Gå til innhold

Skrivemåter/apostrofer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Ikke heng meg nå. Jeg ser innimellom, i innlegg på bim, at folk "ikke vet hvordan de skal skrive et bestemt navn". Hmmm, jeg mener, det er mange som har trøbbel med apostrof-bruk, men de skal ha det likevel... Jeg skal forklare: Hvis de for eksempel har bestemt seg for å kalle gutten sin for André, så hender det faktisk at de skriver Andr'e/Andrè osv... De vet jo ikke hvordan "det skrives", engang...

Jeg har selv ei venninne som har bokstaven é i etternavnet sitt, og hun skriver det med è, den dag i dag, og nå er hun 31 år gammel!!! Det er jo forskjell på disse apostrofene og hvor de ligger på tastaturet...

è = SHIFT + \ (tasten ved siden av backspace/<----)

é = Alt Gr + \

Aaarrrggh... jeg er nok et petimeter.................. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Null henging fra min side, jeg er faktisk fullstendig enig!!!!! Her i byen var det en internettkafé som skrev navnet sitt sånn: "CAFÈ.COM". Det uttales jo faktisk "kafæ".... det samme blir det jo med navn. Andræ er ikke like fint som André syns jeg....

men nå er jo jeg en av de som daglig irriterer meg over at det tydeligvis skal være så sinnssykt vanskelig for voksne folk idag å skrive riktig - spesielt når det gjelder orddeling.... aaaaaaaa!!!

Skrevet

Helt enig! Jeg irriterer meg grønn over voksne folk som ikke kan rettskriving... Og, ja "ord deling" er jo alltid en klassiker! Husker jeg så en episode av "Typisk norsk" hvor programlederen sto inne i en dagligvarebutikk, rett ved siden av hermetikkhylla. Man hørte en ringelyd, og Petter Schjerven (gulp! Usikker på hvordan han skriver navnet sitt, men TROR det er sånn...) tok tak i en boks med ananasringer, tok den opp til øret og sa: "Ja, hallo? Å, hei Ananas!", etterfulgt av at han "forklarte" seerne at det var Ananas som ringte. Han viste oss boksen hvor det sto "Ananas ringer" og ikke "Ananasringer", som det jo skulle ha vært. Deretter tok han tak i en annen boks og "advarte": "Men, pass dere for denne, folkens!!" (På boksen sto det "Ananas biter"!! Farlig, farlig!! :o)

Mn d md rettskriving blir vell kanche sånn når vi gir fullstendig f... i skriftspråket...? Koz&klemz fra

Koz&klemz fra

Skrevet

Litt mye koz&klemz, kanche, dah!! :o) Hehe!

Skrevet

hahaha tusen takk Gullemor, nå fikk jeg en favoritt-Schjerven-episode i reprise i hodet mitt, sånt gjør alltid dagen lysere!!! (Typisk Norsk er et av favorittprogrammene mine.)

Koooz&klemz tilbake lissom :D

Skrevet

"Typisk norsk" er dødsbra!! :o)

Hihi!

*går inn på nrk.no og leeeeter febrilsk etter div. arkiv*

Skrevet

Søs sier programmet fins på dvd... en potensiell jule/bursdagsgave? *melde mannen med en gang!*

Skrevet

*sitter og ser på gamle episoder* Hakke tid til å snakke med deg!! :o)

Skrevet

sjaluuuuu..... kan ikke gjøre sånt på jobb jeg. Men hei - jeg har jo fri imorra :D hehehhe... aner meg at det kan bli mer nett-tv-titting enn husarbeid gitt... men på den andre siden - både lege og jm har jo beordret meg til å gjøre ting i etapper så jeg ikke sliter ute verken psyken, armene eller beina mine, eller stresser på meg fler kynnere... så et kvarter i ny og ne med beina i været og laptopen på magen må jo kunne sies å være "doctor's orders", eller hva?

Skrevet

:o) Jepp, det er jeg enig i! "Doctor's orders" er strenge og viktige saker!

Resept: ka-ping skal herved sitte med bena høyt, laptop på magen og hygge seg innimellom.

Mvh dr Gullemor75

Skrevet

Åh, jeg er så enig så enig!! :)

Jeg klarer i tillegg å irritere meg over de som skriver dialekt og forkorte ordene, rett og slett sms-språk, akkurt som vi har begrenset plass på dette forumet! ;)

Dessuten, det er opplest og bestemt at skriftspråkene i norge er bokmål og nynorsk -dialekt er noe man snakker -ikke skriver i offentlige forum slik som feks BIM ;)

Heng meg! ;)

Skrevet

Du og jeg er nok to alen av samme stykke, kjære vimsen min! Og gullemor med :)

Vi trøndere i Trondheim har en egen tråd der det presiseres i åpningsinnlegget at det kan skrives på dialekt. Så det så! I de resterende innleggene holder vi oss til de offisielle skriftspråkene i dette landet.

vi får dingle fra samme tre, kjære :)

Skrevet

*dingler med ka-ping og vims-74*

Har nå sittet og sett på gamle episoder av "Typisk norsk" på nrk.no... Holdt på å le meg skakk... Morsomme Petter Schjerven! :o)

Jepp, da, ka-ping, dvd'en(e) er kanskje et hett julegavetips til sånne frøkner som deg selv, vims og meg... *skrive ønskeliste*

Snakkes, dah!! :o)

Skrevet

For en herlig tråd! Jeg dingler gjerne i samme tre som dere!

Jeg synes det er en lidelse å lese innlegg fulle av skrivefeil og elendig grammatikk. Skjønner at jeg er med i prippen frøken klubben, men du verden, det er da et godt selskap?

Skrevet

I det minste er det bedre å bli kalt for prippen når det gjelder sånne her ting, enn andre ting! :D

Skrevet

Inne på barnimagen er det også spesielt mange som skriver ett når de skal skrive et. Vi har kjøpt ett nytt hus osv...

Skrevet

Skrekkeligst av alt er de overraskende mange som blander "og" og "å", skriver "jeg å samboer" og lignende. Huttetu!

Skrevet

Sant vims, det er greit å være prippen på apostrofer, og/å, da/når, viss/hvis og andre grusomheter på grammatikkfronten. Så får vi heller være sprenge grenser på andre måter enn med skrivefeil..

Skrevet

Bare for å være vrang - det du beskriver er feil bruk av aksent, ikke apostrof. Apostrof er ', den som alle her bruker feil foran genitivs-s, for eksempel... men ja, \-tasten og de ekstra tegnene som ligger der er tydeligvis vanskelige for mange... Ja til rettskriving og pirk!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

dæng at du allerede er gift, du må være min drømmekvinne.....

Skrevet

Tror mennene våre ville hatt litt å snakke om...

Skrevet

utvilsomt! Det kan bli en spennende sommerferie i 2008 :D

Skrevet

Ååå, jeg og mannen min sitter her og leser denne tråden, og vi er så enige! Vi pleier å baksnakke journalistene som har skrevet feil i avisen også, vi da :-) Trodde vi var sære vi, men nå ser vi jo at det mange som oss der ute! Jippi!

Videre må man være greie og se at noen ganger er det bare en tastefeil også, da!

Lenge leve norsk rettskrivning.

Skrevet

Jeg og søstra mi (begge TypiskNors-fans) har en plan om å gå rundt i byen i nattens mulm og mørke en gang med sprittusj i lommene, og rette opp skrivefeilene på alle reklameplakatene rundt omkring.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...