Gå til innhold

Hvorfor er det viktig å opplyse at man røyker til jordmor?

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke 37 og har fortsatt ikke fortalt jordmor at jeg har begynt å røyke igjen. røyker i snitt 3 om dagen.

Hva er årsaken til at de vil vite om man røyker eller ikke? er det pga barnet eller kan det også skape komplikasjoner for en selv?

Fortsetter under...

Røyking øker faren for spontanabort, men det er jo ikke sannsynlig så langt som du er kommet i svangerskapet. Barnet kan ha lav fødselsvekt og evnt lungeproblemer, så det er jo greit at de vet hva de skal sjekke hos barnet når det blir født.

ok, tenkte bare at det kanskje hadde noe med å gjøre hvis man må ha haste keisersnitt med full narkose. Om man feks må ha mere narkose dersom man er røyker enn ikke røyker. Høres kanskje litt egoistisk ut, men har i det siste begynt å bli redd for å dø under fødselen så var bare redd det hadde noe med det å gjøre.

Ehh Mer redd for å dø under fødsel enn å ta vare på babyen i magen. Den var drøy til og med for meg. JAAA der er du egoist. Jeg har aldri disset røykere før, men nå måtte jeg bare...

Hun sa da vel ikke at hun ikke var redd for barnet sitt? Tror neppe hun er alene om å ha frykt for å dø. Tviler på at hun ikke er redd for barnet, men det er vel vanlig å vite mer hva man utsetter barnet for, farene rundt eget liv i en fødsel er kanskje noe man ikke har satt seg like mye inn i fra før.

Annonse

Kun til HL: det er fordi man da kan være forberedt på evt komplikasjoner under fødselen. (vet ikke detaljert hvilke, men det var det jm sa..) og for å kunne snakke med deg om evt slutting (de gjør jo ikke det med de som ikke røyker..) og for å ha en statistikk på hvor mange gravide i landet som røyker og som slutter under svangerskapet.

Når det gjelder komplikasjoner for din egen del kan det skade lungene dine hvis du må ha narkose og har røyka de siste timene før dette.

Skjønner at det er vanskelig og trodde aldri at jeg selv kom til å klare å slutte å røyke, men har faktisk klart det! Er i uke 38 nå og bare veit jeg kommer til å sprekke etter fødselen...:) 3 om dagen er ikke mye, men kanskje du klarer å finne motivasjon til 3 uker uten for å gjøre sjansen for trøbbel under fødsel mindre? Lykke til med fortsatt røykekutt, forestående fødsel og ny baby:)

Ja. Jeg vet den ikke var helt pen. Og det er faktisk første gang jeg har vært ekkel her også. Sikkert mange som reagerte. Så beklager.... Mulig jeg missforsto henne. Men det virket som hun var reddere for å dø under fødsel, enn at barnet skulle ta skade av røyken. Derfor reagerte jeg. Sorry hvis jeg missforsto den HI.

Uansett, så ønsker jeg deg lykke til.

Også ikke røyker!!!

Tusen takk for mange svar.

Det er ikke sånn at jeg ikke er bekymret for barnet, har dårlig samvittighet for hver røyk. Men som Simsala skriver så vet man mer om hva som kan skje barnet enn hva som kan skje med en selv og nå som fødselen nærmer seg med stormskritt så har det begynt å florere mye rare tanker i hodet, ikke alle like gjennomtenkte kanskje, men mye rart blir det i allefall.

Skal heldigvis starte permisjonen min på tirsdag i neste uke og da skal jeg prøve ekstra hardt å kutte helt ut. Blir kanskje vanskelig, men kanskje ikke. Årsaken til at jeg tror jeg kan klare det er for at i dag så røyker jeg kun på jobb for at det liksom er "gammel vane" (høres veldig klisje ut) å gå ut å røyke sammen med de andre på jobb. Hjemme får jeg ikke lov å røyke for samboeren min nekter meg det og respekterer det da. Siden han jobber om natta når jeg sover så er det ikke noe problem å ikke røyke hjemme, det er å slutte på jobben som er vanskelig, men som sagt : går ut i permisjon på tirsdag så da slutter det seg kanskje selv.

Tenker masse på babyen, men har i tillegg begynt å bli bekymret for meg selv.

Tusen takk til dere som svarte på mitt rare spørsmål, men trengte bare å vite hva konsekvensene kunne bli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...