Gå til innhold

Når mor studerer og far skal ha permisjonen... Kanskje dette kan hjelpe noen.

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, idag har jeg snakket med TK, og fått følgende opplysninger, som kanskje kan være litt oppklarende for noen av dere:

- Når mor går tilbake til 100% studier etter fødsel (som er offentlig godkjent slik at det støttes av Lånekassen) kan far overta permisjonen. Han mister retten til 3 uker før fødsel, og 6 uker etter fødsel, fordi disse ukene er forbeholdt mor.

- Far mister også fedrekvoten på 5 uker når kun den ene har opptjent rett på fødselspenger.

- Da gjenstår 39 uker med (80% dekning) eller 29 uker (100%), som far kan ta.

- Fars uker kan tas ut som 100% permisjon, eller fordeles over en lengere periode ved tidskontoordningen (den må avtales med arbeidsgiver)

- Når far overtar permisjonen som beskrevet over kan mor likevel søke om engangsstønaden (!!Jippi!!).

- Det skal sendes en søknad for det som gjelder far, og en søknad for engangsstønaden som gjelder mor. Med søknadene må man legge ved bekreftelse fra skolen på at man er student, evt. avtale med arbeidsgiver om tidskonto, og en bekreftelse på termindatoen fra legen.

- Søknadene bør sendes i god tid før stønadsperioden begynner.

- I tillegg har far rett på 2 uker fri i forbindelse med fødsel, men disse ukene har man ikke krav på lønn. Noen arbeidsgivere er i midlertid greie, og betaler lønn for 1 eller 2 av ukene likevel. Dette må avklares med arbeidsgiver, og har ingenting med Trygdekontoret å gjøre.

Lykke til alle sammen, håper dette kan være til hjelp!!

Fortsetter under...

det var akkurat slik vi gjorde det med førstemann. Jeg hadde permisjon de første ukene, og pappan gikk ut i perm fra ungen var 7 uker gammel og jeg gikk tilbake til fulltidstudier. + at vi fikk engangstønaden.

Det gikk kjempefint. Som student er man ganske fri til å styre dagene selv, og selv om jeg var på et studie som krevde en del obligatorisk fremmøte gikk det problemfritt med amming og lignende. Det værste var eksamensperioden når babyen var 4-5 mnd.

Denne gangen er det MIN tur å være hjemme :D

• 2 uker senere...

du vil få forssørgerstipend dersom far tjener under en viss sum (du får sjekke med lånekassa for å finne beløpet, husker ikke tallene) + at du får nedkomstønad (ca 34.000,- som du får utbetalt noen uker før termin), + at du får vanlig studielån og studiestipend. (ikke fødselstipend altså.. bare det vanlige studielånet/stipendet + forsørgerstipendet dersom han tjener "lite nok" )

Men jeg TROR du kan ta ut noen uker med fødselsstipend ETTER AT pappaen er ferdig med sin permisjon, hvis du vil det... Altså at etter at pappaen har hatt sin permisjon fra jobben, tar du din fra studiene. Tror du har rett til fødselsstipend da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...