Gå til innhold

Noen som har fått beskjed om å gå ned i vekt før de blir gravid?

Anbefalte innlegg

Hvor mye veide du evt da og hvor mye fikk du beskjed om å gå ned? Har blitt anbefalt å gå ned ca 20 kg før jeg blir gravid pga fare for svangeskapsforgiftning. Veier nå ca 110 kg... Noen somer store hvor det har gått bra? Noen som er store hvor det ikke har gått bra?

Fortsetter under...

Hei på deg:)

Historien gjentar seg hos alle oss med "ekstra kilo".

Jeg fikk beskjed av en gynekolog på sykehuset at jeg måtte gå ned i vekt, for jeg kom aldri til å bli gravid, eller få regelmessig menstruasjon.

Han spurte meg hvor lang tid jeg brukte på å bli gravid ved mitt første svangerskap, hvor mye jeg veide da, og om svangerskapet gikk bra.

Jeg svarte da at jeg ble gravid etter 14 dager, veide 120 kilo og hadde ikke noen problemer over hodet med svangerskapet.

Nå ble jeg gravid på ett samleie... Veide 125 kilo, og alt er fortsatt bare bra, ingen komplikasjoner foreløpig, bedre prøver denne gangen..

Jeg er ikke helt enig i dette med at overvektige kvinner ikke kan bli gravide, legen min er helt enig med meg, jeg fikk beskjed om at jeg ikke var fruktbar fordi jeg var overvektig, men det viste seg jo og være feil..

Lykke til sier jeg, ikke stress med å gå ned i vekt, ikke tenkt så mye på det og bli gravid, da får du det aldri til. Jeg ga opp denne gangen, prøvde for hardt og når jeg var 100% sikker på at jeg ikke var gravid, så var jeg det alikevel:)

Svangerskapsforgiftning kan alle få, UANSETT vekt.....

Masse lykke til og bare spør hvis du lurer på noe..

Klem

JEg har veid mer enn deg i alle mine 3 svangerskap til nå, og aldri hatt komplikasjoner.....stå på og bli gravid du dersom du har lyst, føler ikke at du trenger å ta til deg så voldsomt det legen din sa til deg

Forrige svangerskap veide jeg ca 100 kg når jeg ble gravid, og la på meg totalt 8 kg. Hadde ingen problemer.

Denne gangen veide jeg 106 kg. når jeg ble gravid, og veier nå 95 kg. og er 16+0 i dag. Har det siste halvannet året hatt veldig regelmessig mens, og ble raskt gravid. I tillegg har jeg lavt stoffskifte.

Har vært endel hos lege siden nyttår nettopp fordi jeg ønsket å gå ned i vekt, men han har aldri nevnt at det var nødvendig for å bli gravid. Heldigvis har jeg god helse utenom med passe blodtrykk og lave kolesterolverdier.

Trur ikke vekta aleine er noen avgjørende grunn for mange, men hvis det fins andre ting ved helsa som ikke er bra, kan jeg forstå at noen leger anbefaler vektreduksjon før graviditet. De mener vel at det er til det beste for både mor og barn.

Ønsker deg lykke til, og gjør det som føles best for deg! Du kjenner deg sjøl aller best og veit sikkert om du er klar for dette nå :-)

Gunnen til at jeg spør er fordi jeg nå har mistet to ganger, og var til undersøkelse fordi jeg vil begynne å prøve igjen. Der sa gyn at jeg var mer utsatt for å miste pga vekt og for å få svangerskapsforgiftning som igjen gjør at jeg mister. Ble sikkelig nedenfor fordi jeg har hørt at det skal ikke være bare vekta som gjør at jeg mister. Men det var det legen hadde fokus på. Jeg måtte gå ned hvis ikke var det stor sjangse for å miste igjen. Han sa ingenting om å ta andre prøver eller sette meg på andre medisiner, men vi måtte bare prøve. Mistet jeg, så mistet jeg. Og først da får vi mer hjelp! Blir kjempefrustrert!

Gå til en annen lege. Miste kan alle gjøre uansett vekt og høyde. Det der er bare bullshitt de luxe. Jeg veide 116 før jeg ble gravid. Og den eneste kommentaren jeg har fått på det fra legen min er: "Ja,synes du selv du er overvektig? for vi må ta en test på svangerskapsdiabetes. Det vil ikke si at du har det,men det er vanlig prosedyre når man ligger litt over anbefalt vekt."

Er mange sånne leger som ikke gidder å lete etter en ordentlig grunn og da v elger de den som de synes er mest åpenbar...

Annonse

Hei vennen! Jeg er sliter, veier 118 kg på 167 cm, og har aldri klart å bli gravid. AKtiv prøver i 25 mnd nå.. Legene mener det er pga vekta, men jeg tror bare delvis på det. Skal snart få røntgen for å se om jeg har tette eggledere.. Men i ditt tilfelle er det flere årsaker som kan være tilfelle. Har de sjekket hormonene dine? For de kan bli litt tullete pga vekta, og da er det viktig å få Metformin, og bruke Progesteron-krem el.l. i begynnelsen av svangerskapet. Dette er effektive midler for de som mister. Gå inn på sliterne, der er det mange med erfaring rundt dette! LYKKE TIL! :))

Jeg veide 107 kg da jeg ble gravid. Er i 11. uke nå, er kvalm og trøtt, men ellers i toppform. Prøvde i ett år før legen sendte oss til vanlig utredning hos gynekolog. Gynekologen sa at jeg trolig hadde mistet eggløsningen fordi jeg var så overvektig. Likevel fikk jeg den samme hjelpen som alle andre får, og ble gravid på pergo samme måned. Så ingen av legene mine har uttalt at vekten kan være et problem i forhold til å gå gravid (å bli gravid er jo et annet kapittel...).

Jeg blir lett gravid. Har hatt tre svangerskap (hvor det første gikk helt normalt) og har ikke brukt mer enn 2 pp før jeg har vært gravid alle gangene. Men de to siste har endt opp i MA/SA. Skal nå til min faste gyn (denne andre var en ny en) om noen uker, og da er det kjempegreit å vite litt om hvordan andre har hatt det. Har diabetes fra før (ikke pga vekt, men type 1), så den er grei. Og blir da fulgt nøye opp i svangerskapet pga av det. Men legene er så gniene på å dele ut noe til meg, så nå skal jeg virkelig slå hardt i bordet og kreve at jeg blir tatt på alvor!

Tusen takk for alle gode råd, jenter!!!

Jeg er overvektig. Veide litt over 90 da jeg ble gravid. Full klaff på første forsøk. Har foresten tatt alle mulige tester i forkant fordi alle sier at det er så farlig å være overvektig. resultatene av prøvene er at jeg har en utrolig bra helse, bedre en mange tynne folk. I tillegg har jeg en bra fysisk tilstand, jogger og trener styrke.

Det eneste som er galt med meg er de ekstra kiloene. Så jeg tror ikke det er så skummelt å bli gravid med noe ekstra kilo.

ser mangen "fjaser" bort d med vekta for og trøste deg :(

syns ikke dette er lurt jeg

tror d hadde trøstet deg mye mer og ikke mistet neste barn

det er faktisk sant at overvekt øker sjangsene for og miste, komplikasjoner og dødfødsel

d blir d samme som og røyke mye under svangerskapet...d kan være d går bra og at d ikke skjer no, men vill vi ta sjangsen på d dersom vi faktisk KAN gjøre no med d??

d er jo ditt valg, men jeg råder deg til og tenke over det, om d ikke er ver innsatsen og faktisk slanke seg for og bedre mulighetene. d skader jo ikke hverken for deg eller barnet!

lykke til

klem

Annonse

syntes alle for forskjellige svar av leger jeg da,selv veide jeg 140 da jeg ble gravid og ingen sa at jeg måtte slanke meg.ingen større sjanse at jeg skulle miste enn ei normalvektig,ble gravid på første forsøk også.men fikk tilbud om kostholdsveiledning hvis jeg var villig til det.la på meg 8 kilo under svangerskapet,ingen problemer heller.men det er klart det var tungt på slutten,skal ikke si no anna,men gikk bra.skal ned noen kilo nå og så prøver vi å få nr to.

eh.. mia x .. synes du jeg prøver å fjase bort det å veie mye å bli gravid?? HI sporte, vi har svart.. seff er det tung å være stor og gravid.. men kan ikke se noen forbinnelse med å miste barn, og det å være overvektig. beklage. det er like mange tynne som mister som tykke.. og hvis du mister, så er det ikke fordi du er feit, men fordi det er noe i veien med fostret, og kroppen støter det ut.

Jeg syns også det blir jattet bort her bare for å trøste.

Selv om ikke du eller jeg personlig ser en sammenheng så betyr det vel ikke at det ikke statistisk kan være en sammenheng?

Det betyr ikke at den enkelte ikke blir gravid men at når man ser på statistikken i sammenheng med vekt så har de da funnet en sammenheng? Eller?

At det er like mange tynne som tykke som mister... hvor kommer det fra?

Blir som å si at det er bare tull å ta fostervannsprøve for i dag er det mest unge som føder med Downs. Men årsaken er jo fordi de eldre tar abort fordi de blir tilbudt FV prøve.

Statistikk kan både brukes og misbrukes.

Greit å trøste men det skal vel ikke bare være en sutregjeng her? Skal man ikke hjelpe hverandre til å gjøre de rette tingene?

Ja, det er det samme jeg lurer på. Vet utmerket godt at jeg er overvektig, men irriterer meg over legene som skylder utelukkende på det; det er den lette løsningen. Tynne kan være like utsatt for å miste, men overvekt kan være en utløsende faktor. Jeg skjønner dette, men synes det er en lettvindt løsning på et problem som kan være mer kompleks. Legen min mente det var ikke vits i å ta masse blodprøver som kanskje ikke viste noen ting. Men hva om de kan påvise feil eller problemer i forhold til svangerskapet? Kan de ikke få ta disse prøvene, så vet vi hvertfall hva det ikke er? Ikke bare si at jeg må gå ned i vekt. Det er å fraskrive seg ansvar for oppfølging mener jeg...

ang tykk og tynn når det gjelder å miste....

jeg er 168, veide 94 da jeg ble gravid, og spiren sitter som den skal, er 20 uker nå

min søster som er 169, og veier mellom 55 og 60 (har ligget på det de siste 10 årene) har to barn, hun mistet 4 før nr 1 satt, og 3 før nr 2 satt......

sammenheng?

JA! Jeg fikk beskjed om å prøve å gå ned 10 kilo før jeg ble gravid. Veide da 92 kg. og er 163 cm. Legen sa det ville bli lettere å bli gravid dersom jeg greide å gå ned, samt at jeg ville få et lettere svangerskap.

Greide ikke å gå ned i vekt, men ble gravid etter bare 2 måneder. Er nå i uke 21 og har hittil hatt et lett, uproblematisk svangerskap!

Lykke til!

Ikke for å være frekk, men du sier du er 167 cm og er 118 kilo, og har vært aktiv prøver i 25 mnder.

Har du ikke slanket deg i disse 25 månedene, for å kunne utelukke / få bekreftet at det er vekten som hindrer deg i å bli gravid?

hehe nei d er faktisk ikke sant...

overvekt øker sjangs for abort og dødfødsel og sv.skaps forgiftning...så sier fforskning...tror du ikke på det forskerene sier om røyking heller?

sier bare at avogtil er det mer behagelig og trekke sine egne konklusjoner og si at en ikke tror på legene...

som sagt så er det dokumentert disse tingene, d er ikke noe og tro, men som jeg sa, d er jo akr så med røyking...i mangen tillfeller går det jo bra. og det at eneste grunnen til man mister er at forteret ikke er levedyktig og blir støtt ut av kroppen, d stemmer ikke

men serriøst...innlegget var ikke slemt ment til noen! men fakta er fakta om d er behagelig el ikke

jeg slanket meg fra 140 til 96 kg, og så prøvde jeg å bli gravid (og lyktes veldig fort) jeg hadde da gått på p-piller i flere år i strekk, og har hårvekst som skulle tilsi PCO. jeg hadde ikke orket å drasse rundt på 140 kg kropp og samtidig skulle være gravid! det er litt av en påkjenning, vil jeg tro. jeg føler meg blytung nå i 10. uke hvor jeg har lagt på meg 5 kg. føler meg like feit som jeg var på mitt tyngste. trolig skyldes det alt mageskinnet jeg har skaffet meg de siste årene, men.

er man tunge bør man slanke seg i allefall, og viktigst av alt når man skal tilby et foster et sunt sted å bo noen måneder ;) hvis man har slanket seg, så er formen mye bedre, og det tror jeg gjør svangerskapet bedre!

jeg mistet de kiloene jeg gjorde fort! det var snakk om 40 kg ned på 9 måneder. jeg har ingen barn, og var arbeidsledig en del av den tiden så det gjorde at jeg kunne bruke mye tid på riktig mat og mosjon. man blir STA av slikt, og før jeg skal bli gravid med nr 2, så håper jeg å være under 80 kg. mitt liv som overvektig skal være over så snart som mulig, jeg har absolutt INGENTING å vinne på å drasse rundt på masse ekstra fett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...