Gå til innhold

Oktober: Noen som vet hvilke symptoner man kan få av disse bakteriene...?????


3småskatter:0)

Anbefalte innlegg

Heisann alle dere oktoberjenter:0)

 

Det er først nå jeg har begynt å tenke på dette med disse bakteriene som skal være farlig for fosteret.....er det noen av dere som eks. vet hvilke symptoner man kan ha som er urovekkende når det gjelder dette.

Når jeg skriver bakterier tenker jeg på dette som det har vært så mye skriv om i den siste tiden(som kan føre til dødfødsel).

Jeg tenker også på den bakterien som man kan få av å eks. spise rått kjøtt,uvaskede frukt og grønnsaker og gjennom katteavføring.

Jeg kommer ikke på hva disse bakteriene heter men jeg håper dere forstår....

Jeg har selv i ca en uke gått med sur mage og hatt perioder med løs mage som har vært litt av og på..Kvalmen har jeg også vært innimellom.

Kan dette ha noen sammenheng med disse bakteriene???

 

Takker masse for svar:0)

 

Hilsen lykkelig mamma som blir mamma igjen:0)

 

Hilsen lykkelig mamma som blir mamma igjen:0)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den rått kjøtt, katteavføringbakterien er toksoplasmose. Man kjenner stort sett ikke noe symptomer, men om man gjør det er det visstnok litt influensaaktig følelse.. Hvis du er bekymret, ring legen din og få en time så du kan ta en test!! Jeg har tatt 3 tester iløpet av svangerskapet pga at jeg har katt, og jeg har en merkelig tiltrekning til andre katter,pluss at jeg klarte å spise rått kjøtt i Danmark i sommer..

Men det har kun vært negative tester, så det skal nok mye til å få det.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bakterien jeg har hørt prat om i det siste var en som kan vær i skjeden på mor og som smitter banet under fødsel og som da igjen tar livet av barnet på relativt kort tid... Skikkleig fæle greier!!!

jeg var inne for å sjekke at jeg ikke lekket fostervann og da fikk jordmor også sørget for at det ble tatt en slik test..

det kan sikkert du og gjøre vist det plager deg veldig..

toksopasmosen derimot er en liten mikrobe som kan skade foster i begynnelsen av graviditeten og vist du har vært mye med katt, hund eller hest eller andre dyr opp gjennom tiden så har du sannsynligvis vært smittet før (når du ikke har vært gravid) og har i dag antistoffer mot denne mikroben.. som gjør at du ikke får den! du kan ha vært smittet før selv om du ikke har dyr også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toxoplasmosesmitte vil du mulignes ikek merke. Kanskej bare som lette influensasymptomer. MEN om du nå er i 3- trimester (ettersom du skirver på Oktober forum, så er det svært liten sannsynlighet for at barnet blir sykt av det). Det er nemlig sånn at jo tidligere i svangerskapet det er jo vanskligere er det å smitte fosteret, MEN skulle det skje kan konsekvensen bli langt alvorligere. Smittes du sent i svangerskpaet er det lettere å smitte fosteret også, MEN det er da sjeldent at barnet får skader ettersom alle orgener er ferdig.

 

Når det gjelder denne andre bakterien er det listeria, og den vet jeg igrunn ikke så mye om annet en at jeg også merner å ha hørt at den er på samme måte som toxoplasmose.

 

Den tredje du tenker på er jo ikke noe man kan få i seg via mat, men ligger i kroppen og kan evt. blusse opp. (svært sjeldent), men man kan teste dette hos legen. Det er ved GSB den heter (eller noe sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min gav klar beskjed på at hun hadde mottatt et skriv om at leger ikke skulle ta GSB - streptokokk B prøver av gravide. Begrunnelsen var at det ville sette i gang en voldsom bruk av antibiotika slik at bakteriene ville bli resistente.

 

I Amerika og flere europeiske land driver de med masse undersøkelser. Jeg fant en artikkel for en stund siden om at norske myndigheter også vurderer å innføre denne praksisen. Finner dessverre ikke link til siden.

 

Slo meg til ro med å ikke få tatt prøve, men tror det går an å få tatt prøve på Volvat dersom man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strep B eller GBS finnes hos ca 1 av 4 damer og kan komme og gaa. Bakterien finnes i bla skjeden og kan derfor smitte babyen under fodselen (men babyen kan bli smittet ved KS ogsaa). Bare en liten prosent av babyer blir smittet og blir syke og det er lite symptomer. I USA tester de alle, men her i England gjor de ikke det. Jeg insisterte paa en test etter alle skriveriene i Norge og den ble tatt i uke 36 (det er best aa vente saa lenge som mulig da bakteriene kommer og gaar). Veldig mange faar falsk negativ resultat.

 

Min var positiv saa jeg faar da anitbiotika under fodselen og babyen blir sannsynligvis sjekket etter fodselen ogsaa. Det er storst risiko hvis babyen er prematur eller det gaar lang tid mellom vannet gaar og fodsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...