Neverstill Skrevet 21. september 2006 #1 Del Skrevet 21. september 2006 heisann... jeg har prøvd å finne svar på ting her inne men det er så mye forskjellige svar.. så jeg ringte det berømte TRYGDEKONTORET. eller nav som det så fint heter nå... dette er min situasjon. jeg er 22 år. jeg er lærling i aktivitørfag. jeg har fag prøve i slutten av oktober. jeg har kontrakt ut desember.... men jeg har ikke termin før i april... så derfor er jeg arbeidsledig i ca 3 1/2 mnd.men jeg har akkurat tatt opp en deltidsstilling på statoil for å betale ut lånet på bilen min før barnet kommer. der har jeg ingen kontrakt som utgår men der har jeg krav på fredag lørdag og søndag annen hver helg... jeg spurte hva jeg hadde krav på når situasjonen min er sånn som jeg har skrevet ovenfor... JEG SPURTE: hvis jeg jobber på statoil fra desember og frem til fødselen har jeg da krav på at de regner ut et gjenomsnitt av de 6BESTE AV DE 10 SISTE MND (og at jeg da får det gjenomsnittet i permisjonspenger)? DAMEN PÅ TRYGDEKONTORET: NEI da får du kun fødselspenger regnet ut fra det du har tjent før fødselen... + barnetrygd selvfølgelig.. altså det lønnte seg ikke noe særlig.. 3000 i mnd etter skatt fra statoil pluss 945 i barnetrygd, det funker dårlig... SÅ DA SPURTE JEG: hvis jeg melder meg arbeidsledig fra januar og ikke jobber på statoil. vil jeg da få dagpenger? og når jeg da skal ut i permisjon vil de da regne ut fødselspenger ut ifra hva jeg får i dagpenger eller vil de regne ut ifra de 6 BESTE av de 10 SISTE MND? DAMA SVARTE: da er du jo arbeidsledig når du føder og vi vil derfor regne ut ifra 6 beste av de 10 siste mnd (dagpengeperioden blir da ikke med beregnet fordi du er arbeidsledig) EN FORVIRRET MEG SPØR DA: så det du sier er at det lønner seg for meg å ikke jobbe fra januar til april? i forhold til økonomien etter at barnet er født? DAMA SVARER: det vil jeg da ikke si.... JEG FORTSETTER: men det er jo det du har forklart meg her....?! TRYGDEKONTORDAMA SIER: jeg kan ikke råde deg til å ikke jobbe. JEG IGJEN: men det er vel fordi at du ikke har lov til å råde meg til å få penger av dere? jeg skjønner jo at staten vil ha så få snyltere som mulig men det er tross alt et barn det er snakk om her.. kan du fortelle meg hva jeg burde gjøre? DAMEN: nei, jeg vil bare råde deg til å bli i jobben på statoil. JEG: enda det blir mye mindre penger i mnd av det etter fødselen, og barnet får mindre å leve av? du oppfordrer altså til at jeg skal ha dårligere økonomi etter at barnet er blitt født? DAMEN: jeg følger bare reglene her... JEG IGJEN : hvis DU var i min situasjon, ville du sluttet på statoil i januar og fått dagpenger i stedet og etterpå fått regnet ut lønn utifra de 6 beste av de 10 siste mnd? DAMEN: JA , men nå må jeg desverre avslutte denne samtalen. herregud... litt av et system... de er ikke akkurat hjelpsomme... så mitt råd til dere jenter er : spør og grav så mye dere orker ring flere forskjellige trygdekontor, ikke gi dere.. for det som er; er at trygdekontoret ikke har lov til å råde oss til noe som de taper på.. altså som i min situasjon det lønner seg for meg å få dagpenger men det har de ikke lov til å anbefale eller råde meg til... SYKE LOVER!!!!! spør du meg.. lykke til jenter.. klem fra meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6396825-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar-fra-trygdekontoret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
janus-guttemamma Skrevet 21. september 2006 #2 Del Skrevet 21. september 2006 men husk på at dersom du selv er årsak til at du ikke er i jobb (f.eks. at du har sagt opp jobben, eller pga ting du har gjort fått sparken) vil du ikke få dagpenger før etter 3 mnd...... Men det er helt klart at det lønner seg å kunne reglene...... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6396825-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar-fra-trygdekontoret/#findComment-6401341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lifelines Skrevet 22. september 2006 #3 Del Skrevet 22. september 2006 Men du kan melde deg arbeidsledig, og hvis du har rett på dagpenger, så kan du jobbe inntil 50% og motta dagpenger fratrukket det timeantallet du jobber. De ser på hvor stor stillingsandel du hadde før du ble arbeidsledig, vet ikke om lærling er 100% stilling (eller om det gir rett til dagpenger da). Du kan jobbe 50% av det som er "normal" stillingsprosent for deg uten å miste dagpengene. Dagpenger regnes som grunnlag for fødselspenger, sammen med arbeidsinntekt, og som du skriver over, så regnes de 6 beste av de 10 siste månedene som grunnlag. Ved å jobbe litt vil jo grunnlaget bli bedre (sannsynligvis) enn bare dagpenger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6396825-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar-fra-trygdekontoret/#findComment-6410640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Herkules Skrevet 23. september 2006 #4 Del Skrevet 23. september 2006 dagpengene blir vel med i grunnlaget det er vel hele poenget med at der regner med de 6 beste mpnedene? ellers så syns jeg ikke reglene er syke, men at man får mer penger av å ikke jobbe der er jo sykt igrunn. har du en liten stillingprosent på Statoil kan du jo melde deg arb. ledig for den siste prosenen Skjønner selvfølgelig at du vil komme best ut av det å gjøre det som er best. Måtte selv ta noen slike telefoner å skjekke Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6396825-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar-fra-trygdekontoret/#findComment-6418315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå