Gullemor Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Inspirert av et innlegg på skravlesiden, legger jeg ut følgende: Trodde du at pappapermisjon var for alle? Da tok du grundig feil! Far har ingen selvstendig rett på fødselspenger/fedrekvote. Fars rettigheterer er prisgitt mors opptjening og tilknytning til arbeidslivet. Det hjelper ikke at far har jobbet og betalt skatt i åresvis. I følge Barne- og familiedepartementet er drøyt 8000 fedre i denne situasjonen. At far ikke har en selvstendig rett på fødselspenger/fedrekvote er grovt diskriminerende. Viktigheten av at far tilbringer tid med sitt barn, blir ikke mindre fordi mor ikke er i arbeid. Les mer og signer på oppropet her: http://www.farogbarn.no/artman/publish/opprop_pappapermisjon_for_alle.php ----- ----------------------- Hilsen familie som er i samme situasjon selv
selfangerkjerringa Skrevet 20. september 2006 #3 Skrevet 20. september 2006 jeg har signert nå SELVSAGT! Dette er en viktig prinsippsak!!!
Januarjubel! Skrevet 20. september 2006 #4 Skrevet 20. september 2006 Skal signere og oppfordrer alle til å gjøre det samme.
Faylinn Skrevet 21. september 2006 #6 Skrevet 21. september 2006 Signert, selv om vi ikke er i den situasjonen. Er oppgitt over den omvendte diskrimineringen som fortsatt finnes i Norge, dette er et godt eksempel.
Gullemor Skrevet 21. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2006 *dytter opp litt i dag også, jeg*
Mayflower *26.03.07 <3* Skrevet 24. september 2006 #11 Skrevet 24. september 2006 Signerer definitivt på den
Gjest Skrevet 25. september 2006 #13 Skrevet 25. september 2006 dytter, signerer og sender linken til alle som vil støtte oss- og andre på mailinglista mi!!
Anne mor36 +Siw-Angelica Skrevet 25. september 2006 #15 Skrevet 25. september 2006 Den er signert... Far her i huset får heller ikke pappa perm grunnen er at jeg er ufør og hjemme med barnet... Men trudde pappa perm var for å bedre far barn forholdet jeg...
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #16 Skrevet 25. september 2006 Dette må dyttes! Kom igjen alle sammen, signer
findus Skrevet 26. september 2006 #20 Skrevet 26. september 2006 Men stemmer det helt da? Samboeren min er i jobb, og jeg er student på fulltid. Dermed er det bare han som har tjent opp rett til fødselspenger. På den informasjonen som jeg har sett står det at han kan ta ut max så og så mange uker i fødselspermisjon med full lønn (29 uker eller noe), mens jeg er avhengig av lånekassens fødselspenger. Men samboeren min får ikke lov til å ta ut fødselspermisjonen samtidig som jeg er hjemme (dvs ikke jobber, studerer el. lign.), derfor må jeg passe på å ta ett semester på Blindern etter min egen permisjon, mens jeg venter på å komme tilbake på det egentlige studiet mitt. Sånn at han får permisjonen sin. Jeg synes det er skikkelig urettferdig at ikke pappaer får permisjon uavhengig av om mammaen er uføretrygda eller arbeidsløs, men så vidt jeg har skjønt er det faktisk ikke helt umulig for en pappa å tjene opp egen rett til fødselspenger. Han er bare avhengig av at mammaen har noe "godkjent" å drive med utafor hjemmet mens han tar permisjon. Forstå det den som kan! *rister på hodet*
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #21 Skrevet 26. september 2006 Noe av problemet er at far ikke får sine(og barnets) seks uker med fedrekvote hvis mor ikke er 100% utenfor hjemmet. Dette er ikke et krav hos de som arbeider. En mor som har arbeidet kan f.eks ta ett års ulønna permisjon etter permisjonen, men far får likevel sine uker. Er du hjemmeværende i utgangspunktet får ikke far disse ukene! Selv om de to fedrene har jobbet like mye!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå