Gå til innhold

Å ha storesøsken i barnehage mens mamman er hjemme med minsten.

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om det? Ønsker helst svar fra barnehageansatte, men alle kan komme med synspunkter selvfølgelig.

Jenta mi er 3,5 år og trives i barnehagen. Hun blir levert mellom kl. 07-08 man-tors. Pappan leverer henne på vei til jobb.

Jeg er hjemmeværende for tiden med en baby som nå er blitt 10 mnd. Jeg henter treåringen rundt kl. 15-1530, av og til får jeg pappan til å hente på vei hjem, ca kl. 1610 men det er sjeldent.

Er dette "akseptabelt"???

Fortsetter under...

Er vel mer enn greit det? Jenta di har da godt av å komme seg litt bort også. Leke med andre unger og ikke bare går hjemme sammen med deg og bebisen?

Som barnehageannsatt bryr jeg meg heller om barnet sitt behov enn hva f.eks naboen din mener om dette. Skjønner?

Nei kos deg videre du og ikke tenk på det. Hadde eldstejenta i bhg da jeg var hjemme i perm med lillesøster jeg også. Ikke noe probelm;o)

Da skal jeg ha ekstremt dårlig samvittighet og være en dårlig mor i forhold til deg. Vi har jenta vår i bhg to dager i uka, mens jeg går hjemme og er arbeidsledig. Men, jeg er verken en dårlig mor eller bør ha dårlig samvittighet for det. Jeg ser bhg er bra for henne og hun trives der, samtidig som hun slipper å hjemme med meg hele tiden. Jeg tror ikke det er så bra i det lange løp heller.

Jag jobbar i bhg, och vi har haft tillfällen där mamma går hemma med bebis och stora barnet är i bhg från 7.30-16.45 (fra åpning til stenging) man-fre..DET synes vi är litt...dumt. Helt greit att barna går en god del i bhg mens mamma har en liten baby, men litt kos synes nog barna att det er å vara hjemme sammen med dem inimellom! Ett par hela dagar i uken är det beste tycker nog jag. Vet att mange som jobber i bhg reagerar litt på barn i den situasjonen som har hela dagar...man kan jo variera sej lite:)

Er enig med hun siste her.....

Min gutt går i barnehage, mens jeg er hjemme med lillejenten vår på 11 mnd. Jeg leverer han kl.10 og henter ca.14.30 (etter frukten...)

Synes det er akkurat passe. Kunne ikke falle meg inn å ha han hele dager siden jeg er hjemme med babyjenten.

Synes også det er litt rart når noen småbarnsmammaer som er hjemme emd baby leverer tidlig og henter sent....selv om jeg på en måte kan forsvare det. De liker barnehagen og leker og koser seg der. Hjemme med mamma og baby kjeder de større barna seg lett...... men tror de fleste kunne ønske seg å være mer hjemme med mamman og babyen enn vi tror.....

JA! Her jeg bor er det det som er normalen. Her er det bare "våre nye landsmenn" som holder de større ungene hjemme mens de er hjemme i permisjon med yngre søsken. Da for å spare penger. Så at datteren din fortsetter i barnehagen skal du ikke ha dårlig samvittighet for! Det er heller ikke greit å gi nok oppmerksomhet til en liten baby med storesøsken flyende rundt øra hele dagen... og den lille trenger jo mamman sin litt for seg selv tror jeg da. Eldstemann fikk jo dimn udelte oppmerksomhet i starten, det fortjener nestemann også!!

Annonse

Jeg har ei datter på to år og ei på to måneder. Bestemte meg for å ta datteren min ut av barnehagen for å ha henne hjemme med meg og babyen, fordi jeg fikk så dårlig samvittighet for å ha henne der når jeg var hjemme. Men, har søkt henne inn igjen nå, det gikk rett og slett ikke. Selv om vi er ute flere timer om dagen, så kjeder hun seg hjemme, mangler den kontakten med andre barn. Så skal ha henne i barnehagen hver dag fra 10-15 istedet nå, så får hun lekt, og får vært med meg på ettermiddagen. Og jeg får gitt babyen masse oppmerksomhet de timene hun er borte:-)

Det er absolutt noe å tenke på, hvem er det en velger å ha ungen hjemme for? For barnet eller for mor? Jeg er i samme situasjon, har ei på ett og ett halvt og en ny baby i vente. Jeg skal ha henne i bhg i tre dager i uken. Mener at barn som er sosiale av seg, utadvente barn, absolutt vil ha best utbytte av å være litt i bhg. De koser seg jo veldig sammen med andre barn.

Syns det at så lenge jenten din trives i barnehagen og ikke viser store tegn til sjalusi så hadde jeg ikke tenkt så hardt på det. MEn når det er sagt så kunne dere kanskje hentet henne litt tidligere? Særlig hvis hun er trøtt og lei når hun kommer hjem.

Nå har jo eldste barnet blitt så stort at det ikke er så avhengig av mamman også setter det pris på andre barn sitt selskap. hadde det vært mitt barn hadde gutten min gått i barnehagen men ikke fulltid.

Jenta mi på 4 år går i barnehagen annen hver dag, hadde det vær opp til henne å bestemme hadde hun gått hver dag, hun elsker barnehagen.Jeg er hjemme med lille jenta vår på 11mnd. og så er jeg dagmamma til en liten gutt på 12mnd. Men jeg trur det er sunt å være litt hjemme og litt i barnehagen.

La store søsken få være hjemme og ta del i livet med små søsken og foreldre!! Jeg ville ikke gjort annerledes enn jeg gjorde- hadde storebror på 3,5 år hjemme (ingen barnehage eller park) da lillebror ble født.

Levd liv sammen gir utfordringer og gleder man aldri kan få hvis man rent faktisk ikke er sammen i løpet av dagene.

Tiden går så veldig fort- skal du lære å kjenne barna dine må du jo faktisk tilbringe tid sammen med dem.

Barna ønsker å høre til et sted, få hjelpe til og ikke stenges ute fra det virkelige livet.

Så flink du er da..... men tror ikke du får lønn i himmelen for det akkurat. Skal vedde på at storebroren går hjemme og trasker rundt beina dine mens du vasker klær, ammer i timesvis, skifter bleie og vasker gulv. Men det er jo en del av hverdagen det også...men alikevel.

Storebroren her i huset har halv barnehageplass-heldigvis for HAN.

• 3 uker senere...

ja jeg syntes det er en kjempe fin ordning. Jeg jobber som barne- og ungdomsarbeider i bhg.

Barn i den alderen har veldig godt av i være i bhg sammen med andre barn på sin alder, de får utfordringer tilpasset sin alder. De blir også flinkere til å omgås andre barn og voksene som de kan dra nytte av senere i livet.

Annonse

Verden vil bedras! Jeg ser at det store flertall her inne er skjønt enige om at barnehage for storesøsken er det beste for barnet når det kommer en ny baby. Og at det stort sett bare er innvandrere med dårlig økonomi som ser annerledes på saken. De kan jo umulig ha fasiten, vi er jo hjemmehørende i ett av verdens rikeste og mest velutviklede land...

Er det virkelig slik i Norge i dag at vi har en hel generasjon mødre og fedre som er hjernevasket til å tro at det er bedre for barnet å gå i barnehage enn å tilbringe småbarnsårene sammen med sine foreldre og søsken? Barn som er hjemme med en forelder får også leke med andre barn. Det er ikke slik at de som velger å være hjemme med barna isolerer de små fra kontakt med andre krabater.

Hvor er selvtilliten til dagens foreldre? "Bedre for barnet å være i barnehage". Er det virkelig så jævlig dårlig oppvektsmiljø rundt om i de tusen hjem?

Min gutt skal være i bhg to dager i uka når broren kommer. Han er 4 år og stortrives i bhg. Jeg vil ha han mest mulig hjemme, 1 år med permisjon går fort. Selv om en er hjemme, vil det ikkke si at barnet kjeder seg. Vi er mye ute og besøker andre barn. Tror ikke han blir usosial av å være hjemme med familien. Han har dessuten en storesøster som går på skolen og leker med henne når hun kommer hjem.

Synes det er rart når barn må gå fullt i bhg når mor er hjemme.

Jenta vår skal fortsette i barnehagen selv om hun er bare 16 mnd når hun blir storesøster. Men hun kommer ikke til å være der noe særlig lenger enn primærtiden, 9:30-14:30, og ikke hver dag. Jeg har ikke noe dårlig samvittighet for det, selv om jeg ser noen andre her mener jeg burde ha det! Hun stortrives i bhg, lærer masse av å være sammen med andre barn, er masse ute i skogen på tur, og rundt og ser på dyr etc.

Det er klart jeg ser at det aller beste hadde jo sikkert vært om mamma og familien også var med ut i skogen og rundt på tur og på alle disse aktivitetene de driver med i bhg. Gjerne sammen med andre barn og familiene deres, men det sier seg vel selv at det ikke akkurata er så lett å få til, SPESIELT ikke med spedbarn i huset i tillegg.

Jeg mener absolutt at det er bedre for jenta mi å være litt i barnehagen og litt hjemme enn å bare gå hjemme sammen med meg og lillesøster! Har ikke lav selvtillit eller dårlig tro om meg selv som forelder av den grunn.

Jeg synes kanskje at dere kunne prøve og få til litt kortere dager for jenta deres da, hvis det er praktisk mulig for dere? Eller at hun var hjemem en dag eller to i uken?

Min største "forlanger" å komme i barnehagen, han. Var 3 da vi fikk minsten og da vi hadde kommet litt inn i rutinen med småen trodde jeg storebror ville være mer hjemme, f.eks et par dager i uka, men nei.

Han vil være sammen med kompisene sine og da må han jo få lov til det!

Vil som regel også spise frokost i barnehagen, så da leverer jeg rett før ni (etter masse kos og rolig start på dagen fra 7) og så forlanger han å få være til etter frukten kl. 3, så da hentes han 15.30/16 litt avhengig av når minsten sover ettermiddagslur.

Imidlertid bruker vi fleksibiliteten vår slik at han noen ganger spiser frokost hjemme og leveres ca 10, noen ganger tar vi et par dager fri og reiser til Bestemor osv. osv. Føler selv at jeg får det beste fra to verdner :-)

Var selv barnehagebarn med full fleksibilitet i og med at pappa var hjemmeværende. Foretrakk selv å være i barnehagen, men var hjemme med pappa en dag en gang i blant. Ble imidlertid fort kjedelig, så da var det deilig å komme til vennene i barnehagen igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...