Gå til innhold

hvordan blir man hvit dagmamma?

Anbefalte innlegg

må man starte enkeltmanns foretak eller blir man ansatt av foreldrene til dagbarnet?iså fall må vel de starte firma? Håper det finnes en enkel måte å gjøre dette på da jeg vurderer dette, men kun for ett års tid så jeg har ikke lyst at det skal bli veldig mye papirstyr for såpass kort periode. Noen med erfaringer som kan forklare meg hvordan man går frem? En annen ting; hva med pris svart versus hvit?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6383570-hvordan-blir-man-hvit-dagmamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal være dagmamma i barnets hjem, må foreldrene ansette deg.

Men skal du være hvit dagmamma i ditt eget hjem, er det utrolig enkelt, og har vært det de siste ti årene. Ikke noe enkeltmanns foretak, ikke noen moms eller melding til momsregister, ikke noe papir arbeid overhode for å komme i gang.

Det eneste som skal gjøres er at FORELDRENE kommende januar sender et skjema til KEMNEREN hvor de oppgir

Hvor mye har de betalt totalt?

Hvor mange mnd dreier det seg om, og hvor mange barn (for at du skal få skattefritt en del av betalingen, nemlig 900 kr pr måned pr barn)

Deres og ditt navn, adresse, og fødsels nr.

Mer er det ikke. Et enkelt skjema en gang i året, som FORELDRENE skal fylle ut. En annen sak er at du frivillig kan be om forskuddsskatt, for å ungå skattesmell året etter.

Skaff deg brosjyren "Skatteregler ved barnepass".

Prisnivå vil jeg ikke si noe om (denne gangen). Men regn med at du faktisk HAR utgifter på 900 kr pr måned pr barn, så inntekten din er ikke hele betalingen. Og skal du leve av det, så vil en fast månedspris, enten dagbarnet er syk eller frisk, har "fri" eller kommer, og enten det er oktober eller desember, bli forutsigbar.

En dag- eller timepris vil bli mindre lønn enn du tror, og kanskje trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...