Gå til innhold

kjempeflott tips til alle gravide!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra tips! Passer meg fint som akkurat er tom for Gravitamin...Høres igrunn bedre ut denne, spes det med A-vitamin. Har vært litt bekymret for å få i meg for mye av noe og for lite av annet.

Skrevet

Men skal man ta 400 mcg folsyre etter tre måneder, da? Ser ut til at tablettene inneholder det... Jordmor og lege har sagt at man max skal ta 200 mcg etter den tredje måneden av svangerskapet. Noen som vet?

Skrevet

har lest et sted at i usa er det vanlig å ta folsyre hele svangerskapet. Spurte legen om det og hun sa at det er ikke nødvendig. Jeg spurte om det er skadelig å ta det utover 12 uker, det var det ikke. Kroppen skiller ut det den ikke trenger :-)

så jeg tror ikke det er noe problem å ta de vitaminene

Skrevet

De jeg prøvde å anbefale har bare 200 folat, det er de som er til gravide etter 12. svangerskapsuke og til ammende. De har to veldig like - bare sjekk at dere får riktig!

Skrevet

stemmer, skal ikke ha mer enn 200 men folat etter 12 uker......

Og har du et sunt og variert kosthold, skal det ikke være nødvendig med en haug med ekstra vitaminer, husk at du kan få for mye. og noen vitaminer kan det være farlig å få for mye av.(husker ikke hvilke....fettløselige el vannløselige?ehhhhh......hmm)

Skrevet

De fettløselige, spes. A-vitamin. Grunnen til at jeg anbefalte disse til ka-ping var at hun hadde kløe på beina. Selv får jeg leggkramper og kløe hvis jeg ikke tar kosttilskudd m mineraler, derfor anbefalte jeg henne å prøve det. Har prøvd flere forskjellige, og disse har veldig bra effekt for meg. Det er så mye ubehag med det at man blir villig til å prøve det meste, men klart at ingen ting er bedre enn at man ikke har behov for det!

Men skal man først ta noe er det greit med de kosttilskuddene som faktisk er tilpasset gravide...

Skrevet

Jepp ;) Det er dette jeg tar! Og det koster ca 75-80 kroner i vanlig mat butikk! Men dere må nok til de litt større matbutikkene, de mindre har bare vanlig vitaminer til ikkegravide. ;)

Skrevet

Her i USA anbefales ALLE kvinner i fruktbar alder som ikke bruker sikker prevensjon, å ta 400mcg folat daglig. De fleste vanlige gravidvitaminer her innerholder 800mcg folat, og disse anbefales vi å ta fra planlagt graviditet og ut hele ammeperioden. Ingen som er redde for å ta mer enn 200mcg her i alle fall. I tillegg er alt brød/mel/frokostblandinger tilsatt jern og B-vitaminer inkl folat. Er vel sjelden farlig å ta mye av vannløselige vitaminer, inkl folat??? Men vet at det er en eller annen sammenheng mellom B12 vitaminer og folat (for mye av det ene, kan dekke over behov for det andre. Gravide her anbefales ikke å ta høydose B12... (Her får en B12 vitaminer som inneholder 16000(!) ganger dagsbehovet)). Men Gravidvitaminer (og andre multivitaminer) inneholder jo både folat og B12, så det skulle ikke være noe problem.

Kan vel hende de har overdreven tro på piller her i USA, men vet at de vanlige B-vitaminene som søstera mi tar hjemme i Norge (hun er ikke gravid) også inneholder 400mcg folat. Er ikke bekymret for det:-)

Skrevet

Bea80: jeg har dessverre ikke et sunt og variert kosthold. Dvs det er jo ikke særlig usunt sånn relativt sett, men jeg må innrømme at det blir svæææært lite fisk, og at enkelte matvarer vokser sånn imunnen min at jeg bare dropper det nå for tida. Det kan gå dager mellom hver gang jeg får i meg frukt - og det er dager der jeg bøtter ned to liter skummamelk, og andre der jeg ikke får i meg NOE kalsiumholdig. Dermed føler jeg meg langt sikrere med tilskudd denne perioden, i tillegg til at det kan hjelpe mot kløen som SpongeBob sier.

Skrevet

Jeg synes Nycoplus gravid på apoteket er fine, jeg. Lurer på å gå over på Nycoplus omega-3 multi (omega-3 + multivitamin). Har problemer med transmak-gulp med de fleste omega-3 kapsler, og er lei appelsinsmaken på Complete omega-3 (tyggekapsler) for barn.

(I fare for å bli mistenkt som den "Anonym" som helt unødvendig kritiserer skrivefeil her på BIM, noe jeg def IKKE er!! , føler jeg bare for å kommentere at en offentlig og "profesjonell" side som denne linken hadde vel mye skrivefeil...)

Skrevet

Disse vitaminene bruker jeg og..:)

JM syntes det var kjempebra og ta disse.

Skrevet

Jeg tror nok teksten på linken er oversatt fra svensk, eller skrevet av en svenske.

Når det gjelder Complete-kapslene kan du godt svelge dem, de må ikke tygges.

Skrevet

Må bare si noe... Det var noe om det på tv men husker ikke helt eksakt hva det het.

En mann hadde gått på noen tabletter fra helsekosten. Han haddet tatt de over en periode. Det sto hva det var inni disse kapslene, men han ville sjekke ut dette litt på egenhånd. Han knakk de i to, og helte innholdet ut på isopor.. Innholdet ETSET seg ned i isoporen. Sier ikke det litt om hva som kan skje når du svelger disse tro?

Og de som laget produktet mente at det var ikke meninga at man skulle helle det på isopor, men det skulle være helt ufarlig. Syke greier.

Holder meg til tran jeg :) Hehe... Ikke alt helsekost som er sunt tror jeg...

Skrevet

Huffda, det hørtes litt ekkelt ut.... hehe.... jaja nå er det jeg tar godt utprøvde, sikre vitamintabletter som har vært på markedet lenge, og som selges av apotek, ikke helsekost. Omega-3 er vel neppe etesende det heller så vidt jeg vet. Skulle gjerne fortsatt å tatt helt vanlig tran som jeg har gjort siden jeg var liten, men det blir så mye styr nå når jeg pendler at det er større sjans for at jeg faktisk husker å ta det når det er i tablettform. Tvert jeg går ut i permisjon er det tilbake til tran+sana-sol for min del :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...