Gå til innhold

Høres dette ut som en bra plan? (samme som gravid&student)

Anbefalte innlegg

Jeg hadde egentlig tenkt til å vente med barn til etter studiene - men det er jo så alt for lenge til (har gått 2 - 3 år igjen) Også har jeg tenkt som så at dersom man kommer nyutdannet, men samboer og nykjøpt hus etc etc så vet jo en eventuell arbeidsgiver hva som venter (nemlig barn) og det er kanskje da vanskeligere å få jobb enn om du har et barn fra før.

Så min plan er; Prøve nå, og om det klaffer så får jeg barn førstkommende vår/sommer. Jeg mangler noen fag fra 1 året jeg studerte, og da tenkte jeg at jeg kunne ta opp de mens jeg går hjemme med barn. For da får jeg jo støtte fra lånekassa (gjør jeg ikke det?? Er 30 stp jeg skal ta opp) og slipper å jobbe samtidig som jeg tar opp fagene, noe som egentlig var planen. Også fortsetter jeg mitt siste år når barnet er 1 år gammelt. Var det en bra plan? Noe viktig jeg har oversett? Eller burde jeg vente i 3 år til til jeg er helt ferdig med studier.

Er 25 år, har samboer som jeg har vært sammen med i snart 3 år.

Synspunkter og råd/erfaringer mottas med stor takk:)

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er også student og "prøver", har forstått det sånn at du får støtte fra lånekassa hvis du har studert i minst 6 mnd før du får barn. Hvis du studerer deltid, så vet jeg ikke hvordan reglene er. Men du får ikke "fødselspermisjonsstipend" hvis du tar fag når du egentlig kunne hatt perm. da får du bare vanlig lån som omgjøres til stipend når du har bestått eksamen.

Hvis du skal ta 30 stp ila ett år, så får du 50% støtte fra lånekassa som vanlig lån. 60 stp er jo ett helt år.

Jeg har tenkt å benytte meg av det året som vi har mulighet til å få tilbake skattepenger fra lånekassa. De utbetaler mellom 8 og 10 000 i stip. hver mnd. til jenter som bestemmer seg for å ta et års perm. Tror uansett at det er kjempefint å studere og få barn, så lenge man har støtte hjemme. Det er kanskje ikke så lett å få tid til å lese med en bitteliten en i hjemmet.

Dette ble kanskje litt rotete, håper jeg svarte litt på spsm ditt iallefall!

Takk for svar:) Jo, leste den i sta. Var klar over det som stod der fra før egentlig....Er jo kjempegode forhold for gravide studenter/studenter med barn. Må bare finne en løsning på hve jeg eventuelt gjør med de fagene jeg hadde tenkt til å ta opp. Lurer på om jeg kan "late som" jeg skal gå videre på mitt 4. år det året jeg skal gå hjemme med baby, også får jeg da heller perm med støtte - og da tar jeg opp 30 stp. For det må da gå ann? De nekter deg vel ikke å ta eksamener selv om en får fødselsstipend?

Jeg planlegger å få barn en eller annen gang i løpet av 6 året mitt på studiet og så ta 6 året over to år (medisinstudiet..) Det passer best for oss :) Ellers føler jeg at jeg måtte ha ventet til etter turnus, og det blir litt for lenge til synes jeg... :)

Meeeeen, dette forutsetter jo at det må klaffe i løpet av 6 mnd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...