¤mamma¤ Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Jeg har tidvis store problemer med søvn, har hatt det i tre år nå og har til tider tatt Imovane og Tolvon mot dette. Nå er jeg gravid i 25 uke, og har ikke sovet skikkelig på 9 uker og det KLIKKER snart.Forleden lå jeg våken i hele 5t og det endte med at jag brøt sammen og bare gråt av frustrasjon!! Er det noen av dere som har tatt noe for å sove nå når dere er gravid? PS: Kamille te, turgåing, rutiner etc etc er utprøvd da jeg som sagt har hatt søvnproblemer de siste årene.. Noen som har noen råd?
Denise:-) Skrevet 20. september 2006 #2 Skrevet 20. september 2006 Har vært på felleskatalogen og sjekket sovemidler (hypnotikum), etter det jeg leste er det desverre ingen av de preparatene som er sikre å bruke i svangerskapet. Jeg ville ikke anbefalt det i alle fall. Men det er jo greit å sjekke med legen.
¤mamma¤ Skrevet 20. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. september 2006 Ja, jeg har sjekket det også-sammen med legen. Hun sier nå at det er dette med om skadene ved tapt søvn overstiger sjansen for å skade fosteret, kan det være gunstig. Hun har snakket om antihistaminer og at det kan være et alternativ. Skal til henne i morgen, men føler med meg selv at jeg ikke tør å ta noe...det er jo forferdelig å ta noen sjanser....
nutri Skrevet 20. september 2006 #4 Skrevet 20. september 2006 Hva med Melatonin? En venninne brukte det for å sove, for hun ble helt ødelagt dagen derpå av andre sovemedisiner. Blir også brukt av de som reiser mye over tidssoner, til USA o.l, pga jetlag. Venninnen min var ikke gravid da hun brukte det, men melatonin er et stoff som kroppen selv produserer så det skulle ikke være særlig skadelig for fosteret. Det er klassifisert som legemiddel i Norge, så du trenger resept av legen ( godkjenningsfritak) Det står mye nyttig om søvnproblemer på www.lommelegen.no Her er link om Melatonin: http://www.lommelegen.no/art/art2541.asp
nutri Skrevet 20. september 2006 #5 Skrevet 20. september 2006 Sorry.... Nå leste jeg linken grundigere selv. Det frarådes visst for gravide og ammende pga få studier. (men så er det jo så å si ingen som tester ut medisiner på gravide uansett da, etisk uforsvarlig ..) Men det står om andre gode søvnråd på lommelegen. Søk på søvnproblemer
Bea80 & Gullgutten Skrevet 20. september 2006 #6 Skrevet 20. september 2006 Prøv med et par kopper go natt te før leggetid......du får den på helsekosten i pulverform.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #7 Skrevet 20. september 2006 Jeg har brukt Vallergan når deg har vært ille.Det er jo et antihistamin. Skal derimot ikke brukes de tre siste måneder. Tror heller ikke at du ville gjort noen skade med tolvon en natt eller to dersom det er for ille. Spør legen din, det var beskjeden jeg fikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå