Gå til innhold

Litt pinlig og veldig personlig spm...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...derfor er jeg anonym i dag. :)

Jeg lurer på:

Jeg har hatt flere innvendige hemorrider i flere år, et par av dem ganske store. De har aldri gjort vondt, blør aldri, og jeg har ikke prøvd å bli kvitt dem. (ikke så lenge siden jeg skjønte at det faktisk var hemorrider) Jeg kjenner dem bare når jeg har vært på do og gjørt "nr 2" - da kommer de liksom ut - unnskyld detaljene. :)

Nå er jeg gravid, og er så klart opptatt av å ikke få flere, evt utvendige, og har forsøkt å finne ut hvordan jeg blir kvitt dem jeg har. De fleste rådene går på kosthold, men når man er gravid får man jo hard mage uansett og det er vanskelig å la være å trykke når man er på do!

I alle fall, i går da jeg var på toalettet, kjente jeg at, endelig, i dag kommer det til å komme noe, for første gang på dagevis! Jeg trykket så pass at den ene hemorriden sprakk, og det kom ut både friskt blod og hemorride-innhold (koagulert blod). Det gjorde ikke vondt, og det slutta å blø med en gang.

Det jeg lurer på nå, er om jeg da er "kvitt" den ene hemorrida som sprakk?! "Dør" de hvis de sprekker, eller "fyller" de seg bare opp igjen på nytt?

Noen som har greie på dette litt motbydelige emnet? Hvordan har dere blitt kvitt evt graviditets hemorrider før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dessverre ikke svare på spørsmålene dine. Det eneste jeg kan si er at dersom jeg får noe slikt (utvendig) så bruker jeg sinksalve og de forsvinner ganske kjapt. Du kan jo forsøke å spørre på lommelegen.no

Skrevet

Er ikke hemorrider åreknuter, da? Vet ei venninne som var sterkt plaget etter svangerskap og fødsel fikk hjelp av homeøpat!

Skrevet

En ting kan jeg med sikkerhet si. DE DØR IKKE!!!!

Fikk mine første da jeg fikk min datter, 7 1/2 år siden. Siden den gang har de kommet å gått. Det finnes salver, men vet ikke om man kan bruke de når en er gravid. Ellers så går det an å operere de bort.

Min far hadde noen som satt utenfor hullet, å da satte de ett slags strikk på, slik at de minstet blodtilførselen å døde. DA dør de og kommer ikke igjen.

Jeg tok noe som heter PROSAN, det er mildt avførende og ikke farlig å spise når en er gravid. De har det på helsekostbutikker. Ellers så kan du kjøpe noe som heter "Frukt og Fiber". Oxo helsekost. Ikke farlig å bruke noe av det!

Lykke til ;o)

Skrevet

Hvis du sliter med hard mage kan du bruke laktulose. Det er flytende, og kan blandes i juice eller saft. Det er ikke et laksativ direkte, men stimulerer tarmen til å jobbe selv. Hør med lege om dosering osv.

Av de to mest vanlige hemmordiekremene som selges reseptfritt på apoteket er det en vi skal styre unna og en vi kan bruke. Husker ikke navnene, men det er den rosa du IKKE kan bruke og den grønne du KAN bruke. Tror faktisk den heter noe med anal... hehehe... spør på apoteket, de vet :)

Lykke til med bakdelsproblematikken!

Skrevet

Den "rosa" heter Scheriprot og inneholder kortisonet prednisolon, og skal derfor ikke brukes av gravide, men kan brukes hvis nødvendig.

Den "grønne" heter Alcos Anal og kan med sikkerhet brukes under både graviditet og amming. Går i alle fall an å prøve den først. Hvis det da ikke blir bedre må man oppsøke lege og evt. prøve Scheriproct

Skrevet

Alcos Anal var det ja! Jeg brukte den tidlig i svangerskapet, hadde hemmorider til tross for LØS mage og ikke hard. Salven gjorde at området baki der ble såpass beroliget at jeg slappet mer av når jeg var på do, dermed gikk jeg inn i en god sirkel og ikke en vond, og de forsvant faktisk. En liten solskinsshistorie fra meg om rumpeklumper altså :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...