Gå til innhold

trygdekontor svar...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

heisann...

jeg har prøvd å finne svar på ting her inne men det er så mye forskjellige svar.. så jeg ringte det berømte TRYGDEKONTORET. eller nav som det så fint heter nå...

dette er min situasjon. jeg er 22 år. jeg er lærling i aktivitørfag. jeg har fag prøve i slutten av oktober. jeg har kontrakt ut desember....

men jeg har ikke termin før i april... så derfor er jeg arbeidsledig i ca 3 1/2 mnd.men jeg har akkurat tatt opp en deltidsstilling på statoil for å betale ut lånet på bilen min før barnet kommer. der har jeg ingen kontrakt som utgår men der har jeg krav på fredag lørdag og søndag annen hver helg...

jeg spurte hva jeg hadde krav på når situasjonen min er sånn som jeg har skrevet ovenfor...

JEG SPURTE:

hvis jeg jobber på statoil fra desember og frem til fødselen har jeg da krav på at de regner ut et gjenomsnitt av de

6BESTE AV DE 10 SISTE MND (og at jeg da får det gjenomsnittet i permisjonspenger)?

DAMEN PÅ TRYGDEKONTORET:

NEI da får du kun fødselspenger regnet ut fra det du har tjent før fødselen... + barnetrygd selvfølgelig..

altså det lønnte seg ikke noe særlig.. 3000 i mnd etter skatt fra statoil pluss 945 i barnetrygd, det funker dårlig...

SÅ DA SPURTE JEG:

hvis jeg melder meg arbeidsledig fra januar og ikke jobber på statoil. vil jeg da få dagpenger? og når jeg da skal ut i permisjon vil de da regne ut fødselspenger ut ifra hva jeg får i dagpenger eller vil de regne ut ifra de 6 BESTE av de 10 SISTE MND?

DAMA SVARTE:

da er du jo arbeidsledig når du føder og vi vil derfor regne ut ifra 6 beste av de 10 siste mnd (dagpengeperioden blir da ikke med beregnet fordi du er arbeidsledig)

EN FORVIRRET MEG SPØR DA:

så det du sier er at det lønner seg for meg å ikke jobbe fra januar til april? i forhold til økonomien etter at barnet er født?

DAMA SVARER:

det vil jeg da ikke si....

JEG FORTSETTER:

men det er jo det du har forklart meg her....?!

TRYGDEKONTORDAMA SIER:

jeg kan ikke råde deg til å ikke jobbe.

JEG IGJEN:

men det er vel fordi at du ikke har lov til å råde meg til å få penger av dere? jeg skjønner jo at staten vil ha så få snyltere som mulig men det er tross alt et barn det er snakk om her.. kan du fortelle meg hva jeg burde gjøre?

DAMEN:

nei, jeg vil bare råde deg til å bli i jobben på statoil.

JEG:

enda det blir mye mindre penger i mnd av det etter fødselen, og barnet får mindre å leve av? du oppfordrer altså til at jeg skal ha dårligere økonomi etter at barnet er blitt født?

DAMEN:

jeg følger bare reglene her...

JEG IGJEN :

hvis DU var i min situasjon, ville du sluttet på statoil i januar og fått dagpenger i stedet og etterpå fått regnet ut lønn utifra de 6 beste av de 10 siste mnd?

DAMEN:

JA , men nå må jeg desverre avslutte denne samtalen.

herregud... litt av et system... de er ikke akkurat hjelpsomme...

så mitt råd til dere jenter er : spør og grav så mye dere orker ring flere forskjellige trygdekontor, ikke gi dere.. for det som er; er at trygdekontoret ikke har lov til å råde oss til noe som de taper på..

altså som i min situasjon det lønner seg for meg å få dagpenger men det har de ikke lov til å anbefale eller råde meg til...

SYKE LOVER!!!!! spør du meg..

lykke til jenter..

klem fra meg

Fortsetter under...

Du kan jobbe på Statoil og få dagpenger, så lenge du reduserer stillingsprosenten din med 50% eller meir. Så viss du arbeider 120% no, men jobber 20% seinere, vil du få dagpenger. Sånn har iallefall eg forstått det... Skjønner godt at du blir forvirra av Trygdekontoret, ganske tungvinte reglar dei styre med...

eg blei ennå mer forvirra nå eg...

eg e 18 år og fjorten uker på vej, å jobbe som vikari barnehage, men problemet e at eg får bare jobba 25 prosent å d e kje nok t permisjonspenger...

men ka e disse dagpengene du snakke om? har prøvd å ringa trygdekontoret eg åg.. men får aldri noge fornuftig svar..

klem fra forvirra meg..

Dagpenger er noe man får når man er registrert som arbeidssøker i minimum 50 % hos aetat, og har hatt inntekt over en viss tid. Dvs at dersom du jobber 50 % eller mindre, og står registrert som arbeidssøker for det resterende har du krav på dagpenger. Dagpengegrunnlaget er inntekt siste år, eller gjennomsnitt av tre siste år. Du får utbetalt 60 % av årsinntekten, pluss tillegg for barn. Er du 100 % arbeidledig får du utbetalt 60 % av dagpengegrunnlaget. Er du 50 % arbeidsledig får du 50 % av 60 % av dagpengegrunnlaget osv. Håper du ikke ble ytterligere forvirret. Kontakt Aetat for nærmere opplysninger.

Mvh

Hei

Det går også ann å bli sykemeldt, hvis legen din forstår din sitvasjon! men da bør du bli det evt siste dag av din kontrakt, ellers vil du bli sukemeldt som arbeidsledig. Nesten det samme, men du vil motta mere de mnd før du får barn hvis du bli sykemeldt.Blir du det så vil du fortsette med den lønnen du har frem til kontrakten er ferdig. får du dagpenger er det 60% av det du hadde frem til kontrakt slutt.

=)

• 3 måneder senere...

skjønner deg veldig godt...

systemet er i enkelte situasjoner helt oppned og bak mål! Havner man i den "feile" situasjonen så detter man mellom lovverket, og kan tape masse. Har selv gått i den fella å jobbe FOR MYE (60%)for å få dagpenger de resterende 40%. Tenk dere det da, man blir faktisk straffet for å prøve å gjøre en ærlig innsats å jobbe. Trodde jeg gjorde det riktige da jeg takket ja til 60% stilling etter lengere tids jobbsøking. Men nei. Hadde jeg meldt meg arbeidsledig, eller funnet meg/blitt tilbydd/hatt en mindre stilling (50% eller mindre), og mottatt dagpenger, hadde de regnet fødselspengene utifra de 6 beste mnd. Slik det er nå får jeg bare gjennomsnittet av de 10 siste mnd. Jeg kommer til å "tape" ca 4-5000 kr. pr. mnd. på det.

Rettferdig? Det synes ikke jeg! Og samtidig står det i NAVs rettningslinjer at "dagpengeordningen skal oppfordre til å beholde og å ønske å ta nytt arbeid" (noe i den dur).... De tar feil. For meg og mange andre oppfordrer den til å holde seg under 50% arbeid, for å kunne beholde retten til dagpenger.

Er det rart folk ender opp med å snylte på staten?

Til deg mini_p: hvis det er som du sier at du er i 25%stilling, så må du gå på Aetatå få meldt deg arbeidsledig de resterende 75% så fort som mulig. Da får du i allefall dagpenger, og du vil få fødselspenger ut i fra de 6 BESTE opptjeningsmånedene i løpet av de 10 siste mnd. Ring å avtal time hos NAV, og så må du spørre om ALT! det er bedre å vite for mye enn for lite!

• 2 uker senere...

Annonse

Man må jo fasktisk ha vært i jobb og tjent minst kr 94 338 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 188 676 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene for å få penger som arbeidsledig.

Jeg tror ikke dere som skriver her har hatt det.

Og arbeidsledighetstrygden er 63% av lønnen man hadde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...