Gå til innhold

Nesespray?

¤Kab&snuppene2006&2010¤

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er blitt forkjølet og tett i nesen. Kan jeg bruke nesespray da? Tenkte jeg uansett skulle begrense det til natten sånn at jeg får sove. Våknet tidlig i morges og da tok jeg en liten dusj med otrivin i hvert nesebor og fikk sove igjen. Noen som vet om dette er skadelig, eller om noe merke er bedre enn noe annet? Legen min sier bare at det er bedre at jeg og babyn får puste, så bruk nesespray, men ikke lenger enn anvist på pakken... svarte meg ikke på om det var forbundet noe fare ved bruk av det...

Så hva sier dere jenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan HELT trygt bruke Zymelin i anbefalt dose, svs. 2- 3 ganger daglig i inntil 10 dager. Når det gjelder Otrivin for eksempel så inneholder den samme virkestoff, men jeg ble anbefalt Zymelin.

Skrevet

Jeg har brukt denne i dette svangerskapet. Men brukte en anenn med poden for 7 år siden (det var en jeg ikke husker navnet på).

Skrevet

Klippet fra Felleskatalogens Pasientutgave;

"Brukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av anbefalte doser medfører liten risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet."

Skrevet

Det er HELT ufarlig å bruke nesespray, iallfeall i moderate mengder.. Jeg var også veldig forkjølet i gradiditeten, og brukte rhinox (den for barn, men kunne godt bruke den for voksen sa legen). Det står på pakningsvedlegget (iallefall til rhinox) at det godt kan brukes av gravide, og pakningsvedleggene i Norge er det STRENG sensur på. Hadde det vært én av 1.000.000 barn som hadde fått fosterskader, så hadde de advart mot det!

Zymelin og Otrivin kan også brukes, (det er det samme virkestoffet), eneste grunn til at de advarer mot det er at gravide kan bli lettere avhengig sa legen til meg, og sendte også mail til produsenten av rhinox så jeg skulle være HELT sikker, og fikk bare positivt svar :)

Jordmor sa til meg at mange gravide MÅ bruke nesespray om natten gjennom hele graviditeten, og det er ikke vist noen fosterskader.. Det påvirker kun slimhinnene lokalt i nesen.

Du kan jo prøve den for barn om du er veldig skeptisk og må bruke litt oftere, det er bare halv dose med virkestoff... eller saltvannsspray (men funket ikke på meg..)

God bedring!

Skrevet

Takk for svar jenter:) Nei saltvannsspray er noe tull..har aldri funket... ja, da skal jeg bruke nesespray om natten... har jo ikke sjangs til å få sove om jeg legger meg uten... men om dagen skal jeg nok holde ut..

Takk for god bedring ønsker :)

Skrevet

det fins en saltvannsspray som er basert på havvann, med masse mineraler og greier, som skal trekke sammen slimhinnene i nesen. denne er mye bedre å bruke enn disse andre som du kun kan bruke i10 dager sammenhengende. Vet det fordi jeg var avhengig av nesespray.

En annen nyttig ting er ett naturmiddel som heter Fenu-Max, inneholder bukkehornsfrø og timian, åpner tette bihuler, dette er genialt. Brukte det for å få sluttet med nesesprayen. Nå bruker jeg aldri "vanlig" nesespray, om det så skulle stå om livet!!!

Havvann nesesprayen heter forresten Physiomer extra.

Skrevet

NEI NEI NEI!!!!!

all nesespray du får kjøpt på butikkene, å på apotek er ekstremt skadelig!! ikke for barnet eller noe sånt, men for DEG!! de bryter ned, og ødelegger polyppene i nesa, å du vil over lengre tid miste luktesansen. bruker du denne nesesprayen i de 10 dagene, så har det allerede gått inn i bihulene å lagt seg der. noen får oxo problemer med øynene, da disse sterke stoffene som svir sånn, legger seg i tårekanalene. disse er også meget lett å bli avhengig av!

om du bruker nesespray, få en ordentlig en hos lege, eller (det aller beste) BRUK SALTVANNSOPPLØSNING!! alltid!!

dette har jeg pratet om med en nese-ekspert, da min mann måtte inn for å opereres, pga overdrevet bruk av nesespray! hans nese var fullstendig ødelagt!

så, NEI NEI NEI!!! ikke bruk dem!!!

Skrevet

Ja, det sier jo seg selv at en sprut i nesa noen kvelder for å få sove er totalt ødeleggende for nesa..Syntes dette var et svært hysterisk svar...

Alle vet at man skla være svært forsiktig med bruk, men dette er å lage ei fjær til ti høns. Jeg har fått beskjed at i anbefalt dose er det helt klart ikke noe problem.

Skrevet

Jeg har en Otrivin til barn stående her, just in case. HATER å være tett i nesa og er ingen "munnpuster". Har brukt en del saltvann og det har hjulpet meg så nesesprayen står her like ubrukt. Men hvis jeg skulle bli potte tett igjen så vil jeg bruke den, finnes lite som er verre.

Skrevet

Jeg har brukt Otrivin for barn siden februar!! Bare før jeg legger meg, men i det siste også to-tre ganger om dagen. Luktesansen er fin den!

:-)

Trenger kjemikaliene som er i nesesprayen for å åpne kanalene, saltvann gjør ingen nytte...

Skrevet

Nesespray bør jo brukes med forsiktighet for din egen del, men holder du deg til det som er anvist på pakningen, og begrenser det til leggetid, er det sikkert ikke noe problem. Ellers kan du jo forsøke med saltvannsspray/dråper.

Kan ikke tenke meg at det kan skade babyen helt sånn på tampen av svangerskapet. Den skal jo ut snart likevel, og når den kommer ut tåler den jo faktisk ganske mye...

Skrevet

bedre å være forsiktig. om man først begynner å bruke de nesesprayene, så har ikke saltvann noe virkning etter det, pgs de stoffene i sprayen. derfor blir man da avhengig.

så om du synes det er overhysterisk, så skal jeg sitte her å le av deg, den dagen du må inn selv å operere nesa din... det skal visst være ekstremt smertefullt...

Skrevet

kjipt for de som blir avhengig, men om man bruker den som anvisningen sier så skal man vel ikke bli avhengig skal man vel? Det er vel derfor man ikke skal bruke den i mer enn 10 dager sammenhengende...

Skrevet

jammen det er jo de som bruker den mer.. ei over her har jo brukt sia feb. ta den fra ho, så kveles ho jo, da er ho jo avhengig.. for etter så lang bruk, så funker ikk saltvann i det hele tatt.. så går det noen år, så må ho opereres... jaja...

Skrevet

hej,,, jeg var til legen senest i dag å spurte om det! jeg er i uke 37. han sa nej, bare saltvann. .det stimulerte slimhinnene å kunne fremskyve fødsel. jeg kunne bruke litt barnespray i å med at det var mindre doser! men hostesaft og andre slimoppløsende midler, ikke tilatt under graviditet!

Skrevet

Det har jeg også hørt. En venninne av meg brukte nesespray utover de 10 dagene da hun var gravid. Legen sa, slutt med en gang, for det kan fremskynde/sette igang fødselen!

Nå er ikke jeg noen ekspert på nesespray altså, men hvis sånn saltvannsspray funker tror jeg det er det beste. Hvis ikke, bruk med måtehold iallfall :)

Skrevet

Men i uke 27 er jo ikke barnet prematurt om det blir født. Er man pottett så anbefaler de fleste dleger at man får puste om natten slik at man får seg noe søvn. Man skal tross alt henge sammen når barnet kommer. Høres ikke ut som den beste oppladningen til en fødsel en uke med null søvn. Jeg har fått beskjed om at både Zymelin, og Solvipect kan brukes i vanlige doser ved svangerskap. Bukte de i det forrige og har brukt hostesaft i oiver en uke denen gangen, men nesespray bukte jeg kun i noen dager og da et par ganger om dagen.

Som legen sa alternativet er at jeg kan få bihulebetennelse og da er det penicillin (og det fikk jeg også da :-(

Hun så heller at jeg brukte nesespray. Men på meg ble det både og til slutt..

Skrevet

Mente selvsagt uke 37.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...