Gå til innhold

Endring av termin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min ultralyd termin i uke 20 ble 3 desember, noe som ikke stemmer med menstruasjonen og det vi tror. Men vi har forholdt oss til den. Så var vi på 3D ul i uke 27 og legen sa at barnet var for stort til at den terminen var riktig, så han ga oss termin 25 nov (noe som stemmer mer med min mens og når vi tror det "skjedde!. :) I dag ( uke 29+4 tror jeg) måtte vi inn til kontroll på føden og da sa legen at barnet veide (ca) 1676 gram og termin estimert til 24 nov. Vet jo at alle barn vokser forskjellig så sent, men når 2 har sagt det samme og det stemmer mer så burde det være noe i det. Jeg spurte om dette, de ville ikke forandre termin men vi måtte selv være obs på det siden det er snakk om 8-9 dager forskjell. Dette med tanke på overtid. Er egentlig litt frustrerende. Barnet kommer jo når det kommer, er ikke det, men om det ikke har kommet før 17 des som er siste overtidsdag så er det veeeldig stort og kan jo være risikabelt. Virket som de tok litt lett på det på sykehuset. Lurer på om vi egentlig blir hørt om vi går langt over tiden. Noen som har vært bort i det samme i tidligere svangerskap eller opplever store sprang ved terminer nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fikk to forskjellige terminer av sykehuset og 3d ul... var på 3d ul en uke etter vanlig ul pga kjønn... han kunne ikke skjønne hvordan sykehuset kunne komme frem til sin termin.. han målte igjen og igjen... han ba meg si ifra på sykehuset om dette da overtiden kunne bli for lenge... sa ifra, men fikk bare beskjed av dem at de stolte på sine mål og ikke målene fra privatklinikken... Vi stoler på privatklinikken da denne er nærmest våre beregninger...

håper vesla kommer da så jeg slipper å bli satt i gang alt for "sent"

Synes dette er frustrerende..

Skrevet

Jeg har også dette problemet. Min menstermin er 26. september men terminen fra ordinær ul er 6. oktober. På 3d-ul noen få uker etter sa alle målene at termin var mellom 24. og 27. september så han mente min menstermin var riktig. Da er det altså 10 dager imellom og jeg kan risikere å gå 24 dager over terminen hvis det er den første som stemmer!! Litt skummelt, men legen ville ikke forandre noe. Skal dit i morgen og vil da be om å få ul sånn at de ser om alt er bra og om han er klar nå:) Det er jo bare 6/7 dager til den første terminen.

Skrevet

Nå føler jeg meg ikke så alene. Kommer til å titte etter deg mamman til Gabriel for å se hva som skjer. Lykke til! :)

Skrevet

Ja, jeg kan jo si ifra i morgen om hva legen sier. Håper inderlig han sender meg til ul. Vil jo vite. Og håper den første terminen stemmer sånn at jeg ikke har så lenge igjen. Også hadde det jo vært koselig å smugtitte litt på lillegutt også;)

Skrevet

Hei

Jeg har det på akkurat samme måte som deg.

Mens termin sier 4.oktober, men på ul sa de 17.oktober. Dvs at jeg kan risikere å gå 26(!) dager over!

Dette bekymrer meg veldig!

Vi stoler på mens termin,da det virker mest sansynlig, + at da vi var på ul, hadde de store problemer med å få målt han for han lå ikke rolig. Ikke fikk vi med oss noe bilde fra ul heller,pga at han ikke lå i ro slik at de ikke fikk tatt ordentlig stillbilde av han.

Nå når termin nermer seg med stormskritt (mens 14 dager, ul 27 dager), er jeg veldig bekymret..tror jeg skal prøve å ringe legen for å høre om det er nnoen mulighet for å få tatt en ul til,så jeg får litt "ro i sjelen"..

Skrevet

Skjønner deg så godt Crazy81. Er kjempefrustrerende! Om noe ikke skjer rundt mensterminen din bør du få en extra kontroll. Tror vi bare må være litt "pushy". Lykke til, skal følge med her inne om du sier hvordan det går! :)

Skrevet

Jeg har også fått forskjøvet termin etter UL Min menstermin er den 22. okt, men på UL påsto de at det var den 28 okt. Ikke at det er så mye med 6 dager, men...... det må jo også være noen fysiske betingelser for at et barn skal bli laget og denne kan absolutt ikke være laget nesten 1 uke senere enn min menstermin (-: Har født før min egen termin de 2 forrige gangene , så det håper jeg også på nå. ifølge sf. målene så ligger jeg midt på den røde streken, etter min egen termin. Har ALDRI ligget over med noen av de andre, heller litt under. Så jeg stoler på min egen termin jeg. Jeg SKAL IKKE GÅ OVER TERMIN :-P

Skrevet

Hei Bekkeblom

Jeg ringte legen nå,og fikk time kl 1430 for å få henvisning til ul.

Det skal bli spennende å se hva ul sier når jeg har fått vært der..

Skal holde deg oppdatert:)

Skrevet

Jeg hadde det slik i forrige svangerskap, men hos meg var det enda større avvik mellom menstermin og UL-termin.

Jeg diskuterte dette mye med legen min, og hun var enig med meg at det burde følges nøye opp. Jeg var derfor til flere ultralydundersøkelser mot slutten.

Ullevål var ikke villige til å endre den UL-terminen de hadde satt, men fordi jeg var saklig og bestemt fikk jeg nøye oppfølging på slutten. Da babyen ikke var født rundt UL-termin, som godt kunne være to uker over reell termin fikk jeg tie til igangsetting dagen etterpå.

Det er sikkert forskjell fra sykehus til sykehus og lege til lege, men min erfaring er ihvertfall at hvis man er saklig og bestemt, så vil de ta deg på alvor. Om de ikke endrer terminen (for det tror jeg ikke de vil gjøre så langt ut i svangerskapet), så vil de antagelig være villige til å følge opp litt ekstra.

Lykke til!

Skrevet

her hiver jeg meg på gitt! min ul termin ble satt til 1 november. men mens termin er 13 oktober! legen følger min termin å det gjorde jm også! dette på grunn av fundusmålene og hvordan barnet vaks og la seg til i magen! så her satser vi på det! men legen sa at hvis jeg ikke hadde fødd innen 14 oktober så tok vi en ny ul for å fastsette overtid=)

Skrevet

Hei hei...

Jeg vil si at jeg har et bra stort sprik på menstermin og ultralydterminen min.... mensterminen min var 16 sep... og ultralydterminen ble 20 oktober... det er jo snakk om OVER 4 uker forskjell....

Men jeg har snakket med di på sykehuset og di sier at di selvsagt tar hensyn til at jeg IKKE er enig i dn siste terminen... Jeg har tro på en plass mellom di to jeg... så, nå går jeg bare å venter på at noe skal skje... Fikk beskjed i går at jeg var mer moden enn normalt nedentil i uke 35... (som jeg er i nå da etter ul... eller jeg var 35+6 dager i går da.... ) Så jeg håper jo at det er noe i det at jeg føler det blir helt feil med termin 20. oktober...

Men, vi må bare smøre oss med tålmodighet å vente.....

Lykke til!!!

Skrevet

Alle jeg har hørt om og pratet med som har vært på 3D-ul har fått en tidligere termin enn den som er satt på den obligatoriske ultralyden rundt uke 18.

Sykehuset forholder seg kun til den rundt uke 18 fordi etter det vokser fostrene i ujevn og ulik fart.

Sykehuset sier også at terminberegningen er 2 uker før og 2 uker etter den datoen de setter. Derfor er også 3D-ul terminen omtrent like riktig. 3D-ul legen jeg var hos sa at han og sykehuset var for så vidt enige om terminen siden det kun skiller 8 dager.

Mensterminen er uansett den minst nøyaktige siden det handler om når befruktningen skjedde...

Skrevet

Hei! Jeg har også fått forandret mens termin på ul.. til ca en uke senere med begge mine! Førstemann kom 8 dager før ul termin. Jeg nærmer med nå mens termin med nr.2, og er ganske spent ja! Har vært til 3 d ul begge gangene, og har også fått beskjed om at ul termin har vært i seneste laget begge gangene. Men.. Slik jeg har forstått det, så får omtrent alle akkurat den beskjeden. Så hvorvidt 1.mann kom en uke før, eller på termin, det er umulig å vite! Tror bare en får være obs om en går svært langt over.. NÅr det gjelder å få forskjøvet termin med over en mnd, så er det bare ett svar på det: Du må ha hatt en spontanabort, for så å ha blitt gravid igjen med det samme. Det kan de finne ut når du har født, for da vil gjerne nr. en ligge innekapslet. Kjenner andre som har vært borte i akkurat det, uten at de helt har skjønnt hverfor, før etter fødsel.

Skrevet

Min UL termin ble to uker tidligere enn jeg selv hadde trodd. Når jeg leser deres innlegg, er jeg glad for at det gikk den veien, da er det ikke så krise å gå noen dager over tiden, og jeg er trygg på at jeg får se pjokken innen rimelig tid! Håper det ordner seg for dere alle sammen!

Skrevet

Kjempebra, håper du får UL raskt, skal følge med! :)

Skrevet

Mm, og det er jo det.. vi er 99 % sikre på når befruktningen skjedde... Men det tas ikke med i betraktningen. Jeg har dessuten 2 UL som sier 8-9 dager før. Altså når befruktningen skjedde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...