akt80 & Sara Emilie Skrevet 20. september 2006 #1 Del Skrevet 20. september 2006 måtte gi henne 30 ml mme så sluttet hun å grine og sovnet.. hun er 4 uker. bruker brystskjold(kan det være derfor? siden hun får flaske ganske ofte(etter hver amming) kan sugeteknikken hennes ha blitt dårlig? og må den trenes opp igjen ved å bare amme? har nesespray som skal hjelpe på utdrivningen, kan den ha stoppet opp litt etter f.eks en halvtime og eg burde ta en spray til? håper noen kan hjelpe meg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6390958-1-time-ved-puppen-og-ikkje-mett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
petiteM's Skrevet 20. september 2006 #2 Del Skrevet 20. september 2006 Vi hadde samme problemet i starten (dvs. første 6 ukene). Brukte skjold + pumpet og ga flaske pga innovervendte brystknopper. Ingen viste oss hvordan jeg kunne legge vesla til slik at hun fikk godt tak før vi var en tur på ammeploiklinikken v/ 6u. Før det brukte hun timesvis ved puppen, og ville ha mat igjen med en gang.... Vi sluttet med skjold, rettet på teknikk (tvillingstilling + riktig påkobling - se ammehjelpen.no), og etter en kort stund ble hun mye mer effektiv:-) Måtte stenge oss inne noen dager og bare amme, amme og amme - IKKE FLASKE. Tror dette bare er øvelse for dere begge, men sett av tid, og ikke stress, legg noen planer osv. Sikker på at det fikser seg:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6390958-1-time-ved-puppen-og-ikkje-mett/#findComment-6391422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
akt80 & Sara Emilie Skrevet 20. september 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 20. september 2006 takk for svar:) har vurdert å ta kontakt med ammepoliklinikken, burde kanskje gjøre det nå bruker kun tvillingstilling.. hadde vært greit å klare å slutte med skjold, men ene brystvorten er så sår at eg får vondt bare ved tanken hehe. igjen tusen takk for svar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6390958-1-time-ved-puppen-og-ikkje-mett/#findComment-6391564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petiteM's Skrevet 20. september 2006 #4 Del Skrevet 20. september 2006 Vi var på Haukeland. De har en helt fantastisk "guru" på ammepoliklinikken som heter May-Brit der:-) Jeg var også sinnsykt sår selv om vi brukte skjold. Etter at teknikken ble fikset, ordnet det også seg etter noen få dager. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6390958-1-time-ved-puppen-og-ikkje-mett/#findComment-6391643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
akt80 & Sara Emilie Skrevet 20. september 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 20. september 2006 hører til Haukeland eg og:) måtte du vente lenge på time etter at du bestillte? hvor lenge varer timen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6390958-1-time-ved-puppen-og-ikkje-mett/#findComment-6391773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petiteM's Skrevet 20. september 2006 #6 Del Skrevet 20. september 2006 Har fått time ila noen få dager de 2 gangene jeg har vært der -har hatt så mye trøbbel med ammingen:-( Var veldig fortvilet på telefonen begge gangene, og bare hikstet og gråt og ville gi opp hele greia... Tror de har telefontid 1t ila dagen (du må søke på hjemmesidene til Haukeland), men de er litt underbemannet, så jeg har fått snakke med jordmor og barnepleier på telefonen utenom denne tiden. Ringer bare Storken og sier det gjelder ammepoliklinikk, hvis ingen er der akkurat da, blir du satt over til vaktrommet. Spør etter May-Britt, hun er kjent blant alle der oppe (og på HS) for å være utrolig flink. Første gangen jeg var der, rettet vi opp teknikken. Var der nok ca 2 timer. De setter av god tid, er der mens du ammer osv. Veldig fine å snakke med:-) Andre gangen fikk jeg akupunktur pga lite melk og dårlig utdrivning (pga psyke, stress rundt amming osv.). Da tok de meg innimellom alt annet, så var der sikkert i 3-4t, men det var jo litt spesielt, da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6390958-1-time-ved-puppen-og-ikkje-mett/#findComment-6391964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #7 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg ammet i 1 1/2 time nå i kveld (ikke uvanlig) og han vil fremdeles ha mer. Til slutt stoppet jeg bare og puttet inn smokken mens jeg småpratet med han. Fikk han til å sove til slutt etter å ha ligget og småpratet og kost med han i 2 timer etter dette. Jeg kan se han er trøtt, men han vil ikke sove. Jeg har til nå gitt han flaske med mme etter amming 6 ganger om dagen fordi vi rett og slett måtte fete han opp. Lå langt etter med vektøkningen. Veide han på barselpoliklinikken 2 ganger i uken, uten at de egentlig kom med noen konstruktive råd. Nå har jeg fått beskjed om at jeg skal slutte helt med mme, og dermed ender jeg opp med maraton amming og illsint unge. Veldig slitsomt. Har nå trappet ned til to flasker om dagen. Håper dette bare er en overgangsfase og at den ikke blir så langvarig :-) Sliter meg helt ut! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6390958-1-time-ved-puppen-og-ikkje-mett/#findComment-6393660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #8 Del Skrevet 20. september 2006 Listen carefully, i will say this only once ... - Hvis du gir flaske seks ganger om dagen, kan du regne med at baby syns det skal være sånn. Baby er ikke dum selv om han er liten, og mange finner ut at det er en helt grei måte å få både kos og mat på - men du kommer ikke til å få opp produksjonen på den måten. - En baby på fire uker skal ikke ha VELDIG mye mat. Han skal ha ganske ofte, men det er ikke snakk om flere liter i slengen. Det er svært sannsynlig at du klarer å få opp produksjonen på akseptabelt nivå - sånn at han klarer seg uten mme - i løpet av en dag eller to. - Amming er slitsomt! Som gravid blir man båret omkring på gullstol, men sånn er det dessverre ikke når ungen er ute. Vel - det BURDE vært sånn, for det krever ganske mye å få amming til å virke noen ganger, og i tillegg blir det forventet at man skal være pigg og opplagt og holde alt på G. - Det hender faktisk at unger vil henge på puppen selv om de ikke er sultne. Det er noe av det beste som fins, å bare ligge der og kose og sutte. Noen ganger kan de begynne å skrike av det også, for det kommer mat - selv om de ikke er sultne. ------------------------------------------- Nå til maratonammingen din. Slutt med det. Du kommer til å få såre brystvorter og overproduksjon på den måten. Hvis han sovner eller slumrer, gni ham på kinnet, under føttene eller inni hendene sånn han suger igjen. Finn på et eller annet når dere er ferdig, pakk ham ned i vogn og trill en liten tur. Det er ikke så veldig mye å finne på med såpass små mette babyer, men det bruker slå an. Legg ham til annen hver time og la ham spise til han ikke vil ha mer. Få noen andre til å ta ham med seg i vogna innimellom så du kan sove litt helt i fred på dagen - helst noen dager i uken. Legg deg tidlig om kvelden. Det er lettere å sovne når man har vært ute i frisk luft, så der er også et poeng med små lufteturer. Drikk masse! Spis skikkelig mat som du ikke blir unødvendig trøtt av. Melken renner ofte lettere hvis du lager "hengepatter". (det hørtes kanskje stygt ut, men det jeg mener er at brystvorten kan peke rett nedover. Huhei hvor det går!) OG vær fornøyd med deg selv. Hvis du prøver dette her i et par dager uten å gi mme (så sant det går, syns du kan gi en liten skvett om kvelden før leggetid hvis han ikke er fornøyd - du MÅ ha nok søvn hvis du noen gang skal få mer melk) er jeg temmelig sikker på at ting kommer seg. Det du skal passe på er at han har våte bleier. Små barn er ikke alltid fornøyde, det er ikke bare maten de trenger å være misfornøyde med. Jeg tror du klarer dette her! Man blir sliten av amming, men jeg innbiller meg at det er slitsomt å koke på flasker også. Å både koke og amme innbiller jeg meg kanskje er enda mer slitsomt enn bare å gjøre det ene, amming er nemlig skrekkelig enkelt når det bare virker! Gad du lese alt sammen? Håper du og gutten din kommer over kneika ihvertfall! Lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6390958-1-time-ved-puppen-og-ikkje-mett/#findComment-6393763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2006 #9 Del Skrevet 21. september 2006 Hei hei, Tusen takk for gode tips. Vi gav 5-6 flasker med mme om dagen fordi vi fikk beskjed om at vi måtte gjøre det. Han hadde ikke tatt igjen fødselsvekten sin etter 5 uker. Vi har fått rettet opp dette på en uke, taket være alle flaskematingen. Jeg ammet ved siden av, for å holde prod. oppe. Virker som om jeg fikk mer melk, sikkert fordi jeg fikk pluteslig mulighet til å sove litt :-) Jeg triller lang ture med han hver dag. Akkurat nå er dette det eneste som får han til å sove. Dessverre har jeg ingen til å hjelpe meg denne uken. Podens far har vakt på jobben og det vil si at han jobber døgnet rundt, kun avbrutt av 8 timer "sovetid". Derfor får jeg ikke lagt meg tidlig, selv om det ikke er noe annet jeg heller vil. Natten har to timers intervaller. Får han til å sove sånn nogenlunde ved 01-tiden etter mye koseprat, trilling og amming. Så sover han ca. to timer av gangen. Får nå ihvertfall økt prod. med all denne natteammingen:-) Jeg dupper av litt under amming, sammen med han. Det er ikke mye han spiser, så det virker som om han bare er ute etter kos. Når det gjelder denne maraton ammingen, så er det ikke slik at han sover ved puppen. Han suger en stund, deretter slipper han og begynner og gråte, og jeg må slåss litt med han for å at han skal ta tak igjen. Denne gråtingen har han begynt med nå denne uken og pågår store deler av dagen. Bortsett fra under trilligen og når jeg klarer å få han til å ta puppen. Han er undersøkt av lege og det er ingen ting i veien, så det er nok bare vi som strever med å bli kjent med hverandre. Helsesøster trodde kanskje han var overtrøtt. Og det er jo ikke så rart, når han ikke vil sove. Vi kommer nok over kneika til slutt, det er bare så typisk at vi skal få en sånn periode når pappaen hans ikke kan være hjemme. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6390958-1-time-ved-puppen-og-ikkje-mett/#findComment-6395233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå