Gå til innhold

November: Babyting


Maya06 & Leah 07.08.09

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har termin 24 november, saa naa begynner det aa nerme seg! Problemet er bare det at jeg aner ikke hva jeg burde kj0pe av kler og n0dvendig utstyr!

Synes vi gravide blir proppa med reklame over alt som er n0dvendig av ammeputer, innlegg, det ene med det andre! Hva er det egentlig man MAA ha?? Og hva kan man klare seg uten?

 

Jeg vet et par venninner skla kj0pe ullt0y (de har termin i desember), men er det virkelig n0dvendig?

 

Jeg kommer ikke til aa gaa saa mye turer at det gj0r noe, og kommer heller ikke til aa la babisen sove ute.. Holder det ikke med vanlig t0y naar man f0rst har vogn og saueskinn og alt det oppi vogna?

 

Er det f.eks et *must* aa kj0pe ammepumpe?

 

 

Jeg har vert inne paa babyshop sine sider og sett paa den utstyrslista de har der inne, men f0ler de har satt opp saa mye der man egentlig ikke trenger!

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

Jeg har ikke saa mye penger (mye styr med trygdekontoret med utbetaling osv, saa faar vel ikke l0nna mi f0r i slutten av oktober), men skal alltids klare aa faa handla inn alikevel! Vil jo heller ikke at bebisen skal mangle noe av utstyr, og vil heller ikke vere avhengig av aa handle de f0rste ukene etter f0dsel fordi vi mangler noe!

 

Plz, litt hjelp hadde vert kos :)

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale ullsett når det er på vinteren, det transporterer varme og kulde, så det hjelper babyen både for og mot varme/kulde.. Jeg har kjøpt ullstrømpebukser, og bodyer i mykt kløfritt ull!!

 

Ammepute er kanskje noe man egentlig ikke trenger, men jeg har venninner som har anbefalt det, rett og slett for komfort.

 

Ammepumpe vet jeg ikke om er nødvendig, jeg har ikke kjøpt det, og kommer til å kjøpe det om jeg føler det blir behov.

 

Ang utstyrslista til babyshop, jeg synes den er ganske fin, det er jo anbefalte ting, ikke livsnødvendige.. Men bleiebøtte feks er visstnok bare tull, det stinker like mye uansett!!

 

Lykke til med innkjøpene dine, det er jo veldig koselig, så lett å overhandle..

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki takk for tips :)

 

Tror nok jeg venter med ammepumpe! Blir kiipt hvis jeg ikke trenger det liksom..

 

Ammepute tror jeg jeg dropper, selv om det er komfort, har jo generasjoner klart seg uten!

 

Bleieb0tte visste jeg ikke var un0dvendig, men da dropper jeg vel det ogsaa tihi :)

 

Og saa faar jeg se hva jeg finner av ullt0y.. Hvor kj0pte du ditt? Er det mye dyrere?

 

Klemklem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Cubus og H & M har veldig fint og billig ulltøy. Under 100,- per del på HM iallefall. Ellers har de helt fantastisk ulltøy på Janusfabrikken i Arna utenfor Bergen, men det kommer vel an på hvor du bor. Jeg bor i Oslo, men har familien i Arna, derfor har jeg fått litt derfra.

 

Vet du om du skal ha jente eller gutt? Vi venter en jente 10.nov. Gleder oss verre!!!!

 

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!

 

Det var jo ikke saa altfor gal pris det da :) Trodde slikt t0y var veldig dyrt jeg!

 

Jeg har ogsaa familie i Bergen, men har ikke saa god kontakt med dem at jeg tror de kommer til aa kj0pe noe for aa si det saann! Bor for0vrig i Oslo jeg ogsaa :) Midt i byen, men er paa leting etter noe st0rre litt utenfor Oslo naa til vaaren :)

 

Vi venter ei litta jente vi da :) Lille Maya hehe, og gleder oss masse!

 

Begynner aa bli litt tungt naa, saa faar ikke beveget meg saa mye :( Skulle gjerne 0nske jeg hadde klart aa gaa litt lengre turer og slikt, i stedet for aa bare ligge paa sofaen og se paa TV :) Tihi!

Men faar ta igjen trimminga paa babyshoppinga da hehe!

 

Klemklem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har du ikke fått den svangerskapsboka hos lege/jordmor?? Der er det en veldig fin og kort liste over hva du trenger de første ukene. Som regel så får babyen noen gaver etter ankomst også, så det kan jo være lurt å ønske seg ting som f.eks. ullklær.

Jeg har ikke kjøpt inn ullundertøy enda, har en ullstrømpebukse, men det er alt. Jenta mi som er to år (idag faktisk!!!) trengte ikke ullundertøy før i desember, og da var det under dåpskjolen...

Ammepute er ikke nødvendig, men kanskje veldig komfortabelt. Jeg har ikke brukt det. Ammepumpe trenger du ikke til å begynne med, hvis ammingen går greit, så trenger du det ikke i det hele tatt. Jeg kjøpte inn tåteflaske sist, ligger uåpnet i pakken enda... håper jeg slipper å bruke den til nestemann også.

Bleiebøtte trenger du absolutt ikke. Hvis du ikke vil ha bleiene i den vanlige søppelbøtta, gjør du som jeg: kjøper hvite avfallsposer (du kan jo godt brueke andre også) og hive bleien i og knyte igjen rett etter skiftet. Jeg er så heldig at jeg har eget hus, så jeg kaster bare posen utenfor døra og den første som går ut - kaster den i søppeldunken. Har fungert i to år hos oss - veldig bra!!! Ellers så er det en hel masse som du ikke trenger - men en ting anbefaler jeg på det sterkeste: AMMEINNLEGG I ULL!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du bor midt i Oslo, må du slenge deg med på treff hver onsdag kl 1200. Jeg var i oktoberklubben før, så jeg henger med dem enda. Imorgen skal vi møtes på Mucho mas i Holtegata ved Bogstadveien. Men du er kanskje i jobb enda?? Lille Maya, så koselig navn!! Hun blir nok en hjerteknuser tenker jeg!!

 

Hvor gammel er du og hva gjør du på? Jeg er 31 og skal begynne å studere neste høst, har jobbet i restaurantbransjen i mange år, men nå er det nok!!

 

Håper du slenger deg med på treff!!

 

Klem

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke så mye utstyr som enkelte handler inne.Det kan være greit med et hentesett som du bruker fra føden og hjem + et ombytt. Ett par nattdrakter er jo også nødvendig. Dette kan jo brukes noen ganger før det blir for smått. Det lønner seg ikke å kjøpe mindre enn 56. Som oftest får man endel småtøy i grøtgave. Vogn er jo praktis, og det kan jo kjøpes brukt for en billig penge. Dersom du har saueskinn i vogna holder det med en dyne over. Ulltøy er jo lunt og godt, og transporterer varmen godt. på cubus har de ullbodier og strømpebukser til rundt hundrelappen pr del. Seng er jo også nødvendig.

 

Ammepute avlaster skuldrene. Jeg brukte det ikke til førstemann. Fikk låne til nr 2, og kjøpte til nr 3. Den er et must her i gården. Slet med stive skuldre, vond rygg m.m pga ammingen. Med puta fikk jeg slappet mer av, og dessuten hendene fri til andre ting ( søsken m.m ). Pumpe er ikke nødvendig dersom du ikke skal ha barnevakt til ungen eller at ungen er syk og ikke tar pupp.

 

Stellebord er jo praktisk, men det holder med en stellematte som man kan legge der det er plass. Ellers er det jo babysåpe, kluter og evt salve + bleier da selfølgelig. Bleiebøtta er ikke nødvendig.

 

Ellers kan man jo kjøpe det man trenger etterhvert. Man ser jo hva man trenger etterhvert, og butikkene er jo åpne nesten hver dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koslig tilbakemld jenter :) Slapper litt mer av naa som jeg skj0nner man ikke trenger aa ha alt med en gang, og at det fortsatt er haap om man har glemt noe hehe :)

 

 

Pusefr0ken: Er 20 aar, sambo det samme.. vert sammen i 3,5 aar og bor i en leilighet mitdt i Oslo :) Gj0r ikke mye om dagen... har slutta i jobben, fikk sparken egentlig, men etter mye om og men med advokat osv saa kom vi frem til en l0sning jeg er forn0yd med... Naa gaar jeg bare hjemme og venter paa at tassen skal melde sin ankomst :)

 

Skal se om jeg ikke sikker innom en dag paa dette treffet ogsaa, har en kjempegod venninnegjeng her paa BIM, men disse *treigingene* tilh0rer desember klubben hehe!

 

Ha en god kveld jenter!

 

 

Masse klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil er det nytt treff på onsdag kl 1200 på onkel donald!! Du er hjertelig velkommen!!

 

Ha en strålende søndag!!

 

Klemklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...