Piraka Skrevet 21. september 2006 #1 Del Skrevet 21. september 2006 Hei, alle sammen! Ville bare dele en liten solskinnshistorie med dere. Jeg er nå i uke 22 cirka og har vært plaget av bekkenløsning allerede fra begynnelsen av svangerskapet, men nå har jeg funnet en genial løsning! For meg har det vært å belaste bekkenet riktig i hverdagssituasjoner - etter råd fra fysioterapeut OG ha tilrettelagt arbeidssituasjon. Jeg hviler faktisk på jobben det jeg trenger og det er som dag og natt i forskjell for meg. Til og begynne med forsøkte jeg med å gå halve dager på jobb og jobbe resten hjemmefra. Det gikk bare sånn passelig både ifht arbeidet og hvilen. Nå hviler jeg istedet på jobben, på et eget rom jeg kan låse døra på. Har med dyne og pute og hviler på en polstret benk (den er litt hard, så har bretta et pledd oppå for å få det mykt nok). Og der ligger jeg, en time før lunsj, og lytter til lydbok og koser meg. Dupper av innimellom tilogmed. Og er kjempefresh og full av energi både før og etterpå. Har jeg behov, legger jeg meg nedpå etter lunsj også det jeg føler er nødvendig. Får gjort mye, mye mer enn før. Er nesten ikke innom BIM engang fordi jeg klarer å konsentrere meg igjen om det jeg faktisk skal gjøre Og slipper å ikke klare å gå etter arbeidsdagens slutt. For så ille var det faktisk før jeg begynte med denne tilretteleggingen. Jeg har to små barn hjemme som krever sitt etter barnehagetid og alt arbeid med husarbeid også, og da er det vondt å ikke klare å bevege seg. Mannen min tar seg av sin del og vel så det, men blir jo sliten, han også. Vi er jo i full jobb, begge to. Men så "lite" skulle altså til for meg som er såpass plaget med bekkenløsning at jeg ikke kan gå dersom jeg ikke tar hensyn nok og som fikk de første symptomene allerede i uke 6. Hadde en ryggskade som nok utløste det litt ekstra tidlig for min del og den kommer tilbake ved den minste overbelastning. Jeg trodde oppriktig talt at sykemelding var eneste utvei for meg, men det var det heldigvis ikke. Faktisk står det i arbeidsmiljøloven at arbeidsgiver skal tilrettelegge for arbeidstakere med redusert funksjonsevne (§ 13.2), f-eks gjennom "særskilt tilrettelegging av arbeidet, arbeidstiden, endringer i tekniske innretninger, gjennomgått attføring e.l. »" Så da kan jeg få jobbe redusert tid uten sykemelding faktisk. Og hvile på jobben med god samvittighet. Er bare så glad, så glad for at jeg har denne muligheten! Vet godt at det ikke er alle som kan få til det samme på sin arbeidsplass, og at ikke alle med bekkenløsning vil kunne bli hjulpet av det samme, men ville likevel fortelle dette til dere som egentlig har lyst til å jobbe, bare at det gjør så utrolig vondt eller at dere ikke klarer å gå etter arbeidsdagens slutt. Det KAN være at tilrettelegging på arbeidsplassen er nok faktisk. For min del var det også en viktig faktor at jeg vet at delvis eller aktiv sykemelding for min del bare ville betydd en mer stresset arbeidssituasjon for meg fordi det ikke blir satt inn vikar. Så alternativene mine er i realiteten å enten bli på jobb eller gå ut i full sykemelding. Håper ikke noen blir fornærma av dette innlegget, da. Ville bare fortelle at det finnes alternativer til sykemelding for den som har lyst å prøve - og som har reell mulighet til det fordi arbeidsgiver kan og vil tilrettelegge! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6398047-som-dag-og-natt-tilrettelegging-p%C3%A5-arbeidsplassen-laaaangt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå