Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sønnen vår på snart et år (11.oktober) har akkurat begynt i familiebarnehage. Han er der fra ca. 8.30 til 14.00. I løpet av den tiden sover han bare 1 time i barnehagen. De er 7 barn i alderen 1-3 år og det virker som om opplegget er tilpasset mest de større barna i barnehagen med tanke på rutiner for soving. De leveres ute i en lekepark. Klokka 10 går de inn i en leilighet og klokka 11 spiser de. Klokka 12 legges de i samme rom alle sammen, på madrasser på gulvet. De sover da ca. 1 time.

Jeg ser at sønnen min er helt utkjørt av søvnmangel. Han pleide før han begynte der å sove først 1 1/2 time fra 9-11 og deretter en times hvil på ettermiddagen fra ca. 14.30.

Hvordan gjøres det med soving i andre barnehager for de minste som trenger mer søvn?

Trenger litt info. Vil ikke slite ut sønnen min helt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6370150-barnehage-og-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kjenner meg litt igjen med det du skriver her. Vår datter på 1,5 år har nettopp begynt i "vanlig" barnehage. Hun har bare to dager i uken, og rutinene hennes blir skipla helt.

Jeg kan fortelle litt om hennes dag i bhg:

- Hun drar dit til frokosten starter kl 0730. Vi vekker henne kl 0630 og det er hun overhodet ikke vant med. Hun legger seg for kvelden kl 20 og sover til kl 10 dagen etter.

- Etter frokosten er det frilek inne og litt før kl 10 går de ut å leker der. Ofte er det sangstund inne først. Så er de ute til ca kl 11 og da er det lunchtid i bhg. Når dattra vår er hjemme, sover hun fra kl 11 og spiser lunch kl 13-14 istede. Luchen i bhg varer i ca 30-40 min og rundt 1130-12 er det leggetid for de som vil det. Da begynner vår datter å bli overtrøtt, som igjen fører til at hun blir fort sur og grinete og spiser også lite til lunch.

Men...vi som foreldre fikk bestemme når hun skal legge seg, og hvor lenge hun skal sove der. I og med at hun er i bhg to dager i uka, syns vi at hun bør få med seg det meste av det som skjer der. Leking med andre barn ikke minst. Vi har sagt at de kan legge henne etter lunch og la henne få sove i 1 time. Men nå viser det seg at 1 time for henne er for lite og hun er veldig grinete før hun blir hentakl 1530. Vi kommer til å øke hennes sovetid med 30 min, sånn at hun får 1,5 time istede. Dette var helt greit for de ansatte i bhg. Det er tross alt våre barn og det er vi som bestemmer.

Jeg syns du skal ta dette opp med barnehagen din og si at sånn og sånn vil du ha det. En 1 åring trenger mer søvn enn en 2 åring.

Da datra vår var 1 år, hadde hun også to dupper på dagen og forferdelig trøtt og sliten hvis hun ikke sov. Kan du ikke prøve å legge han etter at du har hentet han kl 14 da? Det er ofte jeg har måtte skynte med å få i jenta vår middag, for så å legge henne i en liten time de dagene hun har vært i bhg.

Kanskje det er bedre for gutten din å ligge ute i vogna, slik at han ikke blir forstyrret av de andre barna?

Jeg ville uansett tatt dette opp med barnehagen.

Håper dette hjalp litt:)

Lykke til!

Jeg jobber i barnehage og der snakker vi mye med de foreldrene som har unger som skal sove. Nå jobber jeg i storbarnsavdeling, men det er noen som akkurat er blitt 3 år eller blir det i løpet av året som sover litt ennå.

Er vi på tur så har vi med vogn slik at de som er med og skal sove kan sitte litt i den rundt sovetida. Ellers så er vi somregel tilbake i bhg til sovetida. Da sover de på madrasser på samme rom, det er snakk om 4 stk barn. Ligger der inne med dem til de sovner. Lar de sove fra 30 min til 1 time. De skal ikke sove mer. Det er noe foreldrene har bestemt.

Jeg har en egen datter som går i samme bhg men i småbarnsavd. Hun er 17 mnd og sover mye ennå. Jeg sier at de bare må la henne sove så lenge hun selv vil men ikke etter kl 14. Hun sover somregel 2 timer.

Det høres rart ut bat de ikke kan legge til rette så gutten din får litt mer søvn.

Mine varn hadde ikke greid å sove bare 1 time om dagen da de var ett år.

Min yngste er nå 2, og pleier å sove 2 timer om dagen. I barnehagen er dat bare han og en til som sover, og de har lagt veldig greit til rette for at han skal få følge sine egne rutiner.

De hadde tenkt at han skulle sove inne, men da det ikke gikk fordi han var vant til å sove ute i vogn, så var det greit - da lot de ham sove ute.

Han var vant til å sve fra 11-13, de prøvde først å venne ham til å sove klokken 12, fordi de spiser lunsj klokken 11. 30, men da han bløe alt for trøtt, begynte de å la ham spise litt før, eller alle spiste litt før, sånn at han får sove nesten på den tiden han er vant til.

Du burde si fra at han er nødt til å få sove litt mer, og de må finne en løsning på problemet, i samråd med deg.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...