Gå til innhold

Noen som har noen "gode" setefødsler å fortelle meg?? :-((

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skjønner at du kvier deg - men for meg var setefødsel en fin opplevelse. Jeg ville ha gjort det samme igjen....dersom det skulle visst seg å vært seteleie. På 11. dag på overtid gikk vannet hjemme kl 14:00. Da jeg kom på sykehuset og dem fikk sjekka meg var det 5 cm åpning så da ble det ringt etter anestesilege fordi jeg ville ha epidural. Dersom du har setefødsel skal du få tilbud om epidural! Selvsagt gjorde riene vondt, men det gjør de uansett hvilken vei babyen ligger....men med epiduralen ble det som juleaften. Jeg fikk litt mat og drikk for å få litt krefter og ved 21-tiden begynte det å skje ting. JM hentet da lege i tillegg til barnepleier. Kl 21:39 var jenta mi ute - for å få ut hode måtte legen presse litt ekstra på magen min...det var ikke akkurat behagelig men det varte bare et øyeblikk. Jenta mi hadde svelget fostervann så de tok henne med ut for å "pumpe" lungene, hun kom kjapt til seg og så fikk jeg lov til å amme henne etc. Utrolig fint. Med setefødsel skal du i tillegg til å få epidural få bedre oppfølging under fødselen, dvs i tillegg til JM og barnepleier er det lege tilstede.

Ved setefødsel må hoftene på babyen spesielt sjekkes. Vi fikk de kontrollert av lege samme dag, deretter dag 3. og så var vi på UL med henne dag 19. Hun har ikke hatt noe problem med hoftene og har sluppet unna pute.

Jeg tvilte veldig på hva jeg skulle gjøre da (4 dager før termin) fant ut at det var seteleie. Jeg leste masse på nettet og jeg snakket med JM. Min konklusjon var at vaginal fødsel var det beste for min kropp og for den lille babyen. Og etter at jeg fikk målt bekkenet og hode på babyen og fikk det konstantert at det var plass så bestemte jeg meg for normal fødsel.

Dette ble langt, men for meg var setefødsel en fin opplevelse. Så lenge du er forberedt på det som skjer så er det ingen ting som tilsier at det er værre enn en fødsel med hodeleie. Ingen fødsel er lik....alt kan skje uansett hvilken vei babyen ligger.

Lykke til:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...