Gå til innhold

Utflod; GBS (eller hva det heter).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen nylig og hun sa jeg hadde mye utflod. Og hun sjekket om det kan være denne streptokokkbakterien GBS (noe sånt). Det har vært omtalt i media i det siste. Om faren for at barn smittes og faktisk dør av det. Jeg blir litt skremt, hva hvis jeg har denne bakterien?? Kan jeg kreve antibiotika under fødselen? Er det flere som har sjekket seg for dette? Hva gjør i så fall dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, feil. Ikke nfh.no, men fhi.no :-)

Forresten har jeg lurt på akkurat det samme, men etter å ha lest det skrivet, så satser jeg på at det går greit. <1 av 1000 fødte barn i Norge rammes, og kun 0,5-1% av dem blir alvorlig syke. Altså veldig sjeldent.

Skrevet

jeg hadde gbs infeksjon under forrige fødsel, fikk antibiotika men baby ble syk likevell og hadde en 10 dagers kur med antibiotika. Han ble helt frisk.

Denne gangen har jeg på noen tester hatt moderat vekst av streptokokker og andre ganger ikke hatt det i det heletatt. Har ikke vært behandlet under graviditeten helller ikke hatt uvi, som noen får når de har streptokokker.

Det er ikke sikkert jeg skal ha antibiotika under fødselen da dette svekker babyen unødvendig mye, reduserer tarmfunksjoner osv. Men hvis jeg viser tegn på infeksjon skal jeg self ha antibiotika. Tegn er feber og langvarig vannavgang evt langvarig fødsel.

Jeg ønsker deg lykke til og gbs er ikke så farlig bare man er observant ovenfor fødselen og bayen etter den har kommet ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...