Gå til innhold

Slarvetråd for Trondheims-veitjan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke hvor vi skal begynne engang, jeg... Har en snikende mistanke om at en 8-10 esker havner på loppemarked.. ;)

Takk for gratulasjonene, Klompen82 :)

Skrevet

Anngående den nye butikken på tiller....synes ikke den var så imponerende, den var jo fin, men jeg ville gjerne hatt den større. Likevel ...stolt over min første baby innkjøp i dag -Bleiebotte på barnets hus til 199,- Nå er jeg i gang! *Sukk* også har jeg mange måneder å se frem til på Kapp Ahl, der jeg jobber...kommer til å bli veldig blakk!

Skrevet

Hello girls, and i'm back from Riga..:)

-Så ser jeg at denne tråden holder på å forsvinne i det blå..

Æ skubbe litt i den, så den kjæm t sin rett igjen..:)

Snakkes!

Skrevet

Hei! Koss va Riga? vi vurdert å fær dit på weekend æg og gubben i høst, men sjer ut som vi ende opp med Krakow istedet....

Æg hjelpe gjerne te og dytte tråden litt :)

Skrevet

litt rart ætt vi sett å snakke så my me kvarainner her, kanskje har vi gått forbi kvarainner på gata eiller på ein eiller ainna barnebutikk. Æ kike langt ætte sore maga overailt kor æ e hen, min e itj begynt å vises så my eida med dein ljem vel som eit skudd snart.

Æ har termin 9 marså e 77 mod, nånn fleir i mars? Nånn som har ila helsestasjon...ætter ætt babyen kjem? Kanskje vi møtes på barselstreff?

Skrevet

Ja hvilke inntrykk sitter jeg igjen med egentlig....

Hovedinntrykket jeg sitter igjen med er at denne byen har mye å lære, og virker veldig uforbredt på turismen som strømmer på.

I butikker er det ikke smil og hjelpsomme hender som møter deg, nei de gjemmer seg og gjør seg usynlig da de er redd for å snakke engelsk. (de har ikke engelsk på skolen)

På spisesteder tar det utrolig laaang tid, og med tanke på kø-kulturen i Latvia, så trenger jeg vel ikke utdype nærmere hva det vil si..

Handelstanden har utrolig mye å jobbe med, og om noen år så tror jeg nok de har tilpasset oss og europa mye bedre. (Vi må jo ikke glemme at latvia var et lukket land frem til 1991)

Det er de unge som driver byen, da de eldre er uønsket pga sin sovjet-pregede tankegang.

Så litt positivt: Byen og gamle-byen er utrolig vakker. Spes hvis du liker arkitektur. Det er nesten ingen biler i den delen av byen, så du kan rusle så å si overalt. Mange spisesteder og mange butikker.Det er flere grønne parker i byen, som også er fine og frodige. Latvia har også enorme kjøpesenter.

Siden EU har prisene økt betraktelig, så du kan nesten sammenligne prisene som her hjemme på klær og dill/dall.

Over halvparten av Latvia lever under fattigdommsgrensa, de har en liten middelklasse (som er dårligere stilt en vår middelklasse) og de har de rike som bor i gamlebyen og kjører fancy biler. Dette bybildet var utrolig tydelig.

Kort oppsummert så mener jeg Riga passer til elskende par, som kun har øyne for hverandre, og som ikke ser den egentlige elendigheten. Holder de seg til gamlebyen så får de et perfekt ramme for turen.

Jeg kan velge å reise dit med samboeren en dag, men da først om 10-15 år.

Skrevet

Hei anjelixa :)

Har tenkt tanken sjøl æ å, på at vi kan jo gå på kvaranner uten å vit kæm vi e..

Æ har i mars, men høre t Heimdal æ shø..:)

Skrevet

Tusen takk for tips :) No høres det enda meir riktig ut at vi har tenkt oss te Krakow istedet for Riga...

Skrevet

Har du vært i Praha og Amsterdam da?

Krakow høres spennede ut, Tror de er kommet litt lengre enn Riga..

Skrevet

heisann Mars-spire-18.03.07

E det din første?

Det e ein uplanlagt tredje"mainn" te mæ. Bli ein ordentlig tettpåklatt siden minsten er 1 år akkurat. E veldi speint på kossn herre bli, æ skjønne jo ætt det bi travelt men det går jo faktisk utrolig bra med den to første...så da tænke æ ætt det må jo gå fint med ein/ei te.

Skrevet

Har ikke vært i Praha, men har veldig lyst. Grunnen te at vi ikke ska dit e vel mest at akkurat den helga vi har mulighet så va billettan så innmari dyr. Enten det eller så vart det bare lørdag-mandag-tur, og det e litt kort. Vil gjerne ha torsdag-mandag når vi først ska fær, da får vi tre heile daga (fre-søn) i tillegg te reisedagan.

Amterdam har æ vært en del i, syns det e en kjempeflott by! Men æg og gubben har vel hovedsakelig lyst te å besøk øst-europa den her gangen.

Skrevet

Det her e nok min tredje det å..:) Men litt mer planlagt enn din kan en nok si..:)

Har 2 fra før på 8 og 10. Men dette er samboerens sin første.

Du ska vel være med på treff 4 okt kanskje?? Da treffes vi. :)

Skrevet

Men da kan du vel spare Praha til bryllupsreise, eller til en merkedag..:)

Utrolig herlig der hvertfall!

Æ vende også heller blikket mot østeuropa enn mot frankrike, spania og england å de landan der.. det fenge liksom ikke.. vet ikke hvorfor..:)

Du får skriv et referat når turen e unnagjort. :)

Skrevet

Hehe, vi e litt på linje der ja :) Men no e vel æg omtrent den eneste trønderen mellom 15 og 35 som ALDRI har vært på en eineste sydentur...

Skrevet

visste ikke om det treffet 4 oktober, hvor og når er det da?

Skrevet

4 eller 5 oktober trur æ det e..

Følg med under Bim-treff når datoen nærme sæ. Der trur æ det står mer detalja da..

Skrevet

Har vært i Syden 3 gang. (Første gang va æ 27) 1 gang uten unga og 2 gang med unga. Synes turen er best med unger.. Hvis en reise bare med kjæreste er by-turer best!

Så e det så sinnsykt mye mer her i verden enn bare Trondheim! :)

Skal t Bergen i okt da, har aldri vært der før.. Men det e gjennom jobb.

Skrevet

æg har vært MASSE utenfor Trondheim, itjnå fare der :) Studietura, interrail osv har gjort at æ har vært i Storbritannia, Frankrike, Nederland, Belgia, Tyskland, Østerrike, Sveits, Sverige, Danmark og Hellas. Har bodd 2x4 mnd i USA da æ va ca 7 år, og et halvår i Tyskland med mann og barn for to år siden. Men aldri sånne pakketura te Rhodos og gudan veit.

Bøtt åffkårs - æg sjer jo sjølsagt verdien i en god, gammeldags sydentur med ungan! Når den tid kjæm at ungan e stor nok :) Størstejenta e 2 1/2, misntejenta kjæm i januar.

Skrevet

Helt eni8g med du med tanka på små barn og syden. Mine barn er store 8 og 10, og har stor glede av slike turer. tror det blir lenge til neste gang, da jeg tror baby på tur blir hemmende på de andre. Noen med erfaring kanskje??

Skrevet

Hvor er ditt flotteste reisemål da?? Noen tips?

Jeg kan varmt anbefale Toscana i Italia. Dyrt, men fytti for en mat og service.. ROMANTISK med stor R! ::)) Og da tenker jeg på Siena, Pisa, slottene, spisestedene, naturen, vingårdene, folket, å bli kalt "bella donna" hvor du enn snur deg..:) *Sukker*

Var der i 14 dager. (dessverre med feil mann) :)

Skrevet

åh, det hørtes jo bare herlig ut da... selv om jeg betviler at italienerne er så desperate og dårlig vant at jeg blir kalt "bella donna" ;) Vi vurderte faktisk Pisa som reisemål for weekenden vår, men det ble bare lør-man det og, alt for kort tid.

Har skikkelig lyst på en sånn type ferie en gang - bare leie en bil og kjøre rundt i Loire, Rhinland, Toscana eller noe sånt, spise deilig mat på lokale, rare matsteder, nyte vakkert landskap, drikke god vin osv.... o-lykke :)

Personlig er jeg veldig forelska i Munchen, det er en utrolig innholdsrik og variert by! Bayern er jo en slags egen verdensdel i seg selv, spennende, sært, og utrolig gjestmildt :) Jeg liker også Salzburg veldig godt.

Skrevet

Jøss.. nå ble jeg litt overraska! Munchen?? Er det ikke veldig konservativt, grått og farveløst der?

Jeg har vært i Berlin, og der trivdes jeg ikke!

Skrevet

München og Berlin er himmel og hav! Min kjære bodde et år i Berlin, så jeg valfartet dit så ofte jobben og lommeboka sa ja.. For å si det sånn, så var det IKKE for byen sin skyld jeg dro tilbake :-). Men - vi har også feriert i München, og andre steder i området, og M må jeg si er en fantastisk by! Gleder meg til å komme tilbake dit igjen, og ser med glede på at Norwegian nå flyr direkte :-)

Berlin er forresten bare 4 timer unna Praha med tog, så det er også en by som ble hyppig utprøvd. Herlig sted, sommer som vinter! Ahh, reiselysten nå ja!

Skrevet

Åneeeei! Munchen er kjempeflott :) Fargerikt både hva arkitektur, innhold og befolkning angår! Jeg nevner f.eks Oktoberfesten, Vintermarkedet, Julemarkedet, handlegater, universitetskvartalene (med massevis av små bokhandler, kafeer osv), mange parker, en nudistpark midt i sentrum, Deutches Museum (det største teknologi-museet i Europa), restauranter der du får ekte bayersk mat du aldri har opplevd maken til, osv osv....... Som tidligere nevnt: Bayern er en veldig spesiell del av tyskland, en slags egen stat inne i staten, og her er Munchen hovedstad. Spennende er bare fornavnet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...