Kristin og lillemor Skrevet 19. september 2006 #1 Skrevet 19. september 2006 Jordmor har i flere uker sagt at babyen låg med hodet ned, og var festet. KOm til ekstra konrtoll hos legen i dag, og han trodde hun låg i seteleie. Han sa at han ikke er så erfaren som jordmor, og var ikke helt sikker..Ble litt stresset nå.Han ville egentlig sende meg på ul, men bestemte seg for å vente til jeg har vært hos jordmor neste uke..Har dere opplevd dette`? og hva om hun ligger i seteleie da? keisersnitt?
lille-my *mor til Agnes* Skrevet 19. september 2006 #2 Skrevet 19. september 2006 Hos meg er det også litt tvil om babyen ligger i seteleie eller ei, men dersom jm fortsatt er usikker på kontroll neste uke (i min uke 37) blir jeg sendt til UL. Det som imidlertid er blitt meg fortalt vedrørende den saken er at dersom det viser seg at hun sitter med rumpen ned, forsøker de gjerne å snu henne. Det gjøres visstnok utvendig ved at en gynekolog benytter UL-apparat for å se hvor barnet er, mens en annen forsøker å dytte barnet i rett leie. Dersom det ligger an til seteleie - tross forsøk på vending - blir det tatt røntgen av bekkenet ditt, samt en estimering av størrelsen på baby (ved hjelp av UL). Dersom bekkenet ditt er stort nok vil man vel da, etter hva jeg har forstått, anbefale vaginal fødsel; dersom barnets vekt IKKE overstiger 4 kg. Beregnes størrelsen til over den grensen foretar de bestandig keisersnitt. Om jeg ikke husker feil, vil det også alltid bli gitt epidural ved en vaginal setefødsel. Dette for at mor skal slappe mest mulig av i bekkenet og lettere kunne presse ut barnet (dette fordi man har en begrensning på tid fra rumpen kommer ut til hodet må følge med). Litt klokere? Håper vi begge slipper å få barna våre ut på den måten, men om det skulle bli sånn er det mange som har gjort det før oss - og ikke nødvendigvis med de store komplikasjonene, heller (en venninne fødte i sete på lørdag og det hadde vært en helt grei fødsel!)! Lykke til )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå