Gjest Skrevet 20. september 2006 #1 Del Skrevet 20. september 2006 hei... Hadde virkelig ikke trodd jeg skulle havne her en gang til. Var innom her da jeg mistet i MA i uke12-13 i februar. Testet positivt igjen 12 august. Vi ble så utrolig glade begge to, men torde ikke helt stole på gleden for tidlig. Fikk tidlig UL pga MA, og den 31, kunne vi se et etterlengtet hjerte som blinket mot oss, men gleden ble kortvarig. Fredag var jeg til ny UL og da kunne ikke hyn lenger se noe liv, nok en MA hadde rammet oss. Denne gangen i uke 10 (var 9+6) Tror aldri jeg har grått så mye i hele mitt liv, var faktisk enda tyngre denne gangen, kanskje fordi jeg hadde sett liv der inne? Nå sitter jeg her md en hau med spørsmål, hvorfor skjer dette meg? Er det bare maks uflaks, eller er det noe annet som forårsaker dette...? Siden jeg "mangler en aobrt til", får jeg ingen utredning ennå, men jeg orker bare ikke tanken på å gå sånn i uvissheten, dersom det kanskje bare skyldes en liten ting.. har hør mye snakk om at det kan være så enkelt som manglende blodfortynnende? Noen som vet noe om dette? Jeg skal til legen min for samtale til onsdag, kan jeg spørre henne om dette med papirer fra sykehuset ang hva de har sett under utskraning? Ble langt dette her, men håper noen orket å lese og kan gi meg noen råd og tips. Dette betyr mye for meg... takk uansett.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6393092-kommer-inn-her-etter-min-2ma-i-helgen/
jordbærsjokolade Skrevet 21. september 2006 #2 Del Skrevet 21. september 2006 Hei kjære deg! Først vil jeg bare fortelle deg hvor lei meg jeg er for at du mistet denne gangen også. Vet akkurat hvor vondt det er og spesiellt etter at du hørte det lille hjertet slå. Håper du slipper å oppleve det en gang til. Jeg har selv miste to ganger i ma(missed abortion). Første gang i januar i år og siste gang i mai. er nå i min 5 pp etter siste gang. Det er ikke mye legene kan fortelle meg. De mener det er uflaks og at det helt sikkert går bra neste gang(det sa de jo også da jeg mistet den første gangen). Etter å ha lest mye om ufrivillige aborter ser det ut som om blodfortynnende "albyl e", som er piller, og "fragmin" som er sprøyter, har hjulpet noen med å "Holde" på barnet. I tillegg er det noen som har blitt hjulpet av å bruke en gele(som man sprøyter inn i skjeden) fra man vet at man er gravid til 12. uke. Jeg har fått alby og chrinone av legen min og begynner på det når jeg blir gravid igjen. Grunnen til at noen trenger ekstra hormontilførsel er fordi det gule legemet som skal produsere progesteron frem til uke 12 (da tar livmoren over) ikke produserer nok. Man får albyl eller fragmin når det er misstanke om (eller påvist)at man har apc-resistens (tror jeg det heter) da apc resistens gjør blodet tykkere (noe med koagulering å gjøre). Når man da tar blodfortynnende blir blodgjennomstrømningen til morkaken bedre. Ta det jeg skriver med en klype salt, jeg er ikke lege eller sykepleier og dette er ting jeg har lest om på nettet, er ikke sikkert det gjelder for alle. Det jeg vet (eller som legen min har fortalt meg) er at disse medisinene som jeg har fått ikke har noen bivirninger (for en normalt frisk person) og det er derfor ingen grunn til å ikke prøve de. Men....Leger kan noen ganger være veldig firkantede å nekte å gi deg de fordi de ikke har påvist at du trenger de...Så det gjelder å prøve flere leger..Ikke gi opp før du finner en som tar deg på alvor. Det er helt grusomt å vite at man trenger å miste et tredje barn for å få hjelp, men sånn er det faktisk. Håper du fikk svar på noe av det du lurte på , ikke la deg avfeie med at det er bare uflaks og at det sikkert går bedre neste gang! Spør igjen om det er noe annet du lurer på så skal jeg prøve å svare deg så godt jeg kan. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6393092-kommer-inn-her-etter-min-2ma-i-helgen/#findComment-6397167
jordbærsjokolade Skrevet 21. september 2006 #3 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg fikk forresten tilsendt journalen min etter at jeg ringte og spurte etter den, måtte sende skriftlig etterspørsel. Når du får den så vil jeg råde deg til å ringe en lege og snakke med h#m om den, ikke alltid like lett å forstå hva som står skrevet og veldig lett å tolke feil! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6393092-kommer-inn-her-etter-min-2ma-i-helgen/#findComment-6397551
Gjest Skrevet 21. september 2006 #4 Del Skrevet 21. september 2006 Tusen takk for et godt svar. Jeg skal snakke med fastlegen min om dette, men tror også at jeg skal ringe sykehuset og høre med dem om de gjorde tester etter utskrapning. Var jo 12-13 uker i februar og 10 uker nå, så et lite stykke på vei var jeg jo. Det som har fått meg til å begynne å tenke litt er det at bagge gangene så har fosteret sluttet å leve i uke 9-10. Denne gangen var det kun snakk om evt et par dager uten liv sa legen, og sist antok de at det hadde vært dødt siden uke 9-10. Jeg klarer ikke å slå meg til ro med at dette bare er tilfeldigheter og ren uflaks. Og da jeg leste her inne, mener jeg selv at det kan være en reell grunn til at det skjer. Det er jo i denne perioden plommesekken som har stått for fosterets næring slutter å virke, og morkaken tar mer og mer over fra rundt uke 8. Ingen lege jeg heller, men jeg nekter å gå igjennom dette en gang til før noe er gjort. Og jeg håper at legen min kan hjelpe meg i å få svar på dette. Lykke til videre meg deg. Kjenner igjen nicket ditt fra bli gravid siden:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6393092-kommer-inn-her-etter-min-2ma-i-helgen/#findComment-6400123
bambi&bamse Skrevet 21. september 2006 #5 Del Skrevet 21. september 2006 Hei! Jeg vil først og fremst kondolere deg med dit tap nok en gang.Det er en grusom ting å gå igjennom. Jeg vil bare si at det ikke nødvendigvis må 3 aborter til for å få en utredning. Jeg og min mann har prøvd i litt over 3 år og få barn,det har resultert i 2 sa og 1 ma.... Men allerede etter den 2 sa fikk vi utredning og oppfølging,både jeg og min mann.... Jeg sitter nå her i uke snart 24 Etter mye hjelp fra leger og sykehus har vi fått beholde vår lille baby til nå Etter jeg hadde ma i uke 11 fikk jeg utlevert crinone av min lege på sykehuset så jeg skulle begynne på ved ny graviditet,og ettersom vi har vanskelig for å bli gravid så begynte vi og prøve igjen direkte etter stoppet blødning. Dette fikk vi også beskjed om på sykehuset at det var ok og gjøre.Så innen ny mens var kommet så var jeg allerede gravid igjen Jeg har også denne gangen fått mye oppfølging og ultralyder og føler meg i trygge hender. Det ser ut for at crinonen var til god hjelp for oss Jeg vil bare ønske dere begge to lykke til videre med prøving... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6393092-kommer-inn-her-etter-min-2ma-i-helgen/#findComment-6401477
Gjest Skrevet 22. september 2006 #6 Del Skrevet 22. september 2006 Hei, og gratulerer med den nye graviditeten og for den hjelpen du har fått ved denne. Kan jeg få spørre deg hva som var årsaken hos deg? Hva de fant ut? Lurer også på hva crinonen er for noe. Føler jeg trenger ll den informasjonen jeg trenger før jeg skal til legen, da jeg kanskje kan stå litt sterkere i påstandene mine om å få hjelp. Håper som deg at jeg kan få hjelp nå, slik at jeg evt slipper dette en tredje gang, føler at dette ikke bare er uflaks og tilfeldigheter. Krysser også fingrene for at det går fort å bli gravid igjen...ventetiden er så veldig mye lenger når man først har mistet noen ganger. Takk for svar. Lykke til videre med deg også Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6393092-kommer-inn-her-etter-min-2ma-i-helgen/#findComment-6406527
tyty Skrevet 24. september 2006 #7 Del Skrevet 24. september 2006 Kjæraste Jan78! Vart så utruleg lei meg når eg såg nicket ditt her på denne sida!!! Har faktisk tenkt på deg, sjølv om eg ikkje "kjenner" deg...For det første levde eg meg så inn i din redsel for å teste, då du var gravid...og så las eg nokre innlegg frå deg der du uroa deg over tapte symptom, i dei tider eg sjølv mista for andre gong. Var inn att og såg etter deg på 1.trim for å sjå om det gjekk bra med deg, men fant deg ikkje. No har eg ikkje vore på nett på ei tid sjølv... Kjære søte vene...veit korleis du må ha det...med tomheit, dei laaange dagane fram mot kroppen er klar for å prøve igjen, alle spørsmåla, lengten etter å bli gravid, og redselen for å vere gravid for så å oppleve det same igjen. Eg sukka tungt til legen min når han fortalte om tilbod om utredning etter tre aborter. "TRE...må eg ha EIN til!!! Eg er 37 år". Han viste stor forståing for dette, og sa at når eg blir gravid att, skal vi diskutere mulighetene for medikamentell hjelp sjølv om eg ikkje har "kvalifisert" meg med "berre" to aborter... Kjære du...ein dag er det vår tur att, og me sit med kvar vår liten skatt i armane. Ynskjer deg all verdens lukke til. Varm klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6393092-kommer-inn-her-etter-min-2ma-i-helgen/#findComment-6438548
tyty Skrevet 24. september 2006 #8 Del Skrevet 24. september 2006 Ps: akkurat som du, fekk eg tidleg ultralyd. Dette fordi eg uroa meg over noko spotting som varte i 2-3 dagar. Fekk då sjå eit lite hjarte som banka. Legen sa då at det var litt lite i fht kor langt eg skulle vere komt. Då eg var der gongen etter, og ingen hjartelyd fanst, fortalte han at han hadde reagert litt første gongen fordi han meinte plommesekken såg noko deformert ut. Men han lot vere å seie akkurat det, så eg kunne ha litt tankefred før eg kom på neste ultralyd. Det var likevel ikkje noko hverken han eller eg kunne gjort med det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6393092-kommer-inn-her-etter-min-2ma-i-helgen/#findComment-6438573
bambi&bamse Skrevet 25. september 2006 #9 Del Skrevet 25. september 2006 jan78..MA nr 2. Crinone er en vaginal gele som tilfører kroppen progesteron. Du bruker den fra dag en du får positiv test og til uke 10-12.Dette hjelper til og øke Hcg verdi og dermed hjelper til og beholde barnet. Legene kom frem til at jeg mest sannsynlig hadde dårlige eggløsninger som førte til dårlig Hcg økning,når økningen på Hcg er lav vil ikke plommesekken og embryoet utvikle seg slik som det normalt skal gjøre. http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/C/Crinone_Serono_83359.html Går du inn på linken over her så kan du lese litt om crinone,men vil anbefale deg og snakke med legen din om dette også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6393092-kommer-inn-her-etter-min-2ma-i-helgen/#findComment-6446014
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå