Gå til innhold

Amerikansk test kan si kjønnet fra uke 5.... Noen som vet hvor en kan kjøpe testen?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Limt inn dette fra nettet men finner ikke ut hvor en kan kjøpe dette på nettet. Noen som vet?

Kjønnet klart i 5.uke

Et amerikansk firma tilbyr nå en test som påviser barnets kjønn allerede i femte svangerskapsuke.

Av Jan Inge Ebbesvik

Allerede fem uker ut i svangerskapet, kan du nå sjekke hvilket kjønn din ventende baby har. Slik reklamerer i alle fall et amerikansk nettsted som selger testen til vordende mødre.

Ifølge reklamen kan testen utføres fra kvinnen er fem uker på vei - altså lenge før den norske grensen for selvbestemt abort på 12 uker.

Produsentene av den amerikanske testen hevder at den er 99 prosent sikker, men de har ikke offentliggjort dokumenterte resultater. De hevder at det vil bli lagt fram slike resultater så snart de har sikret seg patent på teknologien.

Ulovlig i Norge

- Kvinnen kan bare stikke seg i fingeren ved kjøkkenbenken fra hun er gravid i femte uke, sende av gårde testen og få svar via internett noen uker senere om hun venter gutt eller jente. Får hun vite at hun venter en baby som har et kjønn hun ikke ønsker, kan hun ta abort før tolvte uke uten å begrunne det. Dermed omgår man dagens bioteknologilov som sier at det er forbudt ø undersøke fosterets kjønn før 12.uke, sier leder Kjell Salvesen i Norsk Gynekologisk Forening til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han vet ikke om norske kvinner har benyttet seg av testen. Men han tror det bare er et tidsspørsmål før lignende tester blir tilgjengelig også i Europa.

Foreløpig er slike tester forbudt i Norge og ifølge Helse - og omsorgsminister Sylvia Brustad kommer det ikke til å bli tillatt så lenge hun sitter som minister.

15.12.05 08:41, ny 15.12.05 08:46

Fortsetter under...

Du kan ikke seriøst mene at det bør bli lovlig her til lands????

Dette virker typisk amerikansk spør du meg og er rett og slett disgusting!! Kvalmt... vil resultere i at folk tar abort pga et kjønn - noe som for meg er helt vilt... nei- dette bør ikke komme hit altså.

Slapp helt av *jeg har verdens beste gutt* :-)))) Jeg mener IKKE at dette bør bli lovlig her til lands. Har jeg skrevet det kanskje.??? Jeg er nysgjerrig på om jeg har en jente eller gutte baby i magen min og er så nysgjerrig at jeg ikke klarer å vente til uke 18 faktisk. Jeg skulle gjerne tatt en sånn test. Kjønnet på babyen er en spenning og hadde aldri i verden tatt abort om det var det ene elle det andre. Selv om jeg har begge kjønn fra før er jeg like nysgjerrig denne gangen, som de andre gangene. Det er nok du også siden du er inne på forum som "gutt/jente" tenker jeg:-)))

Er enig i at det ikke bør komme hit hvis det skulle resultere i flere aborter grunnet "feil" kjønn. Derimot kunne det vært lovlig i Norge etter 12 svangerskapsuke. SYNTES JEG!!!!

Ha en flott dag videre!!!!!

Jeg vet hvor du kan få kjøpt testen, men på flere gravid-diskusjonsider (amerikanske) har de egne temasider som tydelig viser at prøven er like uskikker som alle andre "kjerringråd"! Så derfor er det vel ikke noen vits å bruke kr. 3000 på noe som kan medføre at noen tar abort av et barn med "rigtig" kjønn?

Ok,ble bare veldig provosert av teksten! Klart det er moro å vite kjønnet - fikk selv vite det på UL i uke 18 med min første - MEN: du sier ikke noe om hva du selv synes - du skrivr masse om tema og på meg kan det da virke som du synes det som står virker helt ok :)

Hvis testen erlovlig å ta etter 12. svangerskapsuke er saken en helt annen - men fra uke 5 synes jeg det blir fordrøyt.

• 2 uker senere...

Annonse

selv om den er forbudt i Norge så kan du fint få kjøpt den via nettet. Det er flere typer (firmaer) å velge mellom. Jeg vet om tre forskjellige: to blodprøvetester og en urinprøve. jeg tok urinprøvetesten.

Vilvelge

Hvilket kjønn skulle du få i følge testen? (Tok du abort?) vet du hvor stor sjangse det er for at testene stemmer? Har du internettadressene der en kan få kjøpt dem? Kan jo være et tips å kjøpe flere tester for å teste dem opp mot hverandre. Bare for å være på den sikre siden...

jeg tok ikke abort!, men mistet i uke 7, så derfor fikk jeg ikke vite om den "stemte". Hadde aldri turt å stole nok på den til å la det avgjøre en eventuell abort som en under her tydeligvis tror! Tok den kun for moro skyld selvfølgelig! I stedet for flere humbug tester (de er dyre) for å sjekke de opp mot hverandre ville jeg heller valgt morkakeprøve i utlandet (USA/England) hvis det å få vite kjønn tidlig hadde vært så viktig for meg.

Annonse

Søk på yahoo på gravid_gutt eller jente

Her skal det komme opp en artikkel der denne testen omtales. Tror det skal stå en link nede på siden. Kan jo være en ide å kjøpe forskjellige tester for å se om de stemmer opp mot hverandre. Må ikke stole blindt på dem! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...