Gå til innhold

Til alle gravide over35+++ fostervannsprøven..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo helt opp til deg! Er du sikker på at du vil beholde barnet selv med Downs har det vel ikke noe hensikt med FV prøven. Jeg er sikker på at jeg IKKE vil beholde et Downs barn (høres enkelt ut, men det er selvf. ikke det!) og jeg vil ta morkakeprøve i London da jeg synes det er for seint å få vite det i uke 16-18... Ved morkakeprøve får en vite det i uke 12-13, så derfor velger jeg det....

Hei, jeg føler likedan som deg. Er et par år yngre, men også gammel nok til at tilbudet vil komme. Hvis graviditeten varer så langt, da - jeg er nygravid med noen tidlige MA fra tidligere, så det tar jeg absolutt ikke for gitt.

Men som sagt, jeg er skeptisk pga risikoen for å abortere fosteret, som ikke er så veldig forskjellig fra risikoen for å få Downs, ihvertfall i mitt tilfelle (ut i fra alder). Ellers er det jo kun kromosomfeil en fostervannsprøve kan avdekke. Det er mange andre ting som kan være galt med et barn som den ikke fanger opp.

Men jeg har et spørsmål - kan noen fortelle meg hva en duotest er, og hvordan den fungerer? Jeg har aldri hørt om det, men hvis det som jeg tror er et mindre risikabelt inngrep for fosteret, vil jeg gjerne vite litt mer om det! Da jeg spurte legen min, kunne hun ikke svare...

Du tar en blodprøve og en ultralyd for å sjekke risikoen for kromosonfeil. På UL måler de nakkefold( downsbarn har ofte mer væskeansamling i nakken), ser etter nesebein (downsbarn mangler det) . Sammen med blodprøven, får du en risikovurdering om barnet kan ha krom.avvik.

Annonse

Hei. Jeg tenkte først å ta bare ultralyd (de tar ikke blodprøven v/St. Olavs Hospital), men endte opp med å ta fostervannsprøve også. Fordi jeg fikk nakkefold på 2.4 ( innenfor normalen) , samtidig som fosteret lå slik til at det ikke gikk an å se ansiktet forfra, med det resultat at vi fikk ikke konstantert nesebein.Da fikk jeg en risiko på 1:100 ( hadde fått 1:200 hvis det hadde vært mulig å se nesebeinet). Dette i forhold til min alder, som er 40 år.Endte opp med å ta f.v.prøve, og venter på svar på prøven. Må nevne at da jeg tok f.v.prøve, ble det tatt UL også, hvor nesebenet var tydelig. Angrer ikke på f.v.prøven, men etter det jeg vet nå, hadde jeg tatt morkakeprøve. Da får du svar tidligere, og det er vel ikke samme risikoen som en f.v.prøve.Det har gått bra etter prøven, men det er nervepirrende å gå og vente på svaret !

UL var fin: duotesten venter jeg fremdeles svar på. Hvis risikoen ikke er forhøyet, vil jeg slå meg til ro med det - Jeg har jo uansett ingen garanti for et friskt barn, og downs er en av de funksjonshemmingene med god støtte fra foreldregrupper.

Jeg fikk forresten ikke automatisk tilbud, men etterspurte ultralyd og blodprøve.

Jeg tok fv-prøven fordi jeg ønsket å være 100% på at barnet ikke har kromosomfeil. Duotesten beregner bare %risiko basert på opplysninger om deg (ikke babyen) og er ikke 100% sikker.

Men hvis du uansett ønsker å beholde barnet selv om det har kromosomfeil så er det er argument for å avstå fra fv-prøven.

Takk for alle svar.. Jeg har bestemt meg at jeg vil fullføre svangerskapet uansett... men tør ikke ta fostervannsprøven..

Skal bare ta noen blod prøver, eller kansje det er duo testen?

har ikke hørt om den før jeg heller. Skal på sykuset neste uke til genetisk veiledning.. så får jeg høre hva legene råder meg til..

67-mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...