Gå til innhold

Åreknuter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har født før, og som har hatt store (har hovnet opp 3 ganger vanlig størrelse!) åreknuter på de yte kjønnsleppene? Åreknutene fortsetter nedover hele det ene beinet og er forferdelig vonde! I tillegg er det ikke spesielt pent, da! Det jeg lurer på, er om de går bort av seg selv etter fødsel? Har hørt at de skal gjøre det, men lurer på om noen har opplevd dette selv... Har født før, men hadde ikke noe sånt da. Dette er fryktelig plagsomt! Det eneste som kan lindre plagene er visst å legge på kalde omslag, men jeg kan jo ikke like godt sitte med baken i ei bøtte med isvann hele dagen heller.. Åreknutene blir større og større ettersom trykket fra magen øker. Jeg kjenner mange som har født, men ingen som har opplevd dette. Legen min hadde ikke sett det før engang, så hun ringte føden. Der opplyste de at det var mange som fikk dette. Håper at noen kan svare, for jeg er seriøst bekymret for at de har kommet for å bli....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har oplevd det. Men jeg har årer over det hele – beina er det som er vondest, men på innsiden av lårene og kjønnslepper har de forsvunnet etter fødselen. Jeg er nå gravid for 3. gang.

Pass på at du hviler mye (liggende), har bena høyt (når du kan) og unngår å salte maten for mye. Etter fødselen (dersom du ikke planlegger flere barn :-) kan du be om å få legen til å gi deg en rekvisisjon til operasjon dersom plagene skulle vedvare. Jeg har ABSOLUTT å tenkt å gjøre noe med mine «80år-gamle ben»!

Lykke til, jeg føler med deg :-)

Skrevet

Jeg glemte selvfølgelig: BRUK kompresjonsstømper – du får dem så lange at de dekker til langt opp på lårene!

Skrevet

Hei :o)

Jeg sliter med det samme som deg. Ser ikke ut i underlivet, og har årer på rumpa og nedover lårene :-( Skikkelig leit.........

De har ikke nådd altfor langt nedover beina, og krysser fingrene for at de holder seg slik de er nå

Skrevet

Tusen takk for svar. Kompresjonsstrømper har jeg bestilt (har bare sånne som går opp til knærne). Da er det vel bare å vente å se hvor mye som går tilbake etter fødsel, og så evt fjerne de som ikke går bort.. Flere barn skal jeg ikke ha etter denne er født. Godt å høre at det finnes flere "tilfeller" enn meg, selv om jeg ikke unner deg denne plagen! Noe skal det visst være. Lykke til.

Skrevet

Hei!

Jeg har også masse åreknuter, men de er 'bare' i underlivet og ikke på beina. Fikk sjokk da jeg oppdaget at åreknutene begynte å komme etter uke 20. Hadde ikke hørt om at det var noe man kunne få pga graviditeten...(hadde ikke sånne plager sist jeg var gravid). Jeg spurte både jordmor og lege og begge to sa at dette var ganske vanlig og at det sannsynligvis ville forsvinne etter fødslen. Dette er nok et 'ikke-tema' blant gravide og mammaer vil jeg tro- det må jo være mange som har åreknuter i underlivet, men ingen snakker om det...Er selv 'anonym' er fordi jeg synes det er litt flaut.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...