Gå til innhold

Jeg er så glad for...

Anbefalte innlegg

...at jeg har tatt valget om å utsette vaksinasjon på mine barn, folk kan mene hva de vil, jeg vet jeg har tatt det rette valget for mine barn!

Vi må jo respektere alle foreldres valg! De kjenner sine barn best!

Det som også er viktig er at vi er kommet så langt, at vi kan ha en frisk debatt om dette, der alle kan komme med sine innspill og meninger, men ikke sleng så mye dritt til hverandre, det blir ikke mer eller mindre sykdom av det her i verden!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6381095-jeg-er-s%C3%A5-glad-for/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan vel väre farlig.

De kan jo smitte barn som IKKE er friske (unge er vel de fleste barn?). Eller gravide kvinner.

Eller de kan bli sterile eller få nedsatt hørsel.

Ved stivkrampe er det forresten høy dødelighet.

Difteri har 5-10 % dødelighet, for eksempel, og det er også hlk høyt. Den sykdommen er ikke utryddet, så sjansen for å bli smittet er absolutt til stede.

Sånt vil ikke jeg utsette mine barn for, og jeg er ihvertfall glad for at de har fått de nødvendige vaksinene så langt. Uten bivirkninger.

Er det så merkelig?

Difteri-vaksinen ble innført i 1952 her til lands.

Men vi lever ikke isolert, vi reiser, og folk fra andre deler av verden reiser hit.

I Russland har sykdommen blusset opp igjen siden 1990-tallet og eller er det stadig epidemier undt om i verden.

Eldre rammes av stivkampe nettopp fordi de ikke er vaksinert. Uvaksinerte barn lever like utsatt som de eldre når det gjelder stivkrampe, men dem er det ikke så mange av.

Annonse

Du nevner Russland og difteri, La Perla. Jeg har tidligere skrevet om det russiske vaksinasjonsprogrammet som er meget omfattende, til og med noen flere doser enn i Norge.

De får i alt 5 doser i tidsrommet 3 måneder til 11 år, mot 4 doser i Norge.

I Russland spør de ikke foreldrene på forhånd om det er i orden å gi barna vaksiner i barnehagene eller på skolen. Jeg vet dette fordi jeg har en russisk kone som før de kom hit, hadde sønnen sin i barnehage. De gir barna vaksiner og informerer i etterkant.

Sønnen hennes ble innlagt på sykehus med gul hud etter å ha fått hepatitt-B vaksine og han fikk likevel samme vaksine i barnehagen uten noen spørsmål, selv om legen hadde frarådt revaksinering.

Foreldre som eventuelt vil nekte vaksinering, i den grad det skjer i og med at russere er ennå mere autoritetstro enn nordmenn, vil møte mye press fra helsevesenet for å gå med på vaksinering.

Så jeg kjøper ikke Folkehelseinstituttets påstand om nedgang i vaksinasjonsdekningen av for eksempel difterivaksinen i Russland. Faktum er nok heller at vaksinen ikke beskytter mot difteri. Hvordan kan det beskytte dersom man får nye epidemier på tross av ivrig vaksinering?

Og som svar på LaPerlas difteribølge, så kom altså difteriepidemien vi hadde her i Norge etter at Tyskerne innførte tvungen vaksinering under krigen (1943) Denne vaksinen ble avsluttet i 1945. Årene frem til 1952 var sporadiske og svært få tilfeller av difteri her til lands altså på 0. Ettersom du er sikker på at stivkrampevaksinen har noe for seg, så er det merkelig at ikke eldre (de som du hevder er uvaksinerte) ikke kan få en påfyll av denne vaksinen. Denne Russlandsvakineringa og oppblomstring av sykdommer i et av verdens mest vaksinerte land er vel også et tankekors. Kan det tenkes at vaksiner iikke har noen spesiell effekt?

Hm, egentlig orker jeg ikke debattere dette mer her inne, men ok.

¨

Hvis du kan fransk kan du sjekke her:

http://www.eurosurveillance.org/em/v02n08/0208-122.asp

eller her:

http://www.phac-aspc.gc.ca/im/vpd-mev/diphtheria_f.html

Det burde vel holde.

Forundrer meg forresten ikke om du/dere betviler dette også, men da vet jeg ikke hva som kunne overbevise dere, da har dere bare bestemt dere for å nekte alt: vaksiner er farlige, dermed basta.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...