Anonym bruker Skrevet 20. september 2006 #1 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg vil gjerne spørre dere her inne om hva dere syns om det hensynsløse svaret jeg fikk av jordmora på svangerskapskontrollen jeg gikk til da jeg var gravid første gangen. Jeg hadde veldig fødselsangst, og gikk derfor til jordmor på sykehuset på kontroll. Jeg hadde samtale med henne før jeg ble gravid (mens jeg planla å bli gravid snart) og forsikret meg om at jeg kunne få epidural hvis jeg ønsket det selv. Da jeg ble gravid fortalte jeg henne at jeg var livredd for å føde og at jeg for alt i verden ønsket å få et løfte om epidural. Min jordmor tok meg tilsynelatende på alvor da og snakket med legen på fødeavdelingen på sykehuset jeg skulle føde. Jeg fikk brev i jouranlen min om at jeg skulle få epidural tidlig i fødselen når jeg kom inn for å føde. Jeg følte i hele svangerskapet at jordmora forstod at jeg var redd for å føde. Men på den siste svangerskapskontrollen, da det var gått flere dager over terminen ble jeg utrolig skuffet over jordmora mi. Det ble satt opp time til overtidsvurdering og eventuell igangsetting av fødselen uka etter, da jeg var på siste kontrollen. Jeg husker jeg satt der og sa at jeg ville føde nå ganske snart, og jeg håpet at jeg kom til å få veer av meg selv slik at jeg slapp å bli satt i gang. Fordi jeg har hørt et fødsel som blir satt i gang ofte kan bli mere smertefull enn en fødsel som begynner av seg selv. Jeg spurte min jordmor motløst på slutten av den siste svangerskapskontrollen "Er det ikke sånn at det er vondere å få fødselen satt i gang kunstig enn å få naturlige veer av seg selv?". Og da til min enorme skuffelse, svarte plutselig jordmora bryskt at "Det gjør vondt å føde barn! Men det er forskjell på smerter med og uten hensikt. Fødselsmerter er meget tøffe, men det er verre å ha smerter pga. alvorlig sykdom eller fordi man er blitt hardt skadet i ulykke,......". Jeg glemmer aldri den tonen hun tok da! Plutselig virket det som om hun ga totalt faen i den pasienten hun hadde hatt i over 9 måneder, som hadde gitt klart og tydelig uttrykk for at hun var livredd for å føde. Når en pasient har gitt klart og tydelig uttrykk for at hun var veldig fødselsangst og er livredd for fødselsmerter, og har bønnfalt sykehuset om at hun må få epidural så tidlig som mulig i fødselen - da er det helt hensynsløst av en jordmor å svare meg sånn som hun gjorde på den siste kontrollen. Hun burde da skjønne at en som var livredd for å føde, trengte ikke å få en sånn brysk bastant bekreftelse på at det er mye vondere å få fødselen satt i gang enn å komme i fødsel av seg selv. Selv om det antagelig stemmer at de fleste opplever at fødselen blir vondere når man får fødselen satt igang enn når den begynner av seg selv, så var det vel ikke nødvendig av den jordmora å komme med en voldsom skyllebøtte av tirrade om at "ja, ja, ja - det er veldig tøft å få fødselen satt i gang". Når hun visste at jeg var livredd for å føde, da går det ikke an å svare på den måten hun gjorde. Det var måten hun svarte meg på som var så totalt hensynsløs. Jeg ble dypt såret og skuffet over den jordmora den gangen. At hun som hadde støttet meg i hele svangerskapet plutselig nesten kjeftet på meg fordi jeg var redd for å føde. Er ikke flere her inne enig med meg i at det var dårlig gjort av den jordmora å svare meg på den måten? Det er klart at man ikke skal lyve, det er ikke riktig å lyve for pasienter, men man behøver ikke å komme med en sånn brysk lang avhandling som hun gjorde da. Det virket som om hun ikke forstod meg likevell, og ikke ville forstå at jeg var panisk for å føde. Jeg trengte absolutt ikke å få en sånn sur bekreftelse på siste kontrollen at hvis jeg måtte få kur, ville antagelig fødselen min bli ekstra smertefull. Det var vel ikke nødvendig å si sånn til en pasient som var livredd for den forestående fødselen? Hva syns dere her inne om at hun sa sånn? Hvorfor sa hun sånn, tro? Var det nødvendig å komme med en sånn brysk avhandling til meg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6386881-var-ikke-det-d%C3%A5rlig-gjort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Riga19 - jente 22.10? Skrevet 21. september 2006 #2 Del Skrevet 21. september 2006 Fy f*** altså! Blir så provosert av å høre om sånt. Opplevde noe lignende da jeg søkte hjelp hos lege pga. depresjon i fjor. Fikk spydige kommentarer, og jeg var så nedbrutt da jeg var ferdig med timen at jeg gråt hele veien hjem. Og dette var en person som jeg aldri hadde møtt før...kan ikke tenke meg at du hadde det særlig bra etter den opplevelsen, nei. Høres ut som dette skjedde for en stund siden...men sånne ting sitter igjen. Du har vel ikke hatt muligheten til å konfrontere henne med det hun gjorde mot deg...for det var rett og slett en slem ting hun gjorde, -et slags psykisk overgrep. Skal jeg svare litt klisjé på hvorfor hun sa det, så kan det jo skyldes PMS eller overgangsalder...eller kanskje personlige problemer eller generelt en dårlig dag. Men uansett så synes jeg dette er uprofesjonelt og høyst unødvendig! Men på en annen side så kan det være vanskelig for en som ikke har fødselsangst å skjønne at en med fødselsangst oppfatter en kommentar på en anderledes måte. Det var nok ikke meningen hennes å såre deg, men slik blei det, og da er det jo ekstra ille når hun ikke selv skjønner hva hun har gjort. At noen du stoler på plutselig forandrer seg til det negative er jo vanskelig å komme over, så det er bra at du skriver om det her, og får ut tankene! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6386881-var-ikke-det-d%C3%A5rlig-gjort/#findComment-6394024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyanna71 Skrevet 21. september 2006 #3 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg reagerer overhodet ikke på ORDENE hun brukte. Det hun sa om at "Det gjør vondt å føde barn! Men det er forskjell på smerter med og uten hensikt. Fødselsmerter er meget tøffe, men det er verre å ha smerter pga. alvorlig sykdom eller fordi man er blitt hardt skadet i ulykke,......". er jo helt sant og burde være veldig oppmuntrende? Jeg syns i hvert fall fødselssmerter er mye mer positive enn for eksempel tannpine. Og hun sa jo ingenting om at igangsatt fødsel var verre? Så det hun sa var HELT i orden syns jeg. At hun tok en brysk tone syns jeg var unødvendig. Men også jordmødre er mennesker og kan ha dårlige dager. Den mest tålmodige kan bli sliten og trøtt. Og hun oppfattet deg nok som unødvendig negativ der og da? Og ble rett og slett lei? Dumt, men menneskelig. Det var dumt av henne, men jeg syns du bør gi henne litt slack. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6386881-var-ikke-det-d%C3%A5rlig-gjort/#findComment-6398215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tmee Skrevet 21. september 2006 #4 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg reagerer heller ikke på ordene i seg selv. For meg virker det som hun prøvde å si noe som skulle motivere deg for å være forberedt på smerte. Oppfatter det heller ikke som en lang tirade. Hun sa heller ikke at det faktisk var vondere å bli satt i gang enn at ting foregikk naturlig, hun prøvde å si noe generelt. Men var ikke der og kan ikke si noe om tonefall eller liknende. Jeg vet med meg selv at jeg ofte oppfatter andres intensjoner og ytringer som mer negative enn de objektivt sett er når jeg føler meg sårbar. Men jeg foretrekker at folk er ærlige. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6386881-var-ikke-det-d%C3%A5rlig-gjort/#findComment-6398706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariel81 Skrevet 23. september 2006 #5 Del Skrevet 23. september 2006 synes ikke det var dårlig gjort å si det! Det er jo sant!! Det er bare slik det er det. Vil man ha barn må man også tåle å føde. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6386881-var-ikke-det-d%C3%A5rlig-gjort/#findComment-6422046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
septermor Skrevet 23. september 2006 #6 Del Skrevet 23. september 2006 Vel, jeg blir alltid irritert på folk som skal fortelle meg hvordan jeg skal oppfatte smerten jeg opplever. Jeg husker en tannlege en gang som sa at jeg trengte ikke bedøvelse for å borre i tannen, og da det gjorde vondt, sa han at det var fordi jeg ikke slappet skikkelig av. tullebukken. Noen er jo forferdelig redd for fødselen, for skader på seg selv eller barnet, og med redsel kan selvsagt smertene oppleves som alt annet enn positive. Det burde jordmoren din skjønt, syns jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6386881-var-ikke-det-d%C3%A5rlig-gjort/#findComment-6424625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #7 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg sitter her og leser gamle innlegg... Jeg hadde en lignende opplevelse i forbindelse med min fødsel, der ei sykepleier lo av det jeg mente var rier, hun sa: "Det der er bare jukserier! Når de ordentlige riene kommer gjør det så vondt at du ikke klarer å puste eller tenke, og langt fra snakke!!!" For meg var dette egentlig veldig bra, for jeg fikk jo aldri så jævlige rier som huh hadde lovt meg, så ved hver ri tenkte jeg at dette er jo ikke så ille som det skal bli, da klarer jeg litt til.. Nå kjente jeg ikke den sykepleiern, og hun jobba heller ikke på føden så jeg tok meg ikke nær av henne. Skjønner godt hvorfor trådstarter ble skuffa, når det var den jordmora hun hadde hatt kontakt med hele graviditeten... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6386881-var-ikke-det-d%C3%A5rlig-gjort/#findComment-6706840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2006 #8 Del Skrevet 19. oktober 2006 du kan ikke forvente en fødsel uten smerter! blir man gravid må man regne med fødselen som gjør vondt ja!fødte uten noen ting her og gikk kjempegreit, slutt å vær så sutrete. alt går jo over etter hvert, og når du endelig får barnet så kan det ikke sammenlignes med noe! du skal være takknemlig for at du i det hele tatt kan få barn. fins verre ting her i verden enn et fødsel! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6386881-var-ikke-det-d%C3%A5rlig-gjort/#findComment-6750974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå