Gå til innhold

September: En liten oppmuntring til dere som venter på fødsel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ikke vært her inne så mye, men tok en titt nå og ser at veldig mange her inne venter fælt på å føde. Jeg forstår godt de som er på overtid, men til dere som har igjen både 2 og 3 uker vil jeg bare si at prøv å nyte dagene.

 

Mitt første barn fødte jeg 3 uker før tida og nr 2 (som kom nå 12 sept) kom 3 dager på overtid - så jeg har forsøkt begge deler - og jeg må si at jeg virkelig foretrekker det siste. Med førstemann følte jeg meg ikke uthvilt nok - man trenger de tre ukene til bare å tenke på seg selv, sove, lese, gå på kafe, drikke kaffe og te i ro og mak, dusje lenge, gå turer og pusle med småting - og kjenne på følelsen av å lengte etter det som skal skje. Det vil jo uansett skje noe innen noen uker med alle her. Dessuten skjer det mye inne i magen de siste ukene som gjør at babyen har det veldig bra der inne. De blir liksom helt ferdige og klare for verden. Førstemann var jo selvfølgelig mye mindre, trengte masse pupp, hadde gulsott og noe mer urolig. Nummer to, født på overtid, er roligere og mer ferdig - har fått med seg det siste fettlageret. Ser mye på oss, mer våken og førnøyd, trenger ikke så mye mat, sover godt (har ikke så mye magevondt) osv.

 

Så vil bare si at prøv å nyt disse ukene, de kommer ikke igjen:) og tenk at for barnet er det helt perfekt å være der det er nå. Men til dere som er på overtid skjønner jeg godt dere prøver alle råd.

 

En siste ting: Jeg visste at jeg skulle føde en på over 4 kg nå - og var ikke spesielt motivert for å gå 2 uker over tida da den ville blitt mot 5 kg....... Men må si at denne fødselen var mye bedre enn forrige gang til tross for nesten kiloet større barn. Så tror ikke størrelsen har all verdens å si.

 

Et siste tips: bruk jordnøttolje, smør godt på og tøy der nede... det tror jeg hjelper veldig mht å trykke uten å revne.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt å bli minnet om at det er best å føde når barnet er klart. Er fem dager på overtid i dag, og grunnen er nok at lillegutt har det best der inne ennå. Men nå håper jeg han er klar snart ... Jeg er også blitt lovet en stor gutt, så jeg håper du har rett om at det ikke nødvendigvis trenger å bli en verre fødsel av den grunn. Takk for oppmuntringen og lykke til videre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppmuntringen! Har jo noen dager igjen jeg da, men nå begynner jeg å slappe av. Har stressa så lenge med å prøve å få ut lille gutt. Men nå har jeg bare noen dager igjen og de skal jeg prøve å nyte med jenta mi. Det er jo ikke mange dagene hun har oss for seg selv heller. Men det er ikke lett når hun spør: "mamma. kan ikke du dra på sykehuset å ta ut babyen idag..." Så det er ikke bare jeg som er lei. Hn har jo ikke plass i fanget lenger og jeg er ikke så artig å leke med lenger. Men nå skal jeg nyte disse siste dagene. Både alene og slappe av og dele den med de hjemme. Bra det er noen som får opp øynene på oss....

Men er veldig redd for å gå mye over tiden, er selv veldig lita, så tror ikke kroppen min har godt av en stor unge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...