi er jo i gang med å grave i hagen for å sette opp grunnmur til påbygg nå, så her blir det plass! :o) Vi har jo hele 45 kvm pr i dag og kommer opp i kolossale 70 kvm når påbygget er på plass! Så her skal det nok bli danseplass og mere til, både til ka-ping, ka-ping-babyen, Gullemor, Gullefar og Gullebaby m. fl! Men hva gjør du med Lilletrollet og ka-ping-mannen, da??? De må jo også komme og bo sammen med oss i vår nye og lykkelige, lille verden! :o) Hehe! Fantasien er det i alle fall ikke noe galt med, nei...

-------------------------------------------

Så utrolig gøy å se at tråden ble så godt mottatt; noe jeg overhodet ikke hadde regnet med... (Sitater fra tråden: "Sniker meg inn fra 1. tri.", "Sniker meg inn fra 3. tri." osv...) :o)

Har lyst til å "oppklare" følgende: SpongeBob påpekte at HI (anonym, aka Gullemor75), snakket om feil bruk av AKSENTER i innlegget, og ikke apostrofer. -Dette har du helt rett i, SpongeBob, og jeg var faktisk klar over det. Grunnen til at jeg skrev det sånn (og kalte det apostrof) er at jeg opplever at veldig få vet forskjellen på apostrofer og aksenter. Det som Doubichou skrev om aksentene (accent égu = é / accent grave = è) visste jeg også. Jeg har bodd tre år i Sveits og snakker fransk. Men, jeg har erfart at folk "ikke skjønner bæra" når jeg snakker om aksenter og hva de står for... *Hæ?? Å sånne apostrofer, ja??!* Men, for all del: Jeg er også irritert på gal bruk av apostrof...! (Som for eks: Det er Gullemor's mening, da! Hihi!)

Jeg hadde aldri trodd at denne tråden skulle "ta av" som den har vist seg å gjøre, og det gleder meg stort å se at jeg ikke er den eneste "pirken"/petimeteret her!! :o) Moro at dette bidro til å starte_en_helt_egen_forening her inne på bim også! :o) Jeg startet jo innlegget med: "Ikke heng meg nå"... Så det er vel tydelig at jeg regnet med en del pepper!

----------------------------------------------------------

SpongeBob: Jeg bare digget formuleringen din: "Hvem er den anonyme som startet denne tråden? Hun burde jo forgylles!" -Det kunne jo ikke passet bedre, med tanke på nicket mitt! Du kan tro jeg lo så tårene trillet da jeg leste det! ;o)

----------------------------------------------------------

Sorry for at jeg valgte å være anonym i første innlegget, men så er jeg vel feig, da! Jeg trodde ærlig talt at jeg skulle få masse pepper; noe jeg har vært vant med opp igjennom årenes løp når folk har blitt utsatt for pirkingen min... *innrømme* -Jeg har absolutt ikke for vane å gjemme meg bak anonym-knappen (okay, kanskje innimellom på mer "lugubre" og tvilsomme forum, da!). Men, greit, jeg innrømmer det: Jeg var feig... -Heng meg! ;o)

Klemmer fra

Skrevet

Kan jo ikke henge grunnleggeren av vår nye språk-beskytter-forening :D

Skrevet

Heisann! Er du her, ka-ping? :o) Nå ble jeg glad... Men: Jeg blir ikke så lenge, for jeg har bestemt meg for å gjøre noe fornuftig i dag! Har en oppvask "som trofast venter" (sitat Di Derre), en klesvask som burde vært gjort, pluss bøttevis med rydding........ *urk* -Har egentlig "bestemt meg" for deler av dette gjennom hele uka, og nå er det søndag, så nå MÅ noe gjøres....!

Hvordan gikk det her om dagen, da? Fikk du sett noen gamle "Typisk norsk"-episoder med lap-topen på magen og bena høyt, som foreskrevet av dr Gullemor75? :o)

--------------------------------------------------

Legger ut en link som kan være interessant for medlemmene av foreningen vår:

http://snakk.nrk.no/debatt/forumdisplay.php?s=&forumid=267

Ha en fin dag!

Klemmer fra

Skrevet

Hei vennen :) Har ikke blitt noe av den planen dessverre... men jeg FIKK tatt meg det etterlengtede badet jeg har hatt så lyst på så lenge! Har hatt ei fantastisk helg, kosa masse med lilljenta mi og fått gjort utrolig mye i huset! Både av husarbeid og utpakking og andre ting.

Men jeg har stygge planer om å enten manipulere gubbe/familie til å gi meg dvd-pakken av Typisk Norsk i bursdagsgave, eller rett og slett kjøpe den selv! Jeg MÅ HA!

Skrevet

Har sneket meg inn fra 1. trimester for å smuglese litt, men jeg må bare signere denne tråden! Kunne ikke vært mer enig!

Og; Her får man jo si ting man irriterer seg over uten å bli hengt, så da kommer mitt hjertesukk:

Det skrives positiv, ikke posetiv.

Dert skrives vondt, ikke vont, og spent, ikke spendt.

Aldri 2 L i aldri, alltid 2 L i alltid!

Å, det var godt å få ut...

Skrevet

Jepp, lilii - du er med i klubben!

Gullemor75 - du er min nye gudinne,

Skrevet

Ååååh! Tusen takk, SpongeBob! You made my day!

Er visst ikke helt på nett om dagen, jeg... Har ikke vært her siden mandag...!

Ønsker alle i Hormonelles Forening for Rettskriving en fin dag!

Nå må jeg stikke... Hoppe i dusjen og komme meg avgårde til togstasjonen. Skal møte ei bim-jente i dag! :o)

Klem

Skrevet

du får hygge deg på bimtreff idag, kjære :) snakkes snart igjen! Gleder meg til november :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei og hopp!

Jeg kom over denne fine rettskrivings-"malen" og følte at jeg bare MÅTTE legge den ut på denne tråden... :o)

------------------------------------------------------------------------------

Her er den:

*Lær deg og- å å-reglene.

*Nøy deg med ett utropstegn!!!!!

*Unngå forklaringer i parentes (selv om de er relevante).

*Preposisjoner er uegnet til å avslutte setninger med.

*Aldri generaliser!

*Sammenlikninger er minst like ille som klisjeer.

*Unngå å sprite opp språket med fancy og trendy ord og uttrykk.

*Unngå fork. o.l.

*Husk, engelske ord og uttrykk er out.

*La språket ditt være kjemisk fritt for klisjeer, unngå dem som pesten.

*Vær mer eller mindre spesifikk.

*Overdrivelser er tusen ganger verre enn klisjeer.

*Lær deg, kommareglene.

*Selv om du føler trang til å bruke usedvanlig mange ord og vendinger for å få frem det budskapet du har til hensikt å kommunisere til andre, bør du legge vind på å ordlegge deg så kort og konsist som du bare makter.

*Anvend absolutt aldri allitterasjoner.

*Si ting bare en gang, ikke gjenta eller fortell det du allerede har sagt på et tidligere tidspunkt.

*Unngå et-tegnet & unødvendige binde-streker.

*Unngå sitater, eller som Ralph Waldo Emerson sa: «Jag hater sitater. Fortell meg hva dere vet.»

*Metaforer er ris til egen bak.

*Bruk av svesismer er ikke så der videre heftig.

*Kontaminasjoner i hytt og pine er dårlig norsk.

*Vær nøye med korekkturen, så ikke viktige utelates.

:o)

Skrevet

Herregud, nå ble jeg lykkelig!!!

Tenk å finne en så fantastisk diskusjon på gravidesider. Jeg holder på med en mastergrad i tekstanalyse og jobber med tekst nærmest døgnet rundt, så det er vel kanskje unødvendig å si at dette med norsk rettskriving engasjerer.

Hvorfor kan ikke folk lære seg noen enkle regler?! Jeg bare spør. Har selv noen venninner som ønsker å skrive for utgivelse og sier at de driter i rettskriving fordi det har de folk på forlagene som tar seg av. Her må jeg informere alle som ønsker å utgi egne tekster om at jeg har snakket med flere forlagsredaktører som sier at dersom folk ikke behersker enkle rettskrivingsregler, så gidder de heller ikke å lese manusene de blir tilsendt. Nok en viktig grunn til å lære seg korrekt norsk.

Dette er den beste diskusjonen jeg har lest på lenge:)

Skrevet

Hihi! Så utrolig gøy å lese innlegget ditt, "snart firemor"! :o)

Jo da, vi har visst blitt noen medlemmer av "Hormonelles forening for rettskriving" etterhvert! Moro!

:o)

Skrevet

Får jeg også være med i klubben?? Irriterer meg grønn over skrive - og orddelingsfeil på butikkskilt, i reklameannonser, i aviser o.l.

Noen skrivefeil kan være hysterisk morsomme også da. Som den butikken som annonserte med et skilt ute på gata, hvor det sto: "Vi har pissa i fryseren", hvor pissa selvfølgelig skulle være pizza...;o)

Skrevet

Ja, senest i forrige uke solgte de "Lamme lår" i butikken her, det må jeg si er dårlig gjort!

Skrevet

Hehe! Vi har pissa i fryseren... Urk!!

:o) Selvfølgelig får du være med i klubben! Alle som syns skrivefeil, grammatiske ergrelser, orddelingsfeil osv er interessant, er velkommen i klubben vår!

Borti gata her er et bilverksted som har et skilt stående ute nå, hvor det står: "PRIS FEST VINTER DEKK"... Så også et fint produkt på Europris for en stund siden: "SYKKEL HJUL VEGG KLOKKE"... :o)

Også så jeg et bilde på nettet for et par år siden. Det var et bilde av en reklameplakat utenfor en frisørsalong (dette var nok gjort med vilje, da, regner jeg med, og hysterisk morsomt!). Det var omtrent slik: "Her krølles, her klippes, nøl ikke, ta skrittet i dag"... Uæææ!! :o)

Skrevet

Hihi, takk for at jeg får være med. Synes generelt at det er interessant med språk; og da selvfølgelig også språkfeil :o) Det kan bli mye rart ut av slike feil ;o)) Mye som ikke gir noen mening.

Tror jeg ville styrt unna "lamme lår" på restaurant...hihi.

Nå skal jeg straks til byen. Skal holde øynene åpne for morsomme (og irriterende) plakater :)

Noen som vet om det blir flere "Typisk norsk"-program, eller om de anser seg som ferdig med det programmet? Kjøpte forresten boka "Typisk norsk" i julegave til svigers i fjor. Super bok; både underholdende og lærerik (jupp, smugleste litt i den før jeg pakka den inn, hehe).

Skrevet

Lamme lår, ja... Min far er en mester på ordspill og ordkløyveri og vi syns begge at dette er hysterisk morsomt! Han kaller ikke lammelår for lammelår lenger men heller for "fåre-legg"...! Da vi satt ved første-juledags-frokost-bordet et år, holdt han frem et fat og spurte meg om jeg hadde lyst på et "forenklet fåre-legg"...! Haha! ;o)

Ellers er han glad i morsomme "navn" som Kåre Vinneren, søstrene Takt og Tone, søstrene Liv og Røre osv... ;o) Vi har det ofte veldig moro med sånne ting når vi er sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...