Gå til innhold

Lege eller jordmor??


Lillegutt fikk lillesøster :)

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut at jeg var blitt gravid for 1 1/2 uke siden , til glede for både meg og den kommende far :). Har bestilt time hos fastlegen for 1 kontroll 10 oktober... Fikk nå høre at man kan velge om man vil gå til kontroll hos lege eller jordmor. Vet ikke hva jeg skal velge!! Vil noen dele sine erfaringer eller meninger? Hva er forskjellen?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er greit å gå til jordmor, og heller gå til lege en gang i blandt. Jordmødre har jo litt mer peiling på gravide da, så det er i allefall det jeg synes er best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige svangerskap gikk jeg både til lege og jordmor. Hadde mest utbytte av timene hos jordmor. Men siden det var rift om timene hos jordmor så gikk jeg på vanlige kontroller hos lege innimellom. Synes det var en veldig grei løsning og tenker å gjøre det samme denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må til lege noen ganger,men kan velge å ha jordmor på de fleste kontroller.

Jeg hadde jordmor,og det var mye bedre.

Syns at legen tar bare helseting, veier,måler blodtrykk,lytter,og sier hadet på 5 minutter.

Mens jordmoren prater om babyen,moren og alt rundt det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer:)

Jeg har også termin i mai. Har ei datter fra før, og under det svangerskapet gikk jeg annenhver gang til lege og jordmor. Kommer til å gjøre det denne gangen også. Synes jordmor ga meg masse god info og støtte når det gjaldt forbredelser til fødsel, samtidig som det var litt trygt med legen når det gjaldt "alle" svangerskapsplagene som var helt nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mest fornøyd med legebesøkene. Det var vanskelig å få time hos jordmor, så det ble bare en gang innimellom følte jeg. Fikk jordmora mi under mesteparten av fødselen, så det var jo veldig positivt. Fikk et annet forhold til henne da. Nå skal det sies at jeg hadde en ung kvinnelig lege med et svangerskap friskt i minne, og dessuten ble jeg sykemeldt for bekkenløsning, så en viss kontakt med legen var jeg nødt til å ha.

 

Jeg vil anbefale deg å prøve en time hos hver først, og siden bestemme deg for om du vil gå mest til den ene, eller annenhver gang. Kommer helt an på kjemien mener da jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går bare til lege. Synes bare det var svadaprat hos jordmor, men det kan være jeg var uheldig med jordmoren min (og heldig med legen). Jeg gikk forresten med babyen til baselskontoll og alle legekontollene etterpå (de de fleste tar å helsestasjonen) hos fastlegen vår. Da får jeg mye mer kontinuitet i behandling av både meg og barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...